dringend advies ivm mogelijks slechte huurders, danku!!

wghy
Topic Starter

dringend advies ivm mogelijks slechte huurders, danku!!

#1 , 31 mar 2013 19:45

Hoi,

Wij stellen een woning te huur. We hielden een kijkdag en beloofden aan mensen, mondeling, niets op papier dat de woning voor hun zou zijn. We vroegen wel bewijs van vast inkomen. Het gaat om een alleenstaande mama met 2dochters en dde vriend van 1 van de dochters. De vriend en de moeder zouden als samenhuurders op het contract komen. Vandaag zijn ze nu langsgekomen met hun loonbrieven. Blijkt dat geen van beiden een vast contract heeft, maar een tijdelijk. De vrouw werkt er nog maar 3maand. Ze spraken ook over een geschil met vorige huurbaas en dat ze zich hebben aangesloten bij de huurdersbond.
Wij vinden alles samen zeer verontrustend en hebben dik spijt dat we hebben toegezegd. We zijn geneigd om het te annuleren, maar ze hebben al hun opzeg gedaan bij huidige huurder...

Wat moeten we doen!!??!!

Een contract van bepaalde duur betekent blijkbaar niet veel?

En wat als de vriend van de dochter er vertrekt (wat wel mogelijk is). De vrouw heeft een wedde van gemiddeld 1100 à 1200 euro. De huur bedraagt 550, dat is dus niet haalbaar, vooral niet met 2studerende kinderen... Contractbreuk omdat 1 van de 2 weggaat, betekent waarschijnlijk niet dat ze eruit moeten?

Er is nog niks op papier gezet en er is nog geen waarborg of dergelijke betaald. Het huurcontract zou starten vanaf 1juni. Nog 2maand dus.

We hebben al ons spaargeld in dit huis gestoken, meer dan een halfjaar fulltime gerenoveerd... We willen dit echt niet de verdoemenis in zien gaan of met rechtbanken gemoeid gaan enzo....

alle advies welkom! Dankuu!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mar 2013 22:14

EPC aanwezig?

Kunnen ze de waarborg betalen? 2 maanden huur? U kan ook een waarborg via een verzekeringsbon nemen. Op het web vindt u die firma wel.
Tevens een verzekering voor het huis ( brandverzekering). Ook ALLE nutsvoorzieningen die op hun rekening moeten gezet worden

In principe is een mondeling contract ook een contract ....alleen moeilijker te bewijzen. Maar in dit geval zijn er blijkbaar ook getuigen 1341 e.v.)
Vermoedens (BW 1349 e.v. en eed (BW1366 e.v.).

wghy
Topic Starter

#3 , 31 mar 2013 23:34

Hoe bedoel je, er zijn getuigen? Wij hebben niets getekend, of niets op papier gezet. Ik heb mondeling gezegd over de telefoon dat het voor hun is, mits de loonbrieven in orde zijn... Maar nu vinden wij dit twijfelachtig...

Waarborg zou geen probleem zijn, zeggen ze, en huur zou met domiciliering gaan. Alleen, dit zeggen ze natuurlijk op wanneer ze willen.

Stel ze zijn samenhuurders en 1 van de 2 gaat weg. Wat gebeurt dan? Hebben wij dan het recht om het voor beiden te beëindigen? Of zal dat dan via rechtbank enzo moeten gaan?

mvg Wendy

Reclame

freelance

#4 , 01 apr 2013 00:10

Mondeling ?
Art. 1715. [...] Indien een huur die zonder geschrift is aangegaan, nog op generlei wijze is ten uitvoer gebracht, en een van de partijen die ontkent, kan het bewijs door getuigen niet worden toegelaten, hoe gering de huurprijs ook is, en hoewel men aanvoert dat er handgeld is gegeven. <W 1991-02-20/33, art. 13, § 3, Inwerkingtreding : 20-02-1991>
Alleen de eed kan worden opgedragen aan hem die de huur ontkent.

Géén bewijs door getuigen toegelaten bij huur ( dit ter attentie voor Franciscus ) .

Diegene die een( schriftelijke ) overeenkomst aangaat is daardoor gebonden . Wanneer één van beide ondertekenaars de woning verlaat , is hij nog steeds gebonden door die overeenkomst .
U zelf kunt daarvoor niet opzeggen , want dan pleegt u eveneens contractbreuk .
Loonbrieven kunnen gevraagd worden , maar zijn niet meer dan een indicatie .( geeft totaal geen zekerheid ) .
Als persoon slechts inkomen van 1200 € heeft , en het toch ziet zitten om een huur te betalen van 550 € , is het mogelijk dat er andere inkomsten of spaargeld zijn . Dat kunt u niet weten .
Het louter afgaan op een loonbrief is een indicatie , maar niet meer dan dat .
U kunt ook vragen welk geschil er was met vorige verhuurder , ( en desnoods het telefoonnummer van die persoon vragen , en informeren ) .
Als men kenbaar maakt van aangesloten te zijn bij de huurdersbond , dan mag u ook uw stoute schoenen aantrekken .

U kunt een contract van één jaar voorstellen ( met hoofdbewoning - domicilie verplicht ) . Vallen de huurders mee , kunt u na 1 jaar verlengen ( ofwel nogmaals één jaar , ofwel 2 jaar , ofwel laten overgaan in langlopend contract ) .
Huurwaarborg wettelijk 2 maand . Voorstellen om 2 maand huur op voorhand te betalen ( onmiddelijk ) , en daarna maandelijks ( best NA datum loonbetaling , bvb. de 10e van de maand ) .
Zorgen dat alles op papier staat , en alles betaald is vooraleer u sleutels afgeeft .

Uiteraard kunt u ook nog altijd negatief antwoorden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

wghy
Topic Starter

#5 , 02 apr 2013 20:36

U kunt een contract van één jaar voorstellen ( met hoofdbewoning - domicilie verplicht ) . Vallen de huurders mee , kunt u na 1 jaar verlengen ( ofwel nogmaals één jaar , ofwel 2 jaar , ofwel laten overgaan in langlopend contract ) .
Huurwaarborg wettelijk 2 maand . Voorstellen om 2 maand huur op voorhand te betalen ( onmiddelijk ) , en daarna maandelijks ( best NA datum loonbetaling , bvb. de 10e van de maand ) .
Zorgen dat alles op papier staat , en alles betaald is vooraleer u sleutels afgeeft .

Uiteraard kunt u ook nog altijd negatief antwoorden .[/quote]

Hier heb ik nog een vraagje bij. Als we een contract van 1jaar doen, en we merken bij een huisbezoek (zetten we ook in contract) dat het echt niet onderhouden is, kunnen we dan na een jaar, het contract NIET verlengen en daarna aan anderen verhuren?

Ik vind hier niets over terug op internet...

Alvast bedankt!

freelance

#6 , 02 apr 2013 22:59

Burgerlijk Wetboek - Huurwet :
Art. 3 Duur van de huurovereenkomst .
§ 6. (In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.
Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.
Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.

Dit wordt een contract "bepaalde duur " genoemd .( of kortlopend contract ) . ( kan 1 jaar zijn , 2 jaar of 3 jaar ) .
Kan slechts éénmaal , schriftelijk , verlengd worden ; waarbij de totale duur niet méér dan 3 jaar mag bedragen.
Opzeg door huurder of verhuurder met 3 maand voor einde contract .
Opgelet : wanneer opzeg niet tijdig gebeurt , of wanneer er géén schriftelijke vernieuwing gebeurt gaat contract AUTOMATISCH over in een langlopend contract ( te beginnen met terugwerkende kracht van het allereerste begin ) . ( zogezegd 3-6-9) .
Dus : wanneer niemand een opzeg geeft , géén nieuw contract opgemaakt , en huurder blijft wonen , = automatisch langlopend .

In het contract moet duidelijk vermeld staan dat het om een kortlopend contract gaat ( of duidelijk begin EN eind datum ) .( of voor 1 jaar /2 jaar /3 jaar ; met begindatum) .

Opletten met clausules " goed/niet goed onderhouden) . Dit kan subjectief bekeken worden .
Uw plaatsbeschrijving dient uitgebreid te zijn ( in details ) , en dit vormt de basis voor het goed onderhoud ( of schade ) .
Een clausule " goed/niet goed onderhouden " wordt juridisch niet aanvaard .
Een plaatsbeschrijving bij intrekken + verlaten van het pand is wettelijk verplicht , en dus van grote juridische waarde .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

wghy
Topic Starter

#7 , 08 apr 2013 23:40

Dus als we gaan voor een contract van bepaalde duur, 1jaar, en dit duidelijk zo omschrijven, kunnen we ze zonder moeite, mits de opzeg, wel buiten krijgen?
Ik vraag me af als ze hier verzet tegen aantekenen of we een been hebben om op te staan. Ik las al op internet dat een contract van bepaalde duur je niet perse zekerheid geeft. Of klopt dit dan niet?

timoVP

#8 , 08 apr 2013 23:44

Een moeilijke zaak. Huurders buiten krijgen is altijd een groot last. Als ze tegenwerken kan het minimaal 6 maanden duren...

Vandebos

#9 , 09 apr 2013 00:32

Als u een contract van bepaalde duur correct minstens drie maand voor het vervallen van het contract aangetekend opzegt heeft geen enkele huurder hier verhaal tegen.

Rene

#10 , 09 apr 2013 08:35

Waarom ervan uitgaan dat alle huurders komen met 'slechte' bedoelingen? Of dat ze niet kunnen of willen betalen?
Misschien vergeten de eigenaars dat verhuizen veel geld kost. Borg en huishuur. Maar meestal hebben die huurders hun betaalde borg nog niet terug, en nog veel kosten om het pand te verlaten of het nieuwe te betrekken (vb schilderwerken verhuiskosten, ...)
Wat mee menselijkheid is hier op zijn plaats.

Natuurlijk wil je je eigendom zo goed mogelijk beschermen, maar doe jij dat ook t.o.v. hun?
Is alles mooi in orde en wettelijk geregeld? Huisje op app. voor een eerlijke prijs verhuurd?

Ik zit in zo een situatie, verhuurder met bijna niets in orde, en herstellingen doen ze niet. Na 8 jaar huren knappen we alles op en nu moeten we buiten omdat ze meer kunnen gaan vragen.
Maar dat laatste is hun nu al zuur opgebroken. En het is nog niet gedaan.

Vandebos

#11 , 09 apr 2013 13:17

@rene, je kan op een forum enkel afgaan op de informatie die een poster aanreikt en antwoorden zijn situatie..
Wat betreft jouw geval, groot gelijk. Geen medelijden met cowboys.

michaelschoefs

#12 , 11 apr 2013 22:59

ik heb verhhurd aan 'slecht ogende' huurster. NIET DOEN AUB!!!

Gehenna

#13 , 19 apr 2013 16:48

Ik zie niet in waarom iemand met een inkomen van 1200€ geen 550€ huur zou kunnen betalen.
Ik betaalde 450€ huur met 930€ inkomen. Gas, electriciteit, kabel tv, internet, water en zelfs pensioensparen. Het is maar hoe en aan wat je je geld uitgeeft (of niet uitgeeft)

En michaelschoefs, helaas voor jou een slechte ervaring maar niet elke 'slecht ogende' is zo asociaal. Op het oog voortgaan vind ik totaal ongepast. Ik ben helemaal geen opgetutte dame (ieder z'n ding) en krijg constant te maken met vooroordelen omdat ik 'slecht oog'. Nu ja, ik ken genoeg 'kakmadammen' die hun huurhuis niet onderhouden want 'het is toch niet van hun' en voor de rest veel respect krijgen. Als je daarop voortgaat kan je evengrote miserie meemaken.
Mijn vorige huisbaas had niets te klagen, ik heb 2 poten aan mijn lijf en wil nu eenmaal gezellig en proper wonen zonder stress van onbetaalde huur. Al zie ik er zo niet uit ...
Ik wens je in de toekomst meer succes met huurders. Het is door slechte huurders dat anderen het moeilijk hebben om iets te vinden en dat de prijzen de pan uit swingen.

Een keine melding nog. In mijn vorig huisje, dat volgens die er voor mij inzaten, toch zo slecht was, een slechte huisbaas die niks deed, vieze muren en noem maar op want huisbazen zijn toch zo'n slechte mensen. Heb dat daar direct opgekuist, nieuw toilet gezet (da kost geen fortuin) kranen hersteld, muren aangepakt en toen de huisbaas kwam schrok hij zich een breuk. Die man had precies nog nooit meegemaakt dat z'n huisje, al was het zo oud, er zo schoon uitzag. Je moet niet vragen wat die allemaal al gekregen heeft als huurder!
Ik heb echt wel medelijden met verhuurders die hun eigendom en investering zien verloederen.
Maar ja, het staat niet op de mensen hun gezicht te lezen.

Terug naar “Huren”