Vereffening-verdeling

Sloeberkelim
Topic Starter

Vereffening-verdeling

#1 , 11 apr 2013 12:34

Dag allemaal,

vraagje, wat vraagt de notaris op bij de bank? Alle rekeningen vanaf datum inleiding echtscheiding of alleen de rekeningen die in de akte staan?? Denk dat mijn ex rekeningen niet vernoemd heeft.
Ook heeft ze de kinderen zo emotioneel beinvloed dat deze mij niet meer willen zien. Hoe ga je ermee om, zit hierdoor diep in de put.

Groetjes,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
moonlady

#2 , 11 apr 2013 17:12

bij mij heeft de notaris ELKE bankverrichting opgevraagd van dag 1 van het huwelijk tot datum feitelijke scheiding omdat we die datum nemen als scheidingsdatum. doch bank had verkeerdelijk de inlichtingen doorgegeven van mijn bankverrichtingen van 1,5 maand VOOR het huwelijk. En nu heeft notaris ook nog opgevraagd wanneer hypothecaire lening werd afgesloten en die gelden gestord zijn

Sloeberkelim
Topic Starter

#3 , 12 apr 2013 14:35

De notaris moet wel de datums respecteren, hij mag volgens mij niet voor datum inzetten echtscheiding dingen natrekken.
De hypothecaire lening lijkt me normaal om de verdeling vereffening te doen.

Reclame

lucgescheiden

#4 , 20 apr 2013 13:18

Partijen bepalen zelf tot welke datum zij willen teruggaan in de vereffening en verdeling.
Indien daarover geen akkoord dan zal wellicht de dag van het instellen van de echtscheidingseis worden genomen, denk ik.

Indien u voldoende aanwijzingen bezit, kan u bij de notaris bezwaren en vermoedens stellen.

Het hangt er dan maar vanaf welk 'soort' notaris u liet aanstellen; of deze bezwaren al dan niet onderzocht worden.

Echter wanneer u de notaris zover krijgt dat hij gericht gaat zoeken bij uw ex, zal hij vanuit zijn objectiviteit;
dezelfde inspanning dienen te leveren om de bezwaren van uw ex te onderzoeken.
En dat kost uiteraard enige moeite, waarvoor u beiden zwaar zult voor mogen betalen...
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 28 apr 2013 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Handige documenten voor Personenrecht

moonlady

#5 , 25 apr 2013 12:29

mijn advoccaat zegt dat de notaris ENKEL belast is met de vereffening-verdeling van de huwgemeenschap. ze mag dus NIET teruggaan tot maanden VOOR het huwelijk!!!!!!

lucgescheiden

#6 , 25 apr 2013 17:41

Wat uw advocaat zegt, is hierin niet aan de orde, van hem/haar wordt deonthologisch verwacht dat hij/zij rechtvaardig zou handelen.
NIet meer, niet minder. In dit geval dus enkel advies leveren, doch nimmer de procedure gaan leiden, daarvoor betaalt u de notaris.

De eigenaars van de onverdeeldheid leggen hun vertrouwen in handen van: diegene die van de rechtbank het mandaat verkreeg
om de Vereffening en Verdeling neutraal en volgens wet te laten verlopen.
De wet is hierin vrij duidelijk; u mag eisen stellen en tegenspraak bieden op de eisen van de andere partij.
Het is dan aan de 'neutrale' boedelnotaris om deze tegenspraak te onderzoeken.

Waarbij u uw gelijk op eender welke wijze mag aantonen, zelfs met het stellen van vermoedens.
Het is niet; omdat één van hen, voor de datum van scheiding, gemeenschaps vermogen wegmaakte, dat
de notaris geen bevoegdheid zou hebben om dit te onderzoeken, het gaat immers om een gerechtelijk onderzoek!

En de straf op het wegmaken van gemeenschappelijk vermogen bestaat hierin dat;
dit vermogen volledig aan de andere partij zal worden toegewezen.
Handige documenten voor Personenrecht

v950511

#7 , 25 apr 2013 21:49

In de procedure van de gerechtelijke vereffening-verdeling is de notaris de eerste rechter, hetgeen betekent dat hij een objectief standpunt moet innemen omtrent alle geschilpunten die tussen de partijen bestaan. Tegelijk heeft de notaris de verplichting om de partijen in elke stand van de procedure te proberen te verzoenen en hen tot een minnelijk akkoord te brengen.

Eveneens heeft hij de opdracht de partijen te ondervragen. Hij dient ervoor te zorgen dat alle informatie correct op tafel wordt gebracht en dat op basis hiervan ook correcte standpunten kunnen worden ingenomen die conform zijn met de wet.

Eens de notaris over alle vereiste informatie beschikt, dient hij zijn ontwerp van verdeling op te maken in de staat van vereffening-verdeling.
Op grond van artikel 1213, tweede lid Ger.W, hebben de partijen de verplichting om aan de notaris alle nuttige inlichtingen te verschaffen. Wanneer deze echter in gebreke blijven of de door hen verschafte informatie onvoldoende is, zal een actief optreden van de notaris vereist zijn.
Hij heeft het recht om zelf onderzoek te voeren door het opvragen van gegevens, door het stellen van gerichte vragen zowel aan de partijen als aan derden, zoals banken en verzekeringsmaatschappijen.
De notaris mag zich dus geenszins beperken tot het passief akteren van de verklaringen van de partijen. Bovendien moeten de gegevens die de partijen aan de notaris meedelen door hem worden geanalyseerd.

moonlady

#8 , 26 apr 2013 17:00

de vereffening-verdeling kan toch niet gaan tot datum VOOR het HUWELIJK???????? bij mij vraagt de notaris stukken op van voor datum dat we gehuwd waren. toen waren we derden van elkaar en heeft mijn ex toch geen zaken met mijn bankrekening? als je huwt op 1/3/2005 kan de notaris toch geen bankverrichtingen opvragen vanaf 1/1/2005????????

v950511

#9 , 26 apr 2013 18:20

Nogmaals, de notaris is in een procedure van GERECHTELIJKE VERDELING de eerste RECHTER.
Als hij van oordeel is dat hij informatie, teneinde zijn staat op te maken, nodig heeft kan hij navraag doen bij derden. Als hij navraag doet bij de bank in verband met rekeningen van vóór het huwelijk zal hij wel zijn reden hebben. Blijkbaar wordt in deze vereffening-verdeling geen correcte informatie gegeven en gegevens achtergehouden.

Terug naar “Echtscheiding”