Zoeken naar een huurhuis

whisper
Topic Starter

Zoeken naar een huurhuis

#1 , 17 apr 2013 12:10

Ik heb een vraagje. Ik moet mijn huurhuis verlaten de huisbaas heeft het contract opgezegd ivm het zelf betrekken vd woning.
Ik heb nu een half jaar om iets te zoeken. Ik ben nu al een hele tijd aan het zoeken, maar ik vind niets dat soort gelijk is als ik nu heb.( ik mag toch aannemen dat ik iets soortgelijks mag zoeken?)
Ik heb ook katten, en bij de meeste huizen staat , huisdieren niet toegelaten. Er staat zelfs dieren op 4 poten niet toegelaten...
Doordat er zoveel vraag is naar huurhuizen kom je gewoon niet door de selectie heen.
Veel huurhuizen komen niet eens meer op het internet , omdat ze bij voorbaat al verhuurd zijn aan de mensen die op een lijst staan.
En als je al in aanmerking komt om een huis te bezichtigen, dan zijn er zoveel kandidaten dat ze mensen met een huisdier laten vallen.
Ik vrees daarom ook dat ik een groot probleem heb.( Ook omdat de vakantie eraan komt , en er dan weinig beweging is op de huurmarkt)
Mag dat nu allemaal? Mogen huizen al verhuurd worden voor ze op het internet komen? Mogen ze mensen weigeren die een huisdier hebben?
Daarbij duren die selecties van de huiseigenaren ook enorm lang, waardoor je soms weken moet wachten of je nu wel of niet in aanmerking komt, en ondertussen andere huizen aan je voorbij gaan. Wat moet ik doen om met katten toch een huurhuis te kunnen krijgen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 17 apr 2013 12:42

Mogen huizen al verhuurd worden voor ze op het internet komen?
Een verhuurder mag kiezen hoe hij huurders zoekt, hij is niet verplicht op ook maar ergens te laten weten dat zijn huis vrij is (hoewel hij dan wel lang zal moeten wachten op een huurder). Als hij kandidaten genoeg heeft zonder de moeite te moeten doen om een advertentie te plaatsen, zal hij dat ook niet doen.
Mogen ze mensen weigeren die een huisdier hebben?
Een verhuurder mag alleen niet op grond van discriminatie selecteren. Het hebben van huisdieren staat niet in de antidiscriminatiewet, dus ja, men mag hierop selecteren.
Langs de andere kant zijn er maar een beperkt aantal zaken waarover je de waarheid moet zeggen tegen een verhuurder, en het hebben van huisdieren valt daar niet onder. Er zijn ook al redelijk veel rechters die het verbreken van het contract hiervoor niet toestaan.

tismoeilijk

#3 , 17 apr 2013 13:56

tis echt niet moeilijk als je goed rondkijkt

ik kwam onlangs nog een huis tegen waar kleine huisdieren (dus ook katten ja) toegelaten zijn

kijk bvb eens bij Nobels ?

welke regio zoek je eigenlijk?

wij waren 2x de eerste geinteresseerden en we hebben ook hondjes én toch hebben we kunnen huren.

:)

Reclame

whisper
Topic Starter

#4 , 17 apr 2013 16:22

Hoi tismoeilijk

Wij zoeken regio Sint Niklaas.
Hebben ook het hele internet afgeschuimd.
Bij een huis waren we de 2e , maar ze hebben er iemand voorgeschoven dus maakte we geen kans.
Dit weet ik omdat de huiseigenaar zich versprak.
We zijn nu al sinds 2 april bezig met een huis, maar de eigenaar wil eerst alle kandidaten zien,en tot op heden nog niets gehoord.
Er zijn natuurlijk best huizen, maar een huis op mazout valt al gelijk af.
Ik heb gewoon het geld niet om die tank te vullen.
Ik ben ook op zoek naar een OB of een HOB maar daar zijn heel vaak geen huisdieren toegelaten, omdat ze in een hogere catagorie vallen.
En ik weet apartementen zijn er genoeg maar dat zoek ik niet , Heb nu ook een vrijstaand huis met 4 slaapkamers. En wil toch wel weer iets in die trant terug.
Denk dat je echt geluk gehad hebt want hier in het Waasland is het zo makkelijk niet...

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 apr 2013 19:48

, maar een huis op mazout valt al gelijk af.
Ik heb gewoon het geld niet om die tank te vullen.
...
En hoe denk je dan te verwarmen? Gas moet ook betaald worden. Het enige verschil is dat stookolie VOORaf betaald is, en gas NADIEN., maar beiden kosten bijna evenveel.
Stel gewoon uw eisen wat minder hoog, of doe (een paar) dieren weg, en je zal gemakkelijk een huis vinden.
Rij eens rond in een buurt die je wel ziet zitten en zoek naar affiches TE HUUR.
Het internet is niet het enige medium. Er zijn ook nog de (gratis) tijdschriften

whisper
Topic Starter

#6 , 18 apr 2013 13:55

mava

Sorry maar stookolie moet je per zoveel liter bestellen, en ik weet niet hoe het met jou is maar ik heb geen 1000 euro liggen om even een tank te vullen.
Maandelijks gas betalen is geen probleem doe ik nu ook.
Daarbij WIL ik niet verhuizen ik MOET, met alle kosten vandien.
Dat stookolie even duur is als gas is flauwekul.
Het ligt ook helemaal aan de mazoutketel, als die verouderd is betaal je je blauw.

Mijn eisen stel ik niet minder hoog , ik zit nu in een goed en mooi huis, en wil niet terug naar een appartementje
En jij bent zeker geen dieren vriend , want dan zou je weten dat je dieren niet WEG doet.!
Fijn dat je meedenkt maar op dit soort reacties zit ik niet te wachten!

caroline1234

#7 , 18 apr 2013 14:08

Toen ik vroeger huurde heb ik nooit gezegd dat ik katten had.
Eénmaal ik er woonde heb ik ook nooit problemen mee gehad want de buren en zo wisten zelfs niet dat ik ze had.
t Is ook niet zoals een hond die blaft of zo hé.

tismoeilijk

#8 , 18 apr 2013 14:22

Toen ik vroeger huurde heb ik nooit gezegd dat ik katten had.
Eénmaal ik er woonde heb ik ook nooit problemen mee gehad want de buren en zo wisten zelfs niet dat ik ze had.
t Is ook niet zoals een hond die blaft of zo hé.
wij hebben eerlijk gezegd dat we 2 hondjes hadden (eigenlijk 3 ;-))

en van de 3 katten weten ze ook niks van die zitten binnen

mijn 10 chinchillas zitten in 3 metalen kooien

de vogeltjes in een kooi

en onze nijntjes ook elk in een kooi

in ons contract staat dat we mits toestemming huisdieren mogen houden :mrgreen:

en de toestemming hebben we :D

whisper
Topic Starter

#9 , 18 apr 2013 14:29

Hahaha ja zo kan het ook, ik weet ook dat je het niet hoeft te vertellen.
Maar wat als de eigenaar binnenkomt en ziet de beesten?
Ik weet dat hij geen poot heeft om op te staan, maar ze kunnen het je wel heel erg lastig maken.
Het liefst speel ik open kaart, maar krijg nu toch het vermoeden dat ik het anders aan zou moeten pakken.
Chapeau dat jij het zo hebt opgelost :)

tismoeilijk

#10 , 18 apr 2013 16:10

Hahaha ja zo kan het ook, ik weet ook dat je het niet hoeft te vertellen.
Maar wat als de eigenaar binnenkomt en ziet de beesten?
Ik weet dat hij geen poot heeft om op te staan, maar ze kunnen het je wel heel erg lastig maken.
Het liefst speel ik open kaart, maar krijg nu toch het vermoeden dat ik het anders aan zou moeten pakken.
Chapeau dat jij het zo hebt opgelost :)
vogeltjes weten ze ook van

de chins zitten in de garage en heb ik zelf getoond aan de huisbazin (dat ze niet verschiet als ze het dak komen doen van die tweede garage)

juste de katten maar die doen niks mis want ik heb een berging (ex-volière) die een kattenkamer zal worden :) en ze komen zeker niet buiten

Gehenna

#11 , 19 apr 2013 15:15

Veel succes.
Ben zelf op zoek naar een betaalbare woning die in mijn geval geen grote luxe moet zijn maar waar huisdieren welkom zijn. De huisdieren zijn zo geen probleem, heb woningen genoeg gevonden. Enkel het betaalbare binnen redelijke afstand woon/werk is ONMOGELIJK. Ik hang af van het openbaar vervoer. Echt leuk hoor een woning zoeken ... fantastisch.
'Nee sorry, ik verhuur niet aan alleenstaanden' en 'Uw loon is veel te klein' en 'u woont in een sociale woning? Neen, die soort wil ik niet in mijn huis'
En daar sta je dan ...

eylis

#12 , 19 apr 2013 15:30

even terugkomend op de kost om een mazouttank te vullen.
Het toverwoord in dit geval is de "financiële buffer". Er wordt bijna nergens (media, websites e.d.) aandacht besteedt aan het belang van "het spaarpotje".
Maar weet dat er wel degelijk formules bestaan om uit te rekenen hoeveel elk gezin eigenlijk als spaarpotje voor dringende gevallen opzij moet staan hebben.
Je berekent dan: je inkomen, aantal kinderen, auto, (huis)dieren ed. hoeveel "fianciele buffer" zou moeten hebben om geen onaangename verrassingen te hebben op budgettair gebied.
In het algemeen zou je- naast je inkomen - 3 maanden loon opzij moeten hebben om goed te leven.

Terug naar “Huren”