kruispunt met voorrang van rechts - discussie gemeente

freste
Topic Starter

kruispunt met voorrang van rechts - discussie gemeente

#1 , 23 apr 2013 10:14

Beste,

Ik woon in een straat waar het tijdens de spits soms wel eens druk wordt. Aangrenzend aan mijn straat is een woonwijk met drie straten die op onze straat uitkomen (je kan alleen uit die wijk geraken door onze straat in te rijden). Als je vanuit die woonwijk komt heb je voorrang van rechts. Als ik het goed begrijp moet je wel voorrang geven aan fietsers in onze straat, het is een doorlopend fietspad over het kruispunt.
Het fietspad is een beetje verhoogd, waardoor je als automobilist moet afremmen (ik veronderstel voor de veiligheid van de fietsers).

De mensen die door mijn straat rijden geven bijna nooit voorrang als je daar uitkomt. Als je je voorrang toch neemt reageren er veel agressief: bumperkleven, met de lichten flitsen, handgebaren, ... Veel mensen blijven ook gewoon rijden waardoor ze moeten uitwijken op het baanvak van de tegenliggers of dat je zelf toch alles moet dichtgooien om een ongeval te vermijden.

We hebben dit aangekaart bij de gemeente, daar bevestigen ze dat er voorrang van rechts geld aan al die kruispunten. Maar op onze vraag om iets aan de veiligheid bij die kruispunten te doen wordt of bvb een bordje B17 te plaatsen in onze straat om de bestuurders te herinneren aan de voorrang van rechts wordt niet ingegaan. Dat vindt de gemeente overbodig.

Aan een van de kruispunten staat wel zo'n bordje, maar enkel in de zijstraat niet in onze straat zelf.

Kunnen wij meer doen om dit probleem aan te kaarten? Ik wil nu niet de gemeente gaan aanklagen of zoiets, maar kunnen we bvb. dreigen dat we hen mee aansprakelijk zullen stellen bij een ongeval ofzo?
We hebben contact gehad met de verkeersconsulente. Is er iemand anders waar we contact mee kunnen opnemen?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra

#2 , 23 apr 2013 13:25

Volgens mij, kan je bitter weinig doen. Tenzij de verkeerssituatie om 1 of andere reden niet reglementair zou zijn. Bijvoorbeeld de 1 of andere plaatsingsvoorwaarde van een verkeersbord niet in orde of dergelijke.

En dan nog, moet je

1) Bewijzen dat de signalisatie niet in orde is
2) indien er een ongeval gebeurd is, er een oorzakelijk verband bestaat tussen de foute signalisatie en het ongeval

En dan kan je er wel zo goed als zeker van zijn dat je nog een jarenlange procedureslag te wachten staat .....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Oude Belg

#3 , 23 apr 2013 15:41

Deze situatie komt zeer vaak voor; de signalisatie is wel degelijk in orde. De voorrang aan rechts is gewoon van toepassing. Het is te gek om op elk kruispunt met voorrang rechts vier borden neer te zetten : ten eerste staan er in België al veel te veel borden, ten tweede is de algemene regel van kracht; voorrang aan rechts tenzij borden een andere regeling aangeven.
Het probleem zit hem in de chauffeurs die de voorrangsregels niet kennen of niet willen respecteren.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 apr 2013 16:05

Het probleem zit hem in de chauffeurs die de voorrangsregels niet kennen of niet willen respecteren.
Daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Ik vind dat er in Vlaanderen veel te veel plaatsen zijn waar de wegbeheerder ook eens mag nadenken over wie er voorrang heeft in welke situatie.

Neem bijvoorbeeld de Beukenlaan in Wilrijk. Dit is een baan met 4 rijvakken, aan beide kanten een verhoogd fietspad en aan één kant nog een breed voetpad dat door een rij bomen gescheiden wordt van het fietspad. Op die weg vindt de wegbeheerder het nodig om voorrang van rechts toe te passen op de zijstraatjes. Compleet van de pot gerukt als u het mij vraagt.

Persoonlijk ben ik voorstander van het volledig afschaffen van voorrang van rechts en enkel met voorrangswegen te werken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 apr 2013 16:11

Net om de snelheid te drukken dan moet men alert zijn bi elk kruispunt.
Maar het klopt natuurlijk
Veldwijcklaan voorrangsbaan de gelijklopende Schriek en Bist ( busbaan) geen voorrangsbanen.
Wat is het verschil?
Lopen alle drie naar Ekeren dorp vanaf de Kapelsesteenweg.

freste
Topic Starter

#6 , 24 apr 2013 09:29

Reglementair is er met de signalisatie niets mis, maar qua veiligheid trekt het op niets.
Een extra bordje kan misschien al helpen om mensen er attent op te maken, want aan de reacties van de mensen te zien weten ze gewoon niet dat het daar voorrang van rechts is. Dat ligt dan natuurlijk niet aan de gemeente maar aan die mensen zelf, zoals Oude Belg schrijft.

Eigenlijk is heel onze straat een probleem. Er is een school in die straat waar een elektronisch bordje van zone 30 staat (enkel vlak bij de school). Waar men 50 mag daar wordt, als er weinig verkeer is, door veel mensen 70 of zelfs sneller gereden. Als het bordje zone 30 brand dan wordt er meestal nog 50 gereden. Er zijn een paar zebrapaden aan de school, onder andere bij 1 van die kruispunten. Daar wordt je gewoon omver gereden als je niet uit de weg springt (reeds verschillende bijna-aanrijdingen gezien).

Natuurlijk zijn er ook voetgangers en fietsers die zich van niets aan trekken en zich zomaar op de baan begeven, zo heb ik onlangs nog alles moeten dichtgooien voor een buurvrouw die, niet bij een zebrapad, naar rechts keek en dan overstak, zonder naar links te kijken.

lohabra

#7 , 24 apr 2013 10:14

Het lijkt mij dat alles wat u opsomt, eerder te wijten is aan een elementair gebrek van respecteren van de verkeersregels door welbepaalde weggebruikers. Het lijkt me dan ook niet echt logisch dat de gemeente daarvoor aansprakelijk gesteld zou kunnen worden, maar wel de overtredende weggebruikers.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Verkeersongevallen”