Geen huurcontract maar wel uitgezet, kan dit?

DeCo2011
Topic Starter

Geen huurcontract maar wel uitgezet, kan dit?

#1 , 10 apr 2013 14:53

Even kort een situatieschets.
Ik en mijn partner wonen samen in een appartement waar zijn ouders eigenaars van zijn.
Destijds met zijn eerste vriendin hebben ze een huurcontract opgesteld, maar dan een van 3j, van bepaalde duur.
Dit was in 2003. Daarna heeft mijn partner (die alleenstaande werd) geen contract meer getekend, gezien, of is er nooit meer
over een huurcontract gesproken. Straffer zelfs, zijn ma wou niets meer op papier, voor de belastingen...
Dus er is geen sprake van een huurcontract. Nu hebben we ruzie, en hebben ze een aangetekend schrijven gestuurd waarin
ze vermeld dat we per 1 augustus het appartement moeten verlaten.
Maar ten eerste, aangezien er geen huurcontract is, op basis waarvan gebeurd dan deze uitzetting?
En dan nog, het is april, augustus is 3,5 maand verder. MOEST er dan toch van een huurcontract sprake zijn moeten ze ons 6 maand geven.., dus tot oktober.

Heeft ze nu het recht om ons op straat te zetten, indien er wettelijk geen contract is??
Nee toch?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 10 apr 2013 15:02

Er is wel degelijk een huurcontract. Het vroegere contract van 3 jaar is op de einddatum overgegaan in een gewoon 3-6-9 contract, met dezelfde startdatum.

Ze kunnen u wel op straat zetten, maar opzeg kan maar gegeven worden tegen het einde van een 3-jarige periode, met een opzeg van 6 maanden. Belangrijk is dus de startdatum van het vroegere contract. Sowieso is de gegeven opzeg op dit moment nietig wegens te korte opzegtermijn.

DeCo2011
Topic Starter

#3 , 10 apr 2013 15:08

Het eerste contract is begonnen op 6 december 2004 zie ik hier ... Waar en hoe kunnen we dit dan aanvechten? Want de notaris heeft ook al contact met ons opgenomen, en vraagt een gesprek met ons.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 apr 2013 16:16

. Straffer zelfs, zijn ma wou niets meer op papier, voor de belastingen...
Huur of niet speelt GEEN ENKELE ROL voor de belastingen. De woning wordt belast via het KI, en niet via de geïnde huur.

Vandebos

#5 , 10 apr 2013 17:49

U schrijft eigenaar aangetekend aan:

- dat u de opzeg correct ontvangen heeft doch deze om volgende redenen niet kan accepteren

- dat u het pand huurt middels een contract van bepaalde duur aangegaan op 06/12/2004 en middels de huurwetgeving van dwingend recht overgegaan in een negenjarig contract op 06/12/2007.

- Dat gelet op deze wetgeving van dwingend recht u hem verzoekt een opzeg te laten geworden overeenkomstig de geplogenheden beschreven in artikel 3 van vermelde huurwetgeving.

u sluit uw schrijven af met: "enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

Waar komt die notaris in de gehele zaak piepen? wordt het pand verkocht? Is het reeds verkocht?

DeCo2011
Topic Starter

#6 , 10 apr 2013 19:14

Ja het pand wordt verkocht...

Vandebos

#7 , 10 apr 2013 19:39

Ishet huurcontract geregistreerd?

DeCo2011
Topic Starter

#8 , 11 apr 2013 11:08

Vandebos, da's een goeie vraag, heb ik geen idee van, hoe kom ik daarachter?

freelance

#9 , 11 apr 2013 11:59

Plaatselijk registratiekantoor .
Huurcontract meenemen als bewijs .
Als u daar wil blijven wonen ( toch zo lang mogelijk ) kunt u ook zelf laten registreren .
( nieuwe eigenaar kan makkelijker opzeg geven , indien niet geregistreerd ) .
Verder wat Turaki schrijft is juist . ( opzeg 6 maand , na driejarige periode ) .
Nieuwe eigenaar moet de huurders "overnemen " .

http://minfin.fgov.be/portail2/nl/e-ser ... nt/faq.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Vandebos

#10 , 11 apr 2013 12:25

Vandebos, da's een goeie vraag, heb ik geen idee van, hoe kom ik daarachter?

In de sectie nuttige documenten vindt u elke methode waarop u achter de registratie kan komen. indien het contract nog niet werd geregistreerd kan u dit zelf doen indien u een opzeg van zes maand mocht de koper voor eigen bewoning opzeggen. Opgelet u dient dan wel te registreren voor de definitieve akte wordt verleden.

Terug naar “Huren”