Ik ben nu 5 maanden uit huis bij mijn echtgenoot. Ik heb echter mijn domicilie niet laten veranderen. We willen er geen vechtscheiding van maken, maar mijn echtgenoot staat niet achter mijn beslissing. Hij is van mening dat hij dit niet gewild heeft en 1 van de zaken waar we niet overeenkomen is dat hij meer rechten heeft op het huis dat we samen kochten dan ik. 2de probleem zijn de kindjes: we hebben 2 kindjes en omdat ze 2 avonden per week en om het weekend bij hem zijn, is hij er bovendien van overtuigd dat hij geen alimentatie moet betalen. Hij had dit berekend op een of andere website van kind en gezin, maar hij heeft hier de fiscale fiche van vorig jaar voor gebruikt, toen hij minder verdiende, bovendien staan hier niet de extra-legale voordelen op die hij ontvangt, zoals auto, gsm en hospitalisatieverzekering.
We zijn vorige week bij een notaris geweest en bij een EOT moet je maar alles zelf uitzoeken. Waar kan ik terecht om te weten waar ik recht op heb en hoe ik hem dat duidelijk moet maken zonder bij een advocaat te rade te moeten gaan, want dat kost stukken van mensen.
Als hij het huis zou overnemen en mij uitbetaalt, betaal ik hier dan nog eens belastingen op en hoeveel is dat dan?
Laatste vraag, als ik na de scheiding, een huis zou willen kopen, kom ik dan in aanmerking voor een sociale woning en waar kan ik mij daarover bevragen?
Alvast bedankt!