Ik twijfel over de duur van mijn huurcontract.
DUUR (p1)
De huurovereenkomst wordt afgesloten voor een duur van 3 jaar, die ingaat op dd/mm/2013 om te eindigen op dd/mm/2016.
De huurovereenkomst zal beëindigd worden mits één van de beide partijen een opzegging betekent ten minste 3 maanden voor het verstrijken van een periode van 3 jaar te rekenen vanaf de sluiting van onderhavige overeenkomst.
Wordt er geen tijdige opzegging betekend en blijft de huurder het goed na die periode bewonen, dan wordt de lopende huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor de duur van 9 jaar vanaf het sluiten van onderhavige overeenkomst.
Dit klinkt dus erg als bepaalde duur. Maar dan enkele blz verder...
VROEGTIJDIGE BEEINDIGING VAN DE HUUROVEREENKOMST
Indien de huurder het gehuurde goed vervroegd wenst te verlaten, zal de verhuurder, naar eigen keuze:
- hetzij kunnen eisen dat de huurder verantwoordelijk blijft voor de uitvoering van de huurovereenkomst, met de toestemming evenwel tot overdracht van de overeenkomst aan een derde, die door de huurder wordt gezocht en door de verhuurder wordt goedgekeurd.
- hetzij kunnen eisen dat de huurder een opzegging van 3 maanden respecteert en een vergoeding betaalt gelijk aan 3 maanden huur.
Zo de huurovereenkomst als een huurovereenkomst met een looptijd van 9 jaar wordt aangemerkt, kan de huurovereenkomst door de huurder worden beëindigd mits een opzeggingstermijn van 3 maand te betekenen en te respecteren, en mits een vergoeding van 3, 2 of 1 maand huur naargelang het gehuurde goed wordt verlaten gedurende het eerste, tweede of derde jaar.
Ik heb al wat online gelezen en uit wat ik kon opmaken: wanneer een contract van bepaalde duur wordt omgezet in 9 jaar, dan telt de schadevergoeding toch niet meer vanaf het vierde jaar? Enkel opzegtermijn van 3 maanden.
Dus als ik dit contract in het tweede jaar zou verlaten: ben ik dan 2 of 3 maand schadevergoeding verschuldigd?
Maw is dit een contract van bepaalde duur of niet?