onderhoud en herstel van verwarming en deuren en poorten

winkelverhuurder
Topic Starter
Berichten: 2

onderhoud en herstel van verwarming en deuren en poorten

#1 , 16 apr 2013 19:53

Het is nu al 11 jaar dat ik een winkel verhuur met weinig problemen. We hadden een fout ontdekt in de huurindexering en lieten de huurder het schuldige saldo weten. Per ons handelscontract is de huurder verantwoordelijk voor deze som. De huurder wil bepaalde kosten in vermindering brengen zoals herstellingskosten aan de magazijnpoorten en de automatische voordeur alsook kosten aan de verwarming (hij heeft facturen van in 2011 en 2012). Hij wil ook dat ik de waterleidingen doe spoelen zodanig dat de verwarming meer effectief is (lees minder verbruikt).

Eerst en vooral een vraag over de deur en poorten. Mijn denken is dat dit slijtage is door gebruik van de huurder (bvb. een automatische deur zal de hele tijd open en toe gaan). Daarom dacht ik dat de elementen die vervangen werden (zoals bvb veren voor de poorten) ten gevolge zijn van het huurgebruik en daarmede voor de rekening zijn van de huurder. Heb ik dat juist?

Ten tweede, over de kosten van de verwarming. Ik moet wel zeggen dat de verwarmingsketel al meer dan 30 jaar oud is. Dus voorzie ik wel dat sommige van deze kosten voor mij zijn. Er zijn een paar kleine herstellingen en 1 grotere. Kan je mij een paar voorbeelden geven wat voor mij is?

Dan ten slotte de doorspoeling van de leidingen. Moet ik dat doen of is dat ten koste van de huurder als onderhoud? De chauffage specialist heeft mij laten weten dat het waarschijnlijk kan helpen in het verbruik maar hij kan het niet garanderen.

Hartelijk dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22884
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 apr 2013 11:55

Slijtage is voor de VERHUURDER en niet voor de huurder. Huurder betaald huur voor het gebruik van de poort, en mag ze dus verslijten. Die sleet zit inbegrepen in de huur. Dus is de herstellig voor uw rekening.
Verwarming: Sleet is voor u, onderhoud voor de huurder.
Doorspoelen van leidingen valt volgens mij onder onderhoud. Zie echter niet in wat dit metr minder verbruik te maken heeft, tenzij uw verwarmingsketel op water draait. :lol:

winkelverhuurder
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 17 apr 2013 15:16

Aan mava105: Hartelijk dank voor uw antwoord. Hoe zit het met de toegangsdeur? Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat kosten aan deuren voor de verhuurder zijn. Ook, de huurder heeft ons deze kosten niet laten weten, maar komt nu met deze op de proppen. Deze zijn kosten van 2011 en 2012. Is deze niet in fout aangezien hij het naliet van ons op de hoogte te brengen van de noodzaak van deze dringende herstellingen?

ivm met de verwarming - het warme water dat verwarmd wordt heeft zogezegd geen goede stroming... klinkt mij ook raar.

Reclame

mava105
Berichten: 22884
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 apr 2013 16:02

De huurder mag zelf het recht niet in eigen handen nemen, en zomaar zelf opdracht geven herstellingen te laten uitvoeren voor rekening van de verhuurder, en dan de rekeing aan verhuurder presenteren. Hij had u hiervan moeten verwittigen, en eventueel de toestemming vragen tot herstelling

Terug naar “Huren”