Paard ontsnapt door bliksem

leniedm
Topic Starter

Paard ontsnapt door bliksem

#1 , 11 apr 2013 21:38

Hallo

een man zijn paard is losgebroken uit zijn stal door het lawaai van bliksem. Het loopt tegen een auto op de baan en veroorzaakt dus een ongeluk met schade tot gevolg.

Tegenpartij werpt natuurlijk op dat eigenaar de stal beter had moeten voorzien tegen ontsnappingen. Is dat wel zo? Hij zegt er niet bij hoe hij dat moet doen en waarom. Zogezegd omdat je moet weten dat je paard angstig is. Maar zitten alle paarden in Belgie dan niet in een gewone stal? En kan bliksem niet onvoorzien inslaan? Kan ik bvb bewijzen dat bliksem heel plotseling en onvoorzienbaar kan zijn?

Sowieso zegt Henri de Page dat bliksem een externe factor is die een vorm van overmacht kan uitmaken, waardoor de eigenaar van het paard kan ontsnappen aan een vordering.

Ik moet deze casus ook vanonder de bevoegdheid van de politierechtbank halen door bvb te zeggen dat het geen verkeersongeval is. Hoe kan ik dat doen? Ik vond een arrest van 1996 dat zegt dat verkeersongevallen niet die ongevallen betreft die veroorzaakt zijn door externe factoren. Zou dat goed genoeg zijn?

Mijn tegenpartij kwam af met het invullen van het verkeersbgrip via het "Haags Verkeersongevallenbegrip", maar dit heeft geen toepassing denk ik want dat verdrag dient om de toepasselijke wet te bepalen bij internationale verkeersongevallen en in casu is het enkel nationaal dus is rechter er niet door gebonden en dus ook niet door dat verkeersbegrip.

Wat denken jullie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kingfisher

#2 , 17 apr 2013 16:29

Bliksem is geen ongewoon fenomeen, en paarden zijn daar inderdaad angstig van. Echter, andere paarden ontsnappen niet, of kunnen niet ontsnappen.

Daarenboven is de aansprakelijkheid absoluut: een eigenaar is aansprakelijk voor de schade aangericht door zijn dieren, goed gestald, of slecht gestald.

eylis

#3 , 17 apr 2013 16:54

Inderdeed, bliksem is geen bepalende factor.
de (verzekering van de) paardenbezitter zal moeten betalen, want de schade is aangericht door het paard.
Of dat nu door bliksem is of door een slecht afgesloten stal, het is zijn verantwoordelijkheid.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”