18 jaar en een auto

Garene
Topic Starter

18 jaar en een auto

#1 , 23 apr 2013 09:07

Mijn kleinzoon is 18 geworden en krijgt een auto.
Zijn ouders zijn gescheiden, hij is gedomicilieerd bij zijn vader en woont om de week bij zijn moeder.
Op wiens naam moet de aankoopfaktuur ? zo ook de verzekering en taks ?
Is er een voordelige manier ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 23 apr 2013 09:38

op zijn naam natuurlijk...hij is meerderjarig!
en als je de verzekering of wegentaks op de naam van iemand anders zou zetten omwille van voordelig of wat dan ook...dan doe je eigenlijk iets wat niet mag...

Garene
Topic Starter

#3 , 23 apr 2013 10:21

Ja, dat begrijp ik.
Ik heb wel al gehoord dat de faktuur, verzekering en taks op naam van één van de ouders wordt gezet. Dat mag toch of heeft dat ook zijn nadelen ?
Bedankt voor je snelle reaktie.

Reclame

gasttongeren

#4 , 23 apr 2013 11:19

Dan ben je de verzekering aan het oplichten. Zo lang alles goed gaat zal er geen probleem zijn maar als kleinzoon een (zwaar) accident voorkrijgt en de verzekering komt erachter dat kleinzoon altijd met de wagen rijdt kan je wel problemen krijgen.
Mijn eigen ervaring (ben ondertussen 26) is dat een eigen wagen een grote verantwoordelijkheid is en dat de zware financiële inspanningen ervoor zorgen dat je je ook verantwoordelijker gedraagt in het verkeer.
Niet dat mensen in het andere geval zich per definitie onverantwoord gedragen maar als je zelf voor alles moet opdraaien (en dan vooral voor de dure verzekeringspremies in de eerste jaren dat je met de wagen rijdt) denk je toch 2 keer na voor je een stommiteit begaat.

Xastheron

#5 , 23 apr 2013 12:46

Er is geen enkel probleem met het verzekeren van de wagen op naam van een der ouders, zolang ze ook doorgeven dat de zoon de meest frequente gebruiker zal zijn.

Ik zou het zelf nooit doen voor m'n kinderen, maar het kan. Betekent wel dat de persoon die de polis ondertekent zijn jokerpunten of wat dan ook ziet in rook opgaan de eerste keer dat zoonlief iets voor heeft.

Garene
Topic Starter

#6 , 23 apr 2013 12:50

OK, welbedankt voor jullie kommentaar. Dit is wel duidelijk : Aankoopfaktuur, verzekering en taks op naam van de kleinzoon.

Terug naar “Andere”