Mag verhuurbureau foto's komen nemen?

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mag verhuurbureau foto's komen nemen?

#1 , 05 apr 2013 10:53

Eind mei verhuizen we naar onze eigen woning. Momenteel huren we nog. De eigenaar van het huis heeft ons opgebeld met de vraag of we een afspraak zouden willen maken met het verhuurbureau dat vanaf nu gaat ingeschakeld worden om ons huidige huurhuis verder te verhuren. Dit opdat de mensen van het verhuurbureau eens "zouden kunnen komen kijken". De eigenaar had zelf geen behoefte om bij dit bezoek bij te zijn, dus ik kan dit plannen wanneer mij best past. Tot daar dus geen probleem.

Nu vraag ik me wel af: moet ik de mensen van dit verhuurbureau toelaten om foto's van ons interieur te maken om op hun website te zetten? Ik heb er niet zo'n goed gevoel bij dat er zomaar foto's van onze meubelen / bezittingen online komen te staan. Dat er kandidaat huurders een bezoekje komen brengen, daar kan ik gerust mee leven, maar dat er foto's van onze meubelen en bezittingen (ik heb onder andere een vrij waardevolle verzameling die in de bureau / zolderruimte "tentoongesteld" staat) online komen, heb ik liever niet. Wat zijn mijn rechten ivm dit laatste? Kan ik eisen dat ze pas foto's komen nemen als wij effectief verhuisd zijn?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 05 apr 2013 11:24

Neen, de verhuurder heeft het recht zijn pand optimaal in de kijker te stellen.
U hebt het recht die zaken af te dekken en te vragen bepaalde zaken vb een schilderij NIET te fotograferen.
en
http://www.juridischforum.be/forum/view ... +interieur" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruiker21
Topic Starter

#3 , 05 apr 2013 11:51

Tja, als ik héél mijn verzameling moet opbergen (wat sowieso moet gebeuren voor de verhuis), ben ik wel even bezig. Kan ik bijvoorbeeld met het immokantoor afspreken dat ze pas begin mei foto's van bepaalde plaatsen (living en bureauruimte) komen nemen? De badkamer, slaapkamer, keuken, inkomhal, tuin... is geen probleem. Daar staan wat "standaard" meubelen. Maar in onze bureau's staan (dure) computers, printers, scanners, laptop, mijn verzameling, enz... Ik heb liever niet dat hier foto's genomen worden op dit moment.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

mava105

#4 , 05 apr 2013 12:44

Dergelijke zaken kan je toch TIJDELIJK wegnemen.

Gebruiker21
Topic Starter

#5 , 05 apr 2013 12:57

Dergelijke zaken kan je toch TIJDELIJK wegnemen.
Uiteraard, maar dit kost wel wat tijd (dat computermateriaal gaat nogal, mijn verzameling is breekbaar en moet zorgvuldig verpakt worden om "tijdelijk weg te nemen"). Die verzameling ga ik dus meteen inpakken om te kunnen verhuizen. Hier ga ik toch snel een middagje en avond mee bezig zijn. Gezien de werkzaamheden in ons nieuwe huis, zou ik hier pas binnen een week of twee tijd voor kunnen maken.

Anyway, ik zal de firma eens bellen en eens horen wat ze willen komen doen.

Verder: wat voor info kan / mag ik de verhuurfirma geven? Ik weet dat het huis bijvoorbeeld geen EPC certificaat heeft, geen geldig keuringsattest van de electriciteit, geen geldige keuring van de waterinstallatie binnen of van de gas. Als hiernaar gevraagd wordt, antwoord ik dan best gewoon eerlijk, of verwijs ik de firma gewoon door naar de eigenaar voor dit soort informatie? Ik heb nu de indruk dat de eigenaar er zich zo weinig mogelijk wil van aantrekken. Die had vier jaar lang met ons goede huurders: we betaalden op tijd onze huur, onderhoudden de woning perfect, en vielen voor de rest de eigenaar niet lastig (ondanks de mankementjes aan het toch wel oude huis). We stuitten zelfs op wat onbegrip toen we vertelden dat we gingen verhuizen ("allé, ge zit daar toch goed, en de huur is toch niet te hoog?"). De eigenaar had voor ons al héél wat "onaangename avonturen" beleefd met andere huurders, dus ik denk dat het daarom is dat nu een verhuurkantoor ingeschakeld wordt, om die problemen wat op te vangen.

eylis

#6 , 05 apr 2013 14:08

jij moet aan de verhuurfirma helemaal niets vertellen. Dat is jouw zorg niet. Het is de eigenaar die zijn eigendom te huur stelt. Als hij zijn zaakjes niet goed opvolgt, moet je daar niet wakker van liggen.

j.demoor

#7 , 07 apr 2013 08:30

“Art.439...wordt gestraft hij die...in een door een ander bewoond huis...binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of...valse sleutels"(Strafwetboek 8 juni 1867).
‘De beslissing dat beklaagde zich schuldig heeft gemaakt aan huisvredebreuk door gebruik van valse sleutels wordt naar recht verantwoord, als de rechter vermeldt dat beklaagde, door het appartement of het huis binnen te gaan tegen de wil van de bewoner ervan, een onrechtmatig gebruik heeft gemaakt van de sleutel die in zijn bezit was‘[Cass. ARC86AF1-1,15 oktober 1986,Arr.Cass. 1986-87,188,Noot:Zie Cass., 9 juli 1872( Bull. en Pas., 1872, I, 448 )].

Bij (huur-)overeenkomst kan de huurder aan de verhuurder of zijn lasthebber evenwel toelaten het huis te bezoeken. Hierbij bepaalt de huurder de VOORWAARDEN van dit bezoek. Onderzoek vooraf uw huurovereenkomst.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Turaki

#8 , 07 apr 2013 08:40

Let wel op, dit pertinent weigeren kan leiden tot vonnis van de vrederechter die dan bepaalt wanneer men foto's kan komen nemen. Probeer dus een moment af te spreken voor de foto's, maar besef wel dat een verhuurder het recht heeft om zodra u opgezegd heeft een nieuwe huurder te zoeken, en vanaf dat moment mag dus ook foto's komen nemen (op afspraak, natuurlijk). Proberen dit uit te stellen tot na uw opzeg (en vertrek dus) zal niet lukken als de verhuurder zijn weg kent.

Franciscus

#9 , 07 apr 2013 17:41

Normaal wordt vanaf het ogenblik dat er een opzeg is ... de woning te huur gesteld.
Indien door uw onwil de verhuurder hier niet aan kan voldoen. Hij heeft ook recht om met potentiële huurders langs te komen.
Als u dat weigert kan het een kostelijke zaak worden.

Rene

#10 , 07 apr 2013 18:29

En als de verhuurder je opzeg niet wil aanvaarden?
of m.a.w. Mag de verhuurder of immobureau al foto's komen maken als ze zelf de opzeg betwisten?

Gebruiker21
Topic Starter

#11 , 08 apr 2013 09:12

Opzeg is reeds een tijdje gegeven. Het is pas nu dat we iets horen van dat verhuurbureau. Ik denk trouwens dat we er nog weinig van gaan horen de komende weken. Het verhuurbureau heeft me verteld dat ze me zullen contacteren eens ze de officiële verhuuropdracht gekregen hebben (is tot nu toe nog niet het geval). Uit het telefoontje van de eigenaar kon ik afleiden dat deze verwacht dat ik het verder regel met dat verhuurbureau. Maar dit is mijn taak niet. De eigenaar moet eerst die officiële verhuuropdracht doorsturen, maar ik heb de indruk dat de eigenaar dit niet goed begrepen heeft en dus helemaal niets naar het verhuurbureau zal sturen. Het verhuurbureau zit dus te wachten hierop, en ondertussen worden wij niet lastig gevallen. Ideaal, zo'n eigenaar die zijn zaken niet goed opvolgt... Er is me gevraagd even de informeren bij het verhuurkantoor, en dit heb ik gedaan. Case closed tot het kantoor me weer contacteert...

Gebruiker21
Topic Starter

#12 , 15 mei 2013 11:48

Case opened again. Verhuur kantoor heeft vandaag berichtje op de voicemail ingesproken dat nieuwe huurders het pand willen komen bezichtigen. Wij vertrekken morgen op weekend tot maandag (kwestie van te ontspannen voor de verhuis) en dinsdag, woensdag en donderdag is de verhuis ingepland. Ik heb een mailtje gestuurd dat ze vanaf volgende week vrijdag iedere avond vanaf 18u00 in de week kunnen komen bezoeken + in het weekend gewoon in de loop van de dag?

Blijkbaar vond de mevrouw van het immokantoor 18u00 wat te laat (buiten hun kantooruren, zeker?), maar ik werk tot 17u00 dus kan er niet vroeger zijn (iemand die bij een immokantoor werkt, kan toch verwachten dat bezoeken met potentiële huurders / kopers, meestal buiten de kantooruren vallen, zou ik zo vermoeden?).

Is mijn voorstel redelijk om vanaf volgende week vrijdagavond de woning alle avonden en alle dagen in het weekend te laten bezichtigen?

Turaki

#13 , 15 mei 2013 12:43

Huurders hebben al getekend? Dan mogen zij wachten tot ze de sleutels hebben om de woning te bezichtigen.
Dat u hen al wil binnenlaten is een mooie geste van u, maar u bent tot niets verplicht.

Gebruiker21
Topic Starter

#14 , 15 mei 2013 16:48

Huurders hebben al getekend? Dan mogen zij wachten tot ze de sleutels hebben om de woning te bezichtigen.
Dat u hen al wil binnenlaten is een mooie geste van u, maar u bent tot niets verplicht.
Neen, het zijn kandidaat-huurders. Sorry voor de onduidelijkheid...

Turaki

#15 , 15 mei 2013 17:40

Dan moet u zich houden aan de gemaakte afspraken met het immo-kantoor.

Terug naar “Huren”