Fiscaliteit buitenland.

feha1060
Topic Starter

Fiscaliteit buitenland.

#1 , 21 apr 2013 15:39

Mijn vraag is de volgende :
Ik ben gepensioneerd en woon 10 maanden per jaar in Tunesie.
Ik heb daar dus een verblijfsvergunning en ben eigenaar van een woning ginds.
Ik ben echter ook gedomicilieerd in Belgie waar ik een eigen woning heb (voor eigen gebruik).
Ben ik resident in beide landen ?? En waar moet ik de belasting op mijn pensioen betalen ?
Volgens Tunesische autoriteiten zou het bij hun zijn. Volgens Belgie in Belgie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird

#2 , 21 apr 2013 17:38

Ik woon zelf ook in het buitenland en op inkomsten die in België tot stand zijn gekomen zal je sowieso worden belast in België,
ofwel bij de bron, via onroerende voorheffing, ofwel via een normale belastingsaangifte al naargelang de aard van de inkomsten.
Waar op de wereld je precies woont heeft hierop nauwelijks invloed.

Hoe dat in Tunesië in zijn werk gaat weet ik niet. Ik vermoed dat je in Tunesië een gelijkaardige belastingsaangifte zal moeten doen, al dan niet met aangifte van jouw Belgisch inkomen. Indien België een dubbelbelastingsverdrag met Tunesië heeft zal dit, zo vermoed ik tenminste, automatisch niet meer worden belast.

http://minfin.fgov.be/portail2/nl/theme ... idents.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je jezelf uitschrijft in België moet je er ook nog rekening mee houden dat de Belgische sociale zekerheid niet meer van
toepassing is en dat je vastgoedbelasting verhoogd zal worden. Ik denk dan ook dat zoiets weinig of geen nut heeft in jouw geval.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 apr 2013 19:25

Het probleem zit vermoedelijk in het feit dat u nog gedomicilieerd bent in België. Dan wordt u in België als rijksinwoner beschouwt, die dus in België woont en hier op zijn volledig inkomen belastbaar is.

Art. 2, § 1, 1° d) Wetboek inkomstenbelastingen bepaalt immers: "Evenwel worden, behoudens tegenbewijs, geacht hun woonplaats of de zetel van hun fortuin in België te hebben gevestigd de natuurlijke personen die in het Rijksregister van de natuurlijke personen zijn ingeschreven."

U kan dus aan de belastingen het tegenbewijs leveren dat u in Tunesië woont, zodat u enkel onder de belasting van de niet-inwoners valt. Dan is het tussen België en Tunesië afgesloten dubbelbelastingverdrag van toepassing. Dan is van belang welk pensioen u geniet? Een overheidspensioen is in België belastbaar. Anders is het pensioen in principe in Tunesië belastbaar.

Reclame

Franciscus

#4 , 21 apr 2013 22:04

Wat doet u dan met uw woning in België.
Indien u dat adres behoud zal u vermoedelijk een belasting op 2de verblijf bekomen.

Bent u (per toeval) ambtenaar ... dan zijn er niet dezelfde regels bij mijn weten.

CityBird

#5 , 22 apr 2013 00:14

Wat doet u dan met uw woning in België. Indien u dat adres behoud zal u vermoedelijk een belasting op 2de verblijf bekomen.
- Adres van zijn/haar woning ingeschreven als tweede verbijfplaats => Gemeentebelasting voor tweede verblijven. Bedrag hangt af van gemeente tot gemeente.
- Adres van zijn/haar woning niet ingeschreven als tweede verbijfplaats => Leegstandsbelasting, tenzij woning verhuurd is aan derden.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 22 apr 2013 00:35

Niet alle gemeenten hebben een belasting op tweede verblijven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

CityBird

#7 , 22 apr 2013 01:32

Niet alle gemeenten hebben een belasting op tweede verblijven.
Klopt. Dit is echter een kleine minderheid.
Een overheidspensioen is in België belastbaar.
Bestaan er dan niet-overheidspensioenen?

Zelfs voor financiele producten zoals pensioensparen en levensverzekeringen gelden belastingsregels als je in het buitenland verblijft.
Mijn bank heeft mij destijds diets gemaakt dat eenmaal van aftrek genoten, zelfs al was het maar één jaar, de geldende Belgische
belastingsregels op deze producten van toepassing zijn. Destijds werd dit nog belast bij uitbetaling op 65-jarige leeftijd. Dit is inmiddels verandert
dacht ik.

feha1060
Topic Starter

#8 , 22 apr 2013 09:26

In feite heb ik er helemaal niets op tegen om belasting op mijn pensioen in Belgie te betalen. Dit doe ik ook en wil dit absoluut zo houden ivm ziekteverzekering enz. Maar als ik dus op mijn pensioen in Belgie betaal moet ik dan nog altijd in Tunesie een aangifte doen en betalen ? Het gaat niet om een ambtenaars pensioen.

scorpioen

#9 , 22 apr 2013 09:50

Art. 4 van het dubbelbelastingverdrag (DBV) afgesloten tussen België en Tunesië bepaalt wat onder "inwoner" verstaan wordt.

Blijkbaar is Tunesië van oordeel dat u volgens het verdrag inwoner van Tunesië bent.

DBV Artikel 18 Pensioenen

Onder voorbehoud van de bepalingen van artikel 19, paragraaf 2, zijn pensioenen en andere soortgelijke beloningen betaald aan een inwoner van een overeenkomstsluitende Staat ter zake van een vroegere dienstbetrekking slechts in die Staat belastbaar.

Volgens dit artikel is uw pensioen in Tunesië belastbaar, als u inwoner van Tunesië bent.

Art. 19, § 2, handelt over overheidspensioenen. Daarmee wordt bedoeld: Pensioenen door een overeenkomstsluitende Staat of een staatkundig onderdeel of plaatselijke gemeenschap daarvan, hetzij rechtstreeks, hetzij uit door hen in het leven geroepen fondsen, betaald aan een natuurlijke persoon ter zake van diensten bewezen aan die Staat of aan dat onderdeel of die gemeenschap, zijn slechts in die Staat belastbaar.

Dit is dus niet van toepassing.

DBV Artikel 25 Regeling voor onderling overleg

1. Indien een persoon van oordeel is dat de maatregelen van een overeenkomstsluitende Staat of van beide overeenkomstsluitende Staten voor hem leiden of zullen leiden tot een belastingheffing die niet in overeenstemming is met de bepalingen van deze Overeenkomst, kan hij, onverminderd de rechtsmiddelen waarin het interne recht van die Staten voorziet, zijn geval voorleggen aan de bevoegde autoriteit van de overeenkomstsluitende Staat waarvan hij inwoner is, of indien zijn geval onder artikel 24, paragraaf 1, ressorteert, aan die van de overeenkomstsluitende Staat waarvan hij de nationaliteit bezit. Het geval moet worden voorgelegd binnen drie jaar nadat de maatregel die een belastingheffing ten gevolge heeft die niet in overeenstemming is met de bepalingen van de Overeenkomst, voor het eerst te zijner kennis is gebracht.

2. De bevoegde autoriteit tracht, indien het bezwaar haar gegrond voorkomt en indien zij niet zelf in staat is tot een bevredigende oplossing te komen, de aangelegenheid in onderlinge overeenstemming met de bevoegde autoriteit van de andere overeenkomstsluitende Staat te regelen, ten einde een belastingheffing die niet in overeenstemming is met de Overeenkomst te vermijden. De overeengekomen regeling wordt toegepast ongeacht de termijnen waarin het interne recht van de overeenkomstsluitende Staten voorziet.

U hebt dus twee mogelijkheden:
- u kan art. 25 DBV toepassen en aan de bevoegde dienst van de Belgische belastingadministratie vragen deze zaak met Tunesië te regelen, zodat u niet in Tunesië belast wordt;
- u kan in Tunesië betwisten dat u inwoner van dit land bent.

Voor het DBV Zie:

http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;

feha1060
Topic Starter

#10 , 27 apr 2013 16:08

Met dank voor de ontvangen antwoorden.

Terug naar “Andere”