Beste,
Ik woon in een straat waar het tijdens de spits soms wel eens druk wordt. Aangrenzend aan mijn straat is een woonwijk met drie straten die op onze straat uitkomen (je kan alleen uit die wijk geraken door onze straat in te rijden). Als je vanuit die woonwijk komt heb je voorrang van rechts. Als ik het goed begrijp moet je wel voorrang geven aan fietsers in onze straat, het is een doorlopend fietspad over het kruispunt.
Het fietspad is een beetje verhoogd, waardoor je als automobilist moet afremmen (ik veronderstel voor de veiligheid van de fietsers).
De mensen die door mijn straat rijden geven bijna nooit voorrang als je daar uitkomt. Als je je voorrang toch neemt reageren er veel agressief: bumperkleven, met de lichten flitsen, handgebaren, ... Veel mensen blijven ook gewoon rijden waardoor ze moeten uitwijken op het baanvak van de tegenliggers of dat je zelf toch alles moet dichtgooien om een ongeval te vermijden.
We hebben dit aangekaart bij de gemeente, daar bevestigen ze dat er voorrang van rechts geld aan al die kruispunten. Maar op onze vraag om iets aan de veiligheid bij die kruispunten te doen wordt of bvb een bordje B17 te plaatsen in onze straat om de bestuurders te herinneren aan de voorrang van rechts wordt niet ingegaan. Dat vindt de gemeente overbodig.
Aan een van de kruispunten staat wel zo'n bordje, maar enkel in de zijstraat niet in onze straat zelf.
Kunnen wij meer doen om dit probleem aan te kaarten? Ik wil nu niet de gemeente gaan aanklagen of zoiets, maar kunnen we bvb. dreigen dat we hen mee aansprakelijk zullen stellen bij een ongeval ofzo?
We hebben contact gehad met de verkeersconsulente. Is er iemand anders waar we contact mee kunnen opnemen?
Mvg