Schorsing RVA

wouter.VL
Topic Starter

Schorsing RVA

#1 , 03 apr 2013 17:58

Beste,

Na aanvraag voor een uitkering heb ik een schorsing binnen gekregen. Volgens mij omdat ik een ontslag heb wegens een foutieve houding. (stond niet duidelijk op de brief). En het klopt dat ik op mijn C4 heb staan dat ik ontslag heb vanwege additude problemen. Nadat mijn vorige werkgever me beloofd had geen negatief C4 te geven. Ik ben er niet tegen in gegaan om dat ik hoopte binnen de 3 maanden (opzeg termijn van de werkgever) een nieuwe job te vinden. En omdat mijn vriendin voor dezelfde werkgever werkt. Ook omdat ik nog in ICT zou willen werken en daar niet op een zwarte lijst wilde staan.

In de brief staat ook dat ik een uitnodiging ga krijgen voor dit te bespreken met de RVA. Maar is nu mijn vraag wat moet ik meenemen om mijn zaak te verdedigen? En kan ik dit nog wel inverband met mijn C4?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT

#2 , 03 apr 2013 20:46

Een zwarte lijst? De welke dan? :-S

Veel werkgevers dreigen, de kans dat 1 slechte ervaring je blijft achtervolgen is niet echt groot hoor :-)

Ik zou contact opnemen met de vakbond en zien wat zij zeggen... In elk geval zou'k gelijk een klacht indienen tegen je werkgever... Anders gaat de RVA zich weinig van je aantrekken... zelfs dan... kans is groot dat de RVA gewoon je werkgever gelijk stelt en je schorsing handhaaft... oneerlijk, ik weet het.

Zo heb ik meegemaakt donderdagnamiddag op gesprek te moeten gaan bij de RVA, om vrijdag een brief te verkrijgen, verstuurd in de voormiddag, waarin de RVA mijn werkgever gelijk gaf....

JPV

#3 , 04 apr 2013 15:05

Beste,

Na aanvraag voor een uitkering heb ik een schorsing binnen gekregen. Volgens mij omdat ik een ontslag heb wegens een foutieve houding. (stond niet duidelijk op de brief). En het klopt dat ik op mijn C4 heb staan dat ik ontslag heb vanwege additude problemen. Nadat mijn vorige werkgever me beloofd had geen negatief C4 te geven. Ik ben er niet tegen in gegaan om dat ik hoopte binnen de 3 maanden (opzeg termijn van de werkgever) een nieuwe job te vinden.
je C4 krijg je pas na de 3 maand opzeg, daarna had je dus perfect kunnen protesteren. Indien niet, geef je aan dat de mening van de werkgever blijkbaar terecht was. Je kan altijd nu nog protesteren en de redenen vragen.
En omdat mijn vriendin voor dezelfde werkgever werkt. Ook omdat ik nog in ICT zou willen werken en daar niet op een zwarte lijst wilde staan.
er bestaan geen zwarte lijsten daarrond
In de brief staat ook dat ik een uitnodiging ga krijgen voor dit te bespreken met de RVA. Maar is nu mijn vraag wat moet ik meenemen om mijn zaak te verdedigen? En kan ik dit nog wel inverband met mijn C4?
alle elementen die in je voordeel kunnen spelen: het feit dat je nooit een schriftelijke opmerking hebt gehad, andere redenen die eventueel aan de reden van het ontslag kunnen liggen...

RVA/Werkgever moet de reden van het ontslag bewijzen, anders kan geen sanctie volgen.

Reclame

JPV

#4 , 04 apr 2013 15:06

Een zwarte lijst? De welke dan? :-S

Veel werkgevers dreigen, de kans dat 1 slechte ervaring je blijft achtervolgen is niet echt groot hoor :-)

Ik zou contact opnemen met de vakbond en zien wat zij zeggen... In elk geval zou'k gelijk een klacht indienen tegen je werkgever... Anders gaat de RVA zich weinig van je aantrekken... zelfs dan... kans is groot dat de RVA gewoon je werkgever gelijk stelt en je schorsing handhaaft... oneerlijk, ik weet het.

Zo heb ik meegemaakt donderdagnamiddag op gesprek te moeten gaan bij de RVA, om vrijdag een brief te verkrijgen, verstuurd in de voormiddag, waarin de RVA mijn werkgever gelijk gaf....
hoe kan jij zien of een brief in de voormiddag of namiddag verstuurd wordt?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 apr 2013 15:20

Bij een aangetekende zending staat altijd het uur van afgifte op de post !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT

#6 , 04 apr 2013 15:36

Wel, de brief stond afgestempeld op 09u00 's morgens, en was afgedrukt om 08u30. Ik moest er pas zijn om 14u00...

Naar mijn ervaring duurt het gemiddeld 2 dagen eer een brief op zijn bestemming aankomt... You do the math...

Kan ook zijn dat ik me ergens op blindstaar...

Ik heb er nooit een punt van gemaakt, het viel me toen gewoon op.

JPV

#7 , 04 apr 2013 17:24

een brief van de rva met een uur erop? da's dan ook de eerste keer dat ik dat zou zien.

FreelancerIT

#8 , 04 apr 2013 21:10

Wel ja... stond onderaan de brief. Datum & uur van de printout. :-) Ik kan hem ff opzoeken & inscannen als je wil :-)

En de stempel op de enveloppe was van de post. Daar stod ook een uur op. Kan zijn dat dat gewoon een standaard uur is, maar 'k betwijfel het :-)

JPV

#9 , 04 apr 2013 22:08

doe maar

FreelancerIT

#10 , 04 apr 2013 23:10

OK. Ik zal er eens naar gaan zoeken. :-)

Terug naar “Werkloosheid”