gratis electriciteit

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

gratis electriciteit

#1 , 03 mei 2013 17:28

Mag een verandering van electriciteitsleverancier ertoe leiden dat men voor het eerste jaar bij die leverancier geen gratis electricteit meer ontvangt?

Ik ben vorig jaar veranderd van energieleverancier. Ik kreeg een afrekening op 26 april (bij vorige leverancier was dat steeds begin mei).
Ik heb geen gratis electriciteit gekregen dit jaar.

Uitleg leverancier: enkel voor afrekeningen vanaf 1 mei krijgt u gratis electriciteit. Voor de afrekeningen van voor 1 mei krijgt men in het lopende jaar geen gratis electriciteit. Het gevolg van de overschakeling naar een andere leverancier is dus dat ik voor alle gedomicilieerden dit jaar het voordeel van gratis electriciteit verlies!

Ergens is dit toch niet logisch? De Vandelanotte heeft het ook niet vermeld in zijn "campagne" om van leverancier te veranderen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 03 mei 2013 20:14

http://www.vreg.be/gratis-elektriciteit" onclick="window.open(this.href);return false;

De leverancier die u had op 1 april, moet u deze geven.

roharro
Topic Starter

#3 , 03 mei 2013 20:21

Dit staat ook op dezelfde website:

"De gratis elektriciteit wordt vermeld op de eerste afrekening na 1 mei (factuurdatum telt)

Voor de toekenning van de gratis elektriciteit voor het kalenderjaar 2013:
•telt de gezinssamenstelling van 1 januari 2013.Als de samenstelling ondertussen wijzigt, telt dat pas mee vanaf het volgende jaar.
•moet de leverancier die op 1 april 2013 elektriciteit levert, de gratis elektriciteit voor het jaar 2013 toekennen.
•wordt de korting toegekend op de eerste afrekening na 1 mei 2013. ◦U hebt uw afrekening al voor 1 mei 2013 ontvangen? Dan ontvangt u de gratis hoeveelheid elektriciteit voor 2013 pas op uw afrekening van 2014.◦U hebt uw afrekening na 1 mei 2013 ontvangen? Dan moet u de gratis elektriciteit op uw afrekening van 2013 terugvinden. Als dat niet het geval is, moet u dit melden aan uw leverancier zodat dit kan rechtgezet worden."

Ik kan er dus naar fluiten. Een verloren jaar voor mijn gratis electriciteit!

Reclame

Turaki

#4 , 03 mei 2013 21:04

Niet noodzakelijk. Stel dat u van leverancier veranderd, en u krijgt uw afrekening bij deze na 1 mei, krijgt u in het 1e jaar dan 2x gratis elektriciteit.

roharro
Topic Starter

#5 , 03 mei 2013 21:57

Niet noodzakelijk. Stel dat u van leverancier veranderd, en u krijgt uw afrekening bij deze na 1 mei, krijgt u in het 1e jaar dan 2x gratis elektriciteit.

???
"moet de leverancier die op 1 april 2013 elektriciteit levert, de gratis elektriciteit voor het jaar 2013 toekennen"
Twee keer niet mogelijk dus; nul keer blijkbaar wel als de jaarafrekening voor 1 mei komt.

Turaki

#6 , 03 mei 2013 22:51

U zegt nu uw contract op met uw huidige leverancier, en u krijgt dan nog dit jaar een afrekening waarbij de gratis elektriciteit wordt verrekend, of in het slechtste geval krijgt u volgend jaar een creditnota.
Uw nieuwe leverancier bezorgt u volgend jaar een afrekening na 1 mei (laten we hier even van uit gaan), en daarin zit de gratis elektriciteit van volgend verrekend. Dus in het beste geval krijgt u dan dit jaar uw gratis elektriciteit én volgend jaar die van volgend jaar, in het slechtste krijgt u beide pas volgend jaar.

roharro
Topic Starter

#7 , 04 mei 2013 12:52

U zegt nu uw contract op met uw huidige leverancier, en u krijgt dan nog dit jaar een afrekening waarbij de gratis elektriciteit wordt verrekend, of in het slechtste geval krijgt u volgend jaar een creditnota.
Uw nieuwe leverancier bezorgt u volgend jaar een afrekening na 1 mei (laten we hier even van uit gaan), en daarin zit de gratis elektriciteit van volgend verrekend. Dus in het beste geval krijgt u dan dit jaar uw gratis elektriciteit én volgend jaar die van volgend jaar, in het slechtste krijgt u beide pas volgend jaar.
Indien mijn nieuwe leverancier ieder jaar de afrekening stuurt in april (zoals dit jaar), wat meer dan waarschijnlijk is, dan ben ik toch definitief de gratis electriciteit van 1 jaar kwijt? Dan krijg ik de gratis electriciteit van 2013 eerst in 2014, enz... Dus 1 jaar definitief kwijt, want ik geloof niet dat ze mijn gratis electriciteit post mortem het jaar na mijn overlijden nog zullen kado doen aan mijn erfgenamen.

Dat is dus de essentie van mijn vraag/opmerking, dat dergelijke praktijk in principe toch niet klopt?

Turaki

#8 , 04 mei 2013 13:18

Neen, u bent deze niet definitief kwijt. Als u ooit toch een afrekening krijgt na 1 mei, krijgt u op deze afrekening meteen uw gratis elektriciteit van dat jaar. De gratis elektriciteit van het vorige jaar (die u nog niet heeft gekregen omdat uw afrekening toen voor 1 mei kwam), krijgt u dan oftewel bij de afrekening van het huidige jaar (dus 2 maal) als u bij dezelfde leverancier bent gebleven, of als u van leverancier veranderde op uw afsluitfactuur of via een creditnota.

Om het even simpel te maken, zodra u afrekeningen krijgt na 1 mei, gaat u 1 jaar hebben waarin u 2x gratis stroom zal krijgen.
Verandert u daarentegen nooit meer van leverancier (onwaarschijnlijk), en blijven de afrekeningen voor 1 mei komen, zullen het inderdaad pas uw erfgenamen zijn die hiervan gaan genieten.

roharro
Topic Starter

#9 , 04 mei 2013 13:42

Of ik nu verander van leverancier of niet maakt geen verschil, het tijdstip van de meteropname (en dus de afrekening) wordt immers niet bepaald door de leverancier maar wel door de netwerkbeheerder.
En die doet de meteropname sedert jaar en dag begin april.
Ik ben vorig jaar naar de huidige leverancier overgestapt in juli, maar het tijdstip van afrekening blijft ongewijzigd (op enkele dagen verschil na).

Misschien doe ik er best aan volgend jaar mijn meterstand op het laatste nippertje door te geven zodat de leverancier begin mei ipv eind april factureert, als dat lukt dan heb ik volgend jaar inderdaad twee keer gratis electriciteit: die van dit jaar en die van 2014.

Turaki

#10 , 04 mei 2013 14:13

Of een leverancier zoeken die wat langer wacht met het opmaken van de eindafrekening...

Terug naar “Consumenten Koop”