Terras op garagedak

Hollander
Topic Starter

Terras op garagedak

#1 , 25 apr 2013 20:39

Beste zuiderburen,

Mijn vraag luidt als volgt. Ik bezit een appertement zonder balkon. Wel bezit ik een garage en kijk ik via mijn raam op het garagedak neer. Nu zou ik hier graag een terras op willen bouwen maar de buren zien dit niet zitten.
Nu vraag ik mij af wat er mogelijk is voor mij. De garage is 3 meter breed en 7 meter lang. Ik zou dus op 2 meter van de erfgrens mogelijk een terras kunnen bouwen. Echter heb ik dan slechts 1 meter diepte.

Nu vraag ik mij af wanneer een terras een terras kan worden genoemd. Als ik er enkel een deur in laat zetten en ik zet een stoel op 2 meter van de erfgrens, ben ik dan nog legaal bezig?
Mag ik mijn garage dak opleuken met bloembakken, zonder dat dit als terras wordt gezien?

Mijn idee is namelijk om eerst mijn garage dak op te leuken met bloembakken. Als dit toegestaan is, zonder dat ik mij er verder op begeef dan is het voor de buren niet eens meer te zien of ik deze verder betreed of niet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 25 apr 2013 20:57

Een bouwaanvraag kan u allicht uitsluitsel geven,
de buren zullen zich echter eerder beroepen op het zicht dat u op hun prive creëert, dan op het feit dat
u voldoende bouwafstand laat of iets dergelijks...
Handige documenten voor Personenrecht

Hollander
Topic Starter

#3 , 25 apr 2013 21:07

Ik ga er even van uit dat ik deze aanvraag niet krijg. Als ik hem krijg, is het op 2 meter afstand. dus heb ik slechts 1 meter.

Mijn echte vraag is, wat kan er gebeuren als ik er gewoon op ga zitten zonder iets te verbouwen of anderzijds, ik ga er (nog) niet op zitten maar zet enkel een paar bloembakken op mijn garagedak. Zou dit mogen? Ik zit er immers niet op.

Reclame

lucgescheiden

#4 , 25 apr 2013 21:24

De bloembakken mogen wellicht geen gevaar opleveren voor de openbare veiligheid; verankering?
Dan is er de vraag of deze bakken zonlicht wegnemen bij de buren, wellicht ook iets waar men bezwaar tegen kan maken?
Een alternatief is uiteraard een groen dak, daar worden zelfs subsidies voor uitgeschreven dacht ik.

Tijdens de werkzaamheden zal je wel ladderrecht hebben, om je op je dak te bevinden... maar je buren hebben op
mooie dagen ook het recht om van het weer te genieten en hun pivacy te kennen...
Handige documenten voor Personenrecht

Xastheron

#5 , 29 apr 2013 12:44

Controleer anders eens of een groendak een optie is? Zowel structureel als volgens de lokale bouwdienst van de gemeente/stad.

eylis

#6 , 29 apr 2013 17:31

Sorry, maar kan men verbieden dat je op je eigen garagedak een zetel zet en wat bloembakken? (als je het veilig verankert)
Een bouwaanvraag is (mijns inszien) niet verplicht, vermits je enkel een soort van deklaag moet aanbrengen op je dak (cfr inderdeed groendak of bankirai vlotters)
Welke wet schendt je als je ligt te zonnebaden op je eigen dak of daar een bloemetje buitenzet?
Je ziet dat in de stad overal. zijn dat dan allemaal overtredingen?

artemis

#7 , 29 apr 2013 18:17

Sorry, maar kan men verbieden dat je op je eigen garagedak een zetel zet en wat bloembakken? (als je het veilig verankert)
Een bouwaanvraag is (mijns inszien) niet verplicht, vermits je enkel een soort van deklaag moet aanbrengen op je dak (cfr inderdeed groendak of bankirai vlotters)
Welke wet schendt je als je ligt te zonnebaden op je eigen dak of daar een bloemetje buitenzet?
Je ziet dat in de stad overal. zijn dat dan allemaal overtredingen?
Sommige wel en sommige niet.
Ik woon ook in de stad en zie wat er rondom mij gebeurt.
Ik durf gerust te stellen dat de meeste van die dakterrassen niet aangevraagd zijn en dan hangt het een beetje van de situatie en de buren af. Veel mensen zijn bang van verlies van privacy maar ook geluidsoverlast en schakelen dan soms de bouwpolitie in. Dan zijn er 2 mogelijkheden: In het beste geval is je terras conform de wettelijke voorschriften en moet je het laten regulariseren. In het slechtste geval mag het er niet zijn.

Vrienden zijn onlangs in hun nieuw huis ingetrokken (lees: oudere gerenoveerde stadswoning). De vorige eigenaars hadden er een geïmproviseerd terras op gemaakt. Een goede maand na hun intrek en zonder het terras al gebruikt te hebben kregen mijn vrienden al bezoek van 'weet niet precies welke dienst' i.v.m. hun terras wat niet gekend is. Ze moeten het nu laten regulariseren en dat blijft voor hen toch wel afwachten of het er mag zijn.

Tja bloembakken op je dak zetten doe je meestal niet voor het plezier van de vogeltjes of het mooie uitzicht voor de buren maar voor eigen gebruik, toch?...
Als je het toch doet zou ik zoveel mogelijk rekening houden met de voorschriften qua afstand en het terras zo discreet mogelijk gebruiken, d.w.z. er geen geanimeerde gesprekken voeren met bezoekers, er geen muziek spelen, geen bbq, enz.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 apr 2013 22:53

Wij hebben het dak van een niet vergunde uitbouw uitgebreid tot een terras EN de gemene muur wat verhoogd.
Gebouw van 1930.
Was wel met bouwvergunning.
Het dak was geen probleem en de gemene muur ook niet.
Wel pannen moeten opleggen die langs beide zijde afwateren - ik had er eerst pannen op die allen naar mijn kant afwaterden en dat was niet correct.
Buur was er niet mee akkoord ... ging klacht indienen wegens pakte zijn zon weg, zijn licht en ik mocht de muur daar niet bouwen.
Punt één en twee geen reden - punt die mag dat wel gezien muur op erfscheiding was ... en van de pannen wist hij ook van zijn architect...
Ik ook daar de stadsarchitect mij er al op gewezen had.
En op een dak mocht ik perfect tegels leggen van de gemeente.
Terras is maar 150 cm groter geworden, heb niet overdreven.
Verdere uitbouw is gezien totaal verrot afgebroken en kleine binnentuin aangelegd naast het huis.

Terug naar “Andere”