meerderjarig kind gaat werken

lovely
Topic Starter

meerderjarig kind gaat werken

#1 , 05 mei 2013 14:57

Ben een alleenstaand moeder, 1 meerderjarig kind woont thuis.
Mijn kind begint full time te werken, eerst nog als vakantiejob voor de dagen die nog mogen voor dit jaar (mei en juni), en als alles goed loopt wordt dan het contract verlengd naar een vast bediendencontract vanf juli.
Zelf werk ik deeltijds, en heb dus nog een opleg werkloosheid (gemiddeld 250 per maand)
Wordt ik nu niet meer als alleenstaande moeder beschouwd? Verlies ik ook de opleg?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp

#2 , 05 mei 2013 19:49

Mijn kind begint full time te werken, eerst nog als vakantiejob voor de dagen die nog mogen voor dit jaar (mei en juni), en als alles goed loopt wordt dan het contract verlengd naar een vast bediendencontract vanf juli.
Opgelet hiermee... Belastingcontrole en RSZ vallen hier steeds vaker over... Het is immers voor de werkgever een goedkope werkkracht, en voor de werknemer/student extra interessant wegens geen bedrijfsvoorheffing.
Indien belastingcontrole en RSZ vallen over het feit dat een student net na een studentenjob bij dezelfde firma na het max. aantal dagen student vast in dienst gaat, loopt de student het risico om voor de eerder gewerkte dagen alsnos de RSZ en BV te moeten betalen. Ook de werkgever zal de RSZ moeten betalen (en alle vorige werkgevers indien er meerdere waren tijdens de referteperiode).

Tenzij er enkele weken tussen zitten (evt. bij andere werkgever) én er een contract opgemaakt wordt met een duidelijk omschreven VERSCHILLENDE functie dan die die als student uitgeoefend werkt, mag je er zeker van zijn dat je je problemen over je hals haalt.

P.

JPV

#3 , 05 mei 2013 20:26

ik zie niet echt in waarom de belastingscontrole hier actief zou naar zoeken, zoiets lost zich toch (voor de belastingen) vanzelf op.

En de vorige werknemers worden sinds enige tijd daar niet meer voor gestraft (was ook niet echt wettelijk).

Reclame

puttemanp

#4 , 06 mei 2013 06:21

Toch wordt er op gescreend...

Uitzendkantoren weigeren in dit geval zelfs contracten op te maken. We hadden de case vorig jaar met een student die best wel goed werk leverde, in een periode dat we gingen aanwerven. Student twijfelde tussen verder studeren of stoppen. Plots staat de student bij mij en vraagt of hij de openstaande vacature mocht invullen. Uitzendkantoor gecontacteerd om contract aan te passen. Hun juridische dienst heeft toen verboden dit contract van student naar bediende om te zetten vanaf de volgende week. Student heeft bijgevolg z'n dagen als student verdergewerkt en toen bij ons gestopt.

Ik ben toen zelf bij de juridische dienst van de supermarktketen met het leeuwtje m'n oor te luisteren gaan leggen. Ook zij bevestigden me na een dagje opzoekwerk dat dit met de huidige studentenwetgeving niet meer zomaar kan.

Link: http://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwipaa ... YcvXxtBuM8" onclick="window.open(this.href);return false;

Greetz,

P.

JPV

#5 , 06 mei 2013 07:27

ik had het enkel op belastingen, niet op RSZ. Voor RSZ maakt dit natuurlijk terecht een verschil, zij kunnen dit echter sinds kort automatisch opsporen zonder dat ze controle ter plaatse zullen moeten doen.

De reden waarom de juridische dienst van het uitzendkantoor moeilijk deed is niet omwille van de wetgeving, maar omwille van hun eigen commercieel beleid: bij een normale werknemer eisen ze een periode van bvb 4 maand tewerkstelling via hen vooraleer je het recht krijgt om die persoon met een vast contract aan te werven. Mocht jij toelating gekregen hebben, ging je hun systeem omzeild hebben.

Je had die jobstudent, bij schriftelijke weigering van hen, dus perfect gewoon zelf kunnen aanwerven. Enkel ging je mogen RSZ moeten betalen op de eerdere gewerkte dagen als jobstudent.

puttemanp

#6 , 06 mei 2013 11:01

De reden waarom de juridische dienst van het uitzendkantoor moeilijk deed is niet omwille van de wetgeving, maar omwille van hun eigen commercieel beleid: bij een normale werknemer eisen ze een periode van bvb 4 maand tewerkstelling via hen vooraleer je het recht krijgt om die persoon met een vast contract aan te werven. Mocht jij toelating gekregen hebben, ging je hun systeem omzeild hebben.
Niet echt, want het zou ook om een terwerkstelling gegaan zijn via datzelfde uitzendkantoor. De student zat zowieso ei zo na aan z'n 50 dagen (42 of zo)

P.

JPV

#7 , 06 mei 2013 12:10

dan is er wettelijk geen enkele reden, behalve indien jij aan hen het verschil niet wou betalen in RSZ voor die voorafgaandelijke periode.

Gehenna

#8 , 07 mei 2013 17:04

Ben een alleenstaand moeder, 1 meerderjarig kind woont thuis.
Zelf werk ik deeltijds, en heb dus nog een opleg werkloosheid (gemiddeld 250 per maand)
Wordt ik nu niet meer als alleenstaande moeder beschouwd? Verlies ik ook de opleg?
Ja dat verliest u want als een inwonend gezinslid meer dan een bepaald bedrag inkomen heeft bent u geen gezinshoofd meer. Niets belet u echter dat verlies + het verlies van kindergeld te laten compenseren door het werkende kind. Ze zullen later ook voor hun kost en inwoon moeten betalen.
Mij (deeltijds werkend, werkend kind) werd aangeraden, om domiciliefraude te plegen, iets waar ik totaal, maar dan ook absoluut totaal tegen ben. Je zal maar eens tegen de lamp vliegen ... dus dat raad ik ten stelligste af.

Terug naar “Werkloosheid”