uitkopen : discussie bedrag

Peepee
Topic Starter

uitkopen : discussie bedrag

#1 , 16 nov 2007 19:40

We hebben 8 jaar geleden een woning gekocht, en nu zijn we uit elkaar.
We zijn overeengekomen dat ik haar zal uitkopen, maar er is wat discussie over het verschuldigde bedrag...
Normaal elk de helft van de actuele waarde, min openstaand kapitaal ... enz.. (de precieze regeling vind ik hier wel ergens, zeker)

Maar bij ons is de toestand wat speciaal :
*we hebben een redelijk bedrag 'officieus' geleend aan mijn ouders, en dat is nog niet volledig terugbetaald. Niks op papier.
*mijn ex gaat al 9 jaar niet meer werken, en heeft dan ook geen enkel inkomen. De voorbije 9 jaar heb ik altijd alleen de lening afbetaald.

Nu eist zij dus de helft van de huidige waarde van de woning...
Bovendien is ze niet bereid om het officieus geleende bedrag ook nog te betalen.

Kan ik daar iets tegen inbrengen met bovenstaande argumenten??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 18 nov 2007 12:51

Ik ga ervan uit dat u getrouwd bent en dit zonder huwelijkscontract.

Art.1405.Gemeenschappelijk zijn :1. de inkomsten uit de beroepsbezigheden van elk der echtgenoten...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘De voorbije 9 jaar heb ik altijd alleen de lening afbetaald’ houdt dan in dat u ze betaalde met gemeenschappelijk vermogen,wat haar dus niet belet de helft van de huidige waarde van de woning te vorderen.

“Art.1413.Een schuld aangegaan door de twee echtgenoten, zelfs in verschillende hoedanigheid, kan zowel verhaald worden op het eigen vermogen van ieder van hen als op het gemeenschappelijk vermogen.”(B.W.).

Uw ouders dienen daartoe het bestaan van die lening te bewijzen.De gedane betalingen kunnen als schuldbekentenis of minstens als begin van bewijs aanzien worden.

“Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :3° Ten voordele van hem die, met andere of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen“(B.W.).

Zodra u uit de echt gescheiden bent en vanaf dan bent u dus in de plaats van uw ouders gesteld voor de bedragen die u namens
uw echtgenote betaalde.Bij voorlopige maatregel kan de rechter dit reeds vroeger laten ingaan.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Peepee
Topic Starter

#3 , 18 nov 2007 14:56

bedankt, ik vreesde al zoiets...

trouwens, we waren niet getrouwd, ook geen samenlevingscontract

Reclame

Terug naar “Kopen”