hoe werkt verjaring NMBS boetes?

jaques
Topic Starter

hoe werkt verjaring NMBS boetes?

#1 , 29 apr 2013 11:26

Beste,

In maart 2008 werd ik door een controleur van de NMBS beboet (een toeslag van 14 euro), omdat mijn vervoersbewijs niet in orde was (ik was op een vrijdag per ongeluk 15 minuten te vroeg op de trein gestapt met een weekend biljet).

Sinds het voorval hoorde ik niet meer van deze boete, tot ik in oktober 2012 een brief kreeg van de gerechtsdeurwaarder met de vraag binnen de 15 dagen 200 euro te betalen (een bekend verhaal voor velen denk ik, en in het verleden reeds een topic op dit forum).
Ik belde toen met de deurwaarder met de melding dat ik liever een afbetalingsplan had, en dat vonden ze een goed idee.

Er ging een half jaar voorbij waarin ik weer niets van deze boete hoorde. Vorige week viel het afbetalingsplan in mijn bus, maar de boete werd ondertussen langer dan 5 jaar geleden uitgeschreven. Gaat er een nieuwe termijn van 5 jaar in vanaf het moment dat zo een brief ik mijn bus valt? Of is deze boete ondertussen verjaard?

Groeten,
Jaques

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 29 apr 2013 15:08

indien langer als 5 jaar geleden is de boete "verjaard" volgens de vele info op het internet . . .

deurwaarder treed in deze op als "incassobureau", waarbij zijn macht redelijk beperkt is tot het aandringen tot betalen (tenzij de vordering overgekocht zou zijn, maar dat betwijfel ik).

persoonlijk zou ik de deurwaarder laten weten dat de vordering waar hij zich op baseert verjaard is na 5jaar (vermoedelijk zelfs 1 jarige verjaring) en dat u verder geen communicatie omtrent deze zaak wilt daar u bij verder schrijven een klacht zal indienen wegens stalking en belaging.

tevens dient te worden opgemerkt, dat de 5 jarige verjaring alleen telt indien u strafbaar feit zou plegen (zwartrijden bv), niet op uw uurwerk kijken of een verkeerd uur op de controleur zijn uurwerk valt niet onder strafbaar feit, u had immers een vervoersbewijs.

j.demoor

#3 , 01 mei 2013 09:25

Zie mijn antwoord in : http://www.juridischforum.be/forum/view ... 1&p=179062" onclick="window.open(this.href);return false;
Onderzoek zelf eventuele wijzigingen na 20 januari 2012.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

ilias n.

#4 , 15 apr 2014 12:02

Ik heb volgende vraag over dezelfde topic. Iedereen herinnert zich wel de massale verzending van deurwaarder Modero met de mededeling dat de NMBS de terugvordering vraagt. dit gebeurde na de termijn en omdat ik zo koppig was weigerde ik te betalen. Hierna volgde een verhoging met 250 euro door Modero zelf is dit toegestaan? de boete bedroeg iets van een 400 en zoveel euro's, die ik nota bene braafjes afbetaal. Maar mijn vraag is of die verhoging van 250 euro na het weigeren van betaling gerechtigd is? Ik wil dus zeggen dit is niet voor een rechtbank verschenen ze hebben het gewoon van 200 naar 450 bla bla gebracht. Kan iemand hier een antwoord opgeven?

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 apr 2014 12:16

Als dat in hun algemene voorwaarden staat kunnen ze dat.

Kingfisher

#6 , 16 apr 2014 10:46

Er is nog altijd de wet op de consumentennescherming, de EU richtlijnen op laattijdige betalingen en het verbod op woeker. Een schuldeiser mag de redelijke kosten voor het innen van de schuld verhalen op de schuldenaar. Maar rechters staan zeer twijfelachtig tov boeteclausules, en eenzijdige algemene voorwaarden.
Betaal nooit aan een incassobureau, betaal rechtstreeks aan de schuldeiser, en betaal de prijs van het ticket plus de boete ( zie site van de nmbs). Maar eerlijk gezegd, ik blijf bij mijn eerder advies: gewoon negeren. Modero heeft de Nmbs betaald voor een hoop achterstallige betalingen die de nmbs niet kon/wou innen, en tracht daar nu geld uit te slaan. U heeft geen overeenkomst met Modero. U had er een met de nmbs.

MenM

#7 , 05 mei 2014 19:50

tevens dient te worden opgemerkt, dat de 5 jarige verjaring alleen telt indien u strafbaar feit zou plegen (zwartrijden bv), niet op uw uurwerk kijken of een verkeerd uur op de controleur zijn uurwerk valt niet onder strafbaar feit, u had immers een vervoersbewijs.
Weet u dat zeker? Volgens mij is het niet hebben van een geldig vervoersbewijs strafbaar. De OP had op het moment van vaststelling geen geldig vervoersbewijs. Zo kan je ook stellen dat een vervoersbewijs van gisteren geldig is, want je hebt verkeerd gekeken naar kalender.

Drone

#8 , 06 mei 2014 22:14

Weet u dat zeker? Volgens mij is het niet hebben van een geldig vervoersbewijs strafbaar. De OP had op het moment van vaststelling geen geldig vervoersbewijs. Zo kan je ook stellen dat een vervoersbewijs van gisteren geldig is, want je hebt verkeerd gekeken naar kalender.

hij had een geldig vervoersbewijs, alleen leefde hij de 'voorwaarde' niet 100% na, iets geheel anders dan totaal geen vervoersbewijs te hebben.

wie gaat trouwens controleren of die 15min waarvan OP spreekt wel degelijk klopt? Zijn de toestellen van de nmbs geeikt? is het horloge van de treinwachter wel juist ingesteld? . . .

als de NMBS er niet in slaagt om binnen de 5 jaar (verjaringstermijn volgens info op het internet) €14 te innen door gewoon een brief te schrijven al dan niet aangetekend, dan moet men eerder de schuld leggen bij de NMBS en zijn lakse houding om boetes te innen

Terug naar “Andere”