Huurcontract vaste duur 3j opzeggen na 8 jaar?

Vandebos

Re: Huurcontract vaste duur 3j opzeggen na 8 jaar?

#31 , 23 jan 2013 22:27

Heeft u met het verslag ven het controleorganisme in de hand al een bewoonbaarheids onderzoek aangevraagd bij de gemeente? U kan de vrederechter ook in een tussenvonnis laten bevelen dat er een dergelijk onderzoek plaatsvindt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rene
Topic Starter

#32 , 24 jan 2013 08:17

Nog niet gedaan, kwam ook niet ter sprake.
Tegenpartij wou me buiten met onmiddellijke ingang, vroeg 3 maand huur als boete, borg, kosten, .... Maar daar ging de rechter niet op in.
Dus nu via besluiten verder communiceren om terug binnen 2 maand voor te komen.
Op deze manier kan tegenpartij nog een centje verdienen van eiser.
Het was best om niet in mijn kaarten te laten kijken en heb niets afgegeven dus. Uitstel kan ik best mee leven.

Ondertussen ga ik wel samen met de buren een andere zaak opstarten omdat de verwarmingsketels lekken, niet onderhouden worden en zijn afgekeurd.

Dat ik in het najaar zal moeten vertrekken weet ik al bijna zeker, maar huisbaas zal wel alles moeten in orde brengen om het nog te mogen verhuren.
En dat zal ze veel meer kosten dan nu zo koppig te zijn.
Elektriciteit 4x vernieuwen, verwarmingsketels, brandblussers, EPC, onderhoud (parlofoon al jaren stuk, ruit voordeur idem, ...)
En alle radiators lekken en zijn rot.
Wie verhuurd heeft ook plichten, behalve huur innen. Dat zal ze al wel weten ondertussen.
Ik stak er enkel tijd in, zij haar geld in processen en advocaten, en het is nog niet gedaan.

j.demoor

#33 , 24 jan 2013 10:23

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar. Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5. Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn. Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent. Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig betekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7.”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

‘Ik huur een appartement nu al 8 jaar aan een stuk. Gegin datum 01 10 2004’

Dit houdt in dat u thans een negenjarige huurovereenkomst hebt met aanvang 01 10 2004.

“Art.3.§ 1. Elke huurovereenkomst bedoeld in artikel 1 wordt geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar. De huurovereenkomst eindigt na het verstrijken van een periode van negen jaar indien ten minste zes maanden vóór de vervaldag door één van beide partijen een opzegging wordt betekend. Indien binnen deze termijn geen opzegging wordt betekend, wordt de huurovereenkomst telkens onder dezelfde voorwaarden voor een duur van drie jaar verlengd.”(Woninghuurwet).

Uw negenjarige huurovereenkomst met aanvang 01 10 2004 eindigt op 01-10-2013,INDIEN vóór 01-04-2013 door één van beide partijen een opzegging wordt betekend
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Rene
Topic Starter

#34 , 24 jan 2013 10:29

Opzeg is per AS al gegeven voor 01 10 2013 Maar eiser wil dat ik onmiddellijk vertrek, met boete, ... erbij. Dat kan niet.

Rene
Topic Starter

#35 , 24 apr 2013 13:38

Vandaag is het niet alleen goed weer, ook zeer positief bericht gekregen in de rechtbank. Malafide huisbaas is daar nu gekend en zal 2x nadenken om haar praktijken op dezelfde manier verder te zetten bij andere huurders :-)
En vanaf nu weet de huisbaas dat een huurder ook rechten heeft.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#36 , 24 apr 2013 14:18

Wat was de uitspraak?

Rene
Topic Starter

#37 , 24 apr 2013 14:32

Tusenvonnis: Had ondertussen iets anders gevonden (veel beter) en was al verhuist. Nu mag ik weg zonder kosten van opzeg, borg, boete, ... op 30 april 2013.
Alle kosten die ik gemaakt heb gaan ze betalen. Incl borg.
Mag mijn bovenkasten in de keuken meenemen en moet hunen brol terughangen indien mogelijk. Anders Tec7 gebruiken, moeten enkel hangen, als ze nadien afvallen is dat hun probleem, brolkastjes van 209 euro kan je niet verwachten dat ze lang meegaan. Woorden van de vrederechter.
Uitgaande plaatsbeschrijving is gebaseerd op inkomende plaatsbeschrijving + wat ze betaald hebben aan nieuwe verbeteringen.
Dus aangezien er niets staan in de inkomende pbs IS DE UITGAANDE pbs VRIJ SIMPEL; alles mag versleten zijn, HIHI anders moeten ze maar een expert laten aanstellen om de toestand te bekijken.
In juni nog eens oproep om te zien of ik weg ben, borg geregeld is, openstaande facturen (Huisbaas naar mij toe) betaald zijn, ...
ook hebben ze ondertussen al hun CV in orde laten brengen, elektriciteit, en nog vele andere zaken.
Laatst gewijzigd door Rene op 03 mei 2013 07:35, 2 keer totaal gewijzigd.

sloeberken

#38 , 24 apr 2013 14:34

Toch nog een goed vonnis
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Rene
Topic Starter

#39 , 03 mei 2013 07:33

De uittredende plaatsbeschrijving is afgerond met goed gevolg. En bewijs teruggave borg getekend door beide partijen. Tellers overgedragen.

Eigenaar zit wel met een halve keuken. Bovenkasten die mijn eigendom waren (omdat eigenaar te gierig was) heb ik neegenomen met goedkeuring van vrederechter. Die stelde voor om hun oude GB kastjes vast te plakken met Tec 7. Heb ik dus met veel plezier gedaan. Tec 7 en enkele nageltjes. hihi
Oude spiegel in de badkamer ook. en mijn mooie meubels teruggenomen.

Nu willen ze het verkopen maar de prijs is bijna 2x de markwaarde.
Bovenliggend Appartement idem maar daar heeft de huurder na 6 maand nog steeds geen enkele papier, geen contract, geen plaatsbeschrijving, geen EPC, ...

Maarik ben weg en zit nu veeeel beter gehuisvest.
Allen bedankt voor de nodige info en steun verkregen hier op dit forum.

Terug naar “Huren”