Reeds enkele maanden trachten wij de verbruikskosten van onze huurder te innen, maar enige vorm van communicatie lijkt niet mogelijk.
Korte schets:
Betreft een appartement met 3 wooneenheden en dit met gemeenschappelijk ww/verwarming/elec in gemeenschappelijke delen.
contract is van type 3/6/9 opgemaakt op 1/10/2011
Duidelijk aangegeven in contract dat de huurder een provisie dient te betalen en dat er vervolgens een afrekening komt.
Bijkomend en niet onbelangrijk:
Er is een licht vochtprobleem in het gebouw.
De periode dat wij zelf in het appartement woonden konden we lichte schimmelvorming vaststellen op de buitenmuur in de slaapkamer en rond de ramen (dubbele beglazing ong. 40j oud) in het volledige appartement. Dmv regelmatig reinigen en voldoende verluchten hebben wij dit steeds tot een minimum ervaren.
De huurder laat echter weten dat het vochtprobleem heel erg is en toonde dit middels foto's ook aan. HIJ EIST dat we nieuwe ramen plaatsen om het probleem op te lossen, maar wij hebben reeds laten weten dat we een expert wensen aan te stellen om de juiste oorzaak te bepalen teneinde dit ev. via de blokpolis te verhalen op de verzekering (isolatie buitenmuren/koude bruggen rondom de ramen) en raadden hem aan om voldoende te verluchten en te reinigen. De huurder blijft bij zijn EIS en weigert vervolgens de verbruikskosten te betalen.
Welke stappen kunnen wij ondernemen om hem alsnog tot betaling te dwingen?
Kan hij dit zo maar weigeren?
is deze houding van hem een reden om het contract te kunnen ontbinden, al dan niet via vrederechter?
T.