2e hands-auto waarop nog een lening loopt

sabinneke
Topic Starter

2e hands-auto waarop nog een lening loopt

#1 , 08 mei 2013 08:24

Ik kocht onlangs een jonge 2ehands-auto. Nu vernam ik dat de vorige eigenaar de lening niet meer afbetaald.
Volgens sommigen heeft de bank het recht mij nu als schuldenaar aan te spreken.
De lening hoort bij de auto en niet bij de koper ?
Wie kan me daar enige info rong geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mei 2013 11:31

Het is de originele ontlener die de lening zal moeten verder betalen, en niet jij.

bartvdv

#3 , 08 mei 2013 11:37

@mava105, bij een autolening is de auto het onderpand gedurende de volledige looptijd van de lening. Dat is ook de reden waarom autoleningen vaak zo voordelig zijn. De eigenaar van de wagen mocht de auto dus niet zomaar verkopen. Dat zal dus ongetwijfeld problemen opleveren. De bank zal het onderpand moeten opeisen via een uitvoerend beslag wil ze de wagen verkopen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 mei 2013 14:44

Dikwijls is het 'eigendom auto' nog niet overgedragen en blijft de wagen eigendom van de leenmaatschappij tot volledige betaling.
Verkoop van zo'n voertuig door de ontlener wordt dikwijls als oplichting/misbruik van vertrouwen gezien en ook zo bij de politie aangegeven.
Met als gevolg dat voertuig als gesignaleerd te boek staan.
Ook een deurwaarder kan beslag op het voertuig kunnen leggen

basejumper

#5 , 09 mei 2013 00:29

Beste, Uitleg klopt van geen kanten. Wanneer particulieren een auto financieren via hun bank wordt er quasi nooit subrogatie genomen. Auto is dus geen pand en kan perfect verkocht worden. Soms staat er in het contract wel een engagement dat de verkoper geacht wordt bij verkoop de financiering terug te betalen, maar ook dat is beperkt afdwingbaar. Enkel bij verkoop op afbetaling via het automerk, blijft de wagen eigendom van de verkoper zolang niet alle betalingen gebeurden. Maar deze vorm van verkoop is zeer zeldzaam. BTW plichtigen die via een professioneel krediet een wagen financieren tekenen wel meestal een subrogatie, waardoor de bank een voorrecht heeft op de verkoopopbrengst.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”