Huur:huisbaas dreigt uit te zetten eind contract

dakloss
Topic Starter

Huur:huisbaas dreigt uit te zetten eind contract

#1 , 11 apr 2013 06:31

Sinds 3 jaar geleden huur ik een klein appartement in stad Leuven als alleinstande.Volgende maand eindigt mijn contract. Het was wel de bedoeling dat ik in deze klein appartement langer ging blijven maar ik ben ondertussen zwanger van tweelingen dus ben ik nu genoodzaakt een groter appartement te zoeken.Mijn huisbaas dreigt mij uit te zetten most ik niks vinden tegen volgende maand wanner mijn contact eindigt. Anders moet ik een contract van 6 jaar aangaan maar dat wil ik niet aangezien hoe klein de appartement is en ik daar niet blijven wonen met kinderen.Ik heb hem een voorstel gedaan om mij nog 2 maanden te geven tot dat iets gevonden heb, maar dat wil hij niet.Hij dreigt ook dat ik mijn waarborg niet terug krijg als ik niet verhuis wanneer mijn contract verlopen is.

Heeft mijn huisbaas recht om mij uit te zetten and wat kan ik hieraan doen te zorgen dat ik nog een dak over mijn hoofd heb totdat ik een ander appartement heb gevonden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 11 apr 2013 09:03

Welk type contract, wat is de juiste ingangs- en einddatum?

Hebt u een opzeg gekregen of gegeven?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 apr 2013 12:49

Je kan altijd via de vrederechter een tijdelijke verlenging van uw huurkontrakt krijgen wegens uitzonderlijke omstandigheden (in verwachting zijn)

Reclame

dakloss
Topic Starter

#4 , 11 apr 2013 17:40

Nee, ik heb geen opzeg gedaan op papier, alleen mondeling toen ik hem opbeeld om te vragen of hij mij not 2 maanden kan geven om iets te zoeken.Ik had een contract van 3-6-9 jaar. De eindedatum van de eerste dree jaar is volgende maand. Ik heb hem op de hoogte gebracht over het niet verder zetten van het contact en toen heeft hij mij gezegd dat ik moet vertrekken volgende maand.Ik weet ten eerste dat ik veel te veel betaal voor zon klein apptmje. 600 euro plus onkosten terwijn mijn buren 450 per maand betalen.Maar toen ik het contract tekende wist ik het niet.Het verbased mij ook niet dat het appt 4 maanden leeg stond!

Turaki

#5 , 11 apr 2013 22:19

U heeft geen bewijsbare opzeg gedaan? Dan kan uw huisbaas u niet buitenzetten. Omgekeerd kan uw huisbaas hier ook misbruik van maken om te stellen dat u vertrokken bent zonder opzeg te geven, en kan hij het contract dan laten verbreken op uw kosten met schadevergoeding. Dus als u uw opzeg ontkent, kan uw huisbaas niets doen.

Wanneer wil u juist vertrekken (altijd wel de maand uitdoen!)? Tel dan 3 maanden terug (bv u wil weg op 31 augustus, 3 maanden terug is 31 mei), en stuur in die maand (mei in het voorbeeld) dan een (aangetekende) opzegbrief naar uw verhuurder. Let op, deze moet voor het einde van de maand bij uw huisbaas zijn, dus best minstens 1 week voor het einde van de maand versturen!

Een contract van 9 jaar (3-6-9) eindigt niet vanzelf na het 3e jaar, dit is enkel het moment waarop een verhuurder een opzeg kan geven (van 6 maanden, dus nu hopeloos te laat), en waarna een huurder kosteloos kan vertrekken. Als huurder kan u namelijk altijd opzeggen, enige dat van tel kan zijn is het jaar waarin u vertrekt voor een eventuele schadevergoeding.

sloeberken

#6 , 16 apr 2013 17:36

Is het huurcontract geregistreed.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”