#11 , 01 mei 2013 11:08
Nicky,
Ik ben zelf adviseur (geohydroloog) voor bronbemaling, soms help ik ook benadeelde bij schade door bronbemaling. Meeste werkzaamheden die ik uitvoer zijn ter voorkoming van schade aan omgeving door bemalingen. Ik bied onderzoek en berekenen juiste maatregelen (er zijn diverse aanvullende maatregelen ter voorkoming van schade door bronbemaling). Ik werk vanuit Nederland, ik heb enkele projecten in het buitenland (echter niet in België, dus ik heb geen ervaring met betrekking tot hoe deze zaken worden opgepakt). Het verbaast mij dat de bemaling niet is gestaakt of dat men het probleem niet direct serieus oppakt ter voorkoming van nog grotere schade.
De volgende tips wil ik wel geven:
Het is waar dat je zult moeten bewijzen dat jou schade ontstaat door de bemaling, dit is niet zo moeilijk, maar dit kost wel helaas geld... Nu is jou woning waarschijnlijk gefundeerd op staal, door toename korrelspanning is de bodem gaan inklinken, dit is onomkeerbaar (door zettingsverschillen ontstaan nu scheuren). Wanneer de bodem voornamelijk bestaat uit zand dan is de zetting vrij spontaan (de eindzetting wordt snel bereikt), wanneer ook klei-/veenlagen aanwezig zijn zal de bodem meer inklinken en ook over een langere periode.
Ik zou het volgende willen aanbevelen voor onderbouwing richting de tegenpartij (in volgorde van belang):
-zo spoedig mogelijk een bouwkundige opname laten uitvoeren (rapport met foto's en omschrijving staat van uw woning op dit moment door bouwkundige).
-scheurmeters plaatsen (laten bepalen door expert en verslag laten maken van eerste meting en latere metingen), zeker wanneer er een kleilaag aanwezig is onder uw huis zal het waarschijnlijk nog niet de definitieve eindzetting hebben bereikt
-hoogte (en locatie) meting uitvoeren op dit moment en later. Nauwkeurigheid moet wel hoog zijn om beweging vast te kunnen stellen
Ik hoop dat u een rechtsbijstandverzekering heeft, in Nederland zou ik zeker zijn dat uw zaak sterk in uw voordeel is, mits beoordeeld/onderbouwd door experts. U dient enkel van een onafhankelijke partij een rapport te hebben met als conclusie de nadelige effecten ontstaan door bemaling. In een later stadium wordt het moeilijker dit te bewijzen.
Bij een goed voorbereid project met kelderbouw, zou de opdrachtgever de staat van kritische woningen/objecten moeten opnemen vooraf, ter voorkoming van discussies zoals deze achteraf... Als ik het goed begrijp is dit helaas niet gebeurd...