Getuige corruptie

Bruno2
Topic Starter

Getuige corruptie

#1 , 10 apr 2013 22:50

Hallo,
Ik ben getuige van een persoon in een vzw die nogal corrupt is.
Ik heb daar op zich geen zaken mee en heb daar ook geen problemen mee zolang die vzw daar niet onder lijdt. Maar nu gaat het al een eind slecht met dit bedrijf en ik kan enkel vaststellen dat die persoon hier maar mee doorgaat zonder enige "voeling" of mededogen met de zaak of de werknemers die er werken.
Ik zie deze zaken gebeuren en hoor toestanden over hem maar kan hierover niets bewijzen.
Zelfs als ik daar bewijzen over zou hebben dan nog zou ik niet weten waar naartoe.
Ik heb ook eens rondgekeken op het net en ook gevraagd in onze sociale dienst of er hiervoor geen meldpunt bestaat, maar geen van beide kon mij een positief of duidelijk antwoord geven, vandaar dat ik het hier eens wilde vragen.

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 apr 2013 22:56

Vzw ...bedrijf???een vzw heeft een doel maar heeft geen winstoogmerk. Een bedrijf heeft eveneens een doel nl winst maken.
Al naargelang de feiten zijn er verschillende diensten waar u terecht kan.
Te beginnen bij de leden van de vzw en de algemene vergadering

Bruno2
Topic Starter

#3 , 11 apr 2013 18:20

Inderdaad, een beschutte werkplaats is een vzw maar ook een 'bedrijf' (er worden producten gemaakt).
De leden van de beheerraad zijn ook niet zo zuiver. Zo moeten alle inkomsten uitgegeven worden, de leden van de beheerraad hebben ook bedrijven (echte dan), een groot deel van de uitgaven vloeien daar naartoe. Maar dit is off-topic.
De persoon waarover ik het heb ontvangt (oa) steekpenningen, dus de vzw betaalt facturen die hoger zijn dan nodig, en zwart geld vloeit terug naar die persoon (Ik denk dat dit trouwens op veel plaatsen gebeurt).
Dit is al wat duidelijker geschetst. Of niet?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 apr 2013 22:29

Aangifte bij politie.
Dit wegens fraude.
Valse facturen
enz
Maar u zal wel enig bewijs moeten hebben.

Rene

#5 , 13 apr 2013 15:58

Ik dacht dat een vzw jaarlijks zijn documenten (ledenlijst, balans, ...) als copy overmaken aan de griffie?
Ga daar eens kijken?

Anders op de AV als je binnen mag natuurlijk.
Ik ken een vzw die vb in januari 2013 hun AV geven. Als je geen lid meer bent (lidgeld 2013) krijg je de resultaten van 2012 niet te zien.

Ik ken vzw's die in andere vzw's zitten (als bestuurder dacht ik). en die derde nog in een andere vzw. Gewoon om het balanstotaal niet boven een bepaalde grens te brengen, en omdat de derde vzw niet wil wat er laten zien aan de eerste of tweede wat er allemaal 'binnen' komt.
Per toeval zit de voorzitter wel in de drie vzw's.
En de derde vzw heeft bijna geen leden. Enkel bijna dezelfde naam als de eerste of tweede.

Bruno2
Topic Starter

#6 , 15 apr 2013 23:35

Aangifte bij de politie is geen optie want ik heb geen bewijs. Het is wel zo dat als er een onderzoek zou komen de bewijzen wel naar boven zouden komen. Maar hoe start je zo'n onderzoek?
Als je een vermoeden hebt van zwartwerk, kan je de arbeidsinspectie toch sturen? Het is raar dat dit niet bestaat voor fraude.
@ Rene: Ik ken de mensen in de AV, maar zij weten hiervan, ze laten het op de een of andere manier oogluikend toe.
In ieder geval bedankt voor de reacties.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”