Jaarafrekening gas&electriciteit

Ice
Topic Starter

Jaarafrekening gas&electriciteit

#1 , 27 mar 2013 14:54

Hallo

Kan iemand voor mij de volgende knoop ontwarren?
De jaarafrekening van gas/electriciteit zou toch normaliter 12 maanden moeten omvatten, toch?
Er zouden dus ook 12 voorschotbetalingen moeten in rekening gebracht worden zou je denken?
Er worden echter maar 11 voorschotten in rekening gebracht: van maart 2012 tot februari 2013

Verbruiksperiode van de jaarafrekening 2012-2013 is van 10 maart 2012 tot 27 februari 2013 dat zijn 11 maanden, geen volledig jaar dus terwijl er wel degelijk 12 voorschotten werden betaald.
De maatschappij beweert dat het voorschot van de maand maart 2013 in de jaarafrekening verrekend is terwijl die eigenlijk pas in april 2013 zou betaald worden als voorschot??
Dit is HUN eigen bewering dat telkens het voorschot voor de vorige maand betaald wordt.
"Wij willen er u graag attent op maken dat uw jaarafrekening werd opgemaakt in de maand maart en u bijgevolg voor deze maand geen voorschotfactuur ontvangt. De eerstvolgende voorschotfactuur die u zal ontvangen is de voorschotfactuur voor april 2013 ten bedrage van ***euro."
Zij beweren dus dat de volgende voorschotfactuur die ik ga ontvangen voor april zou zijn en ik voor de maand maart geen voorschotfactuur ontvang....
ik heb wel een voorschotfactuur ontvangen EN betaald IN maart 2013 maar die was voor februari 2013 en VOOR maart krijg ik wel degelijk een voorschotfactuur te betalen IN april 2013!
Ze tellen elk voorschot voor de vorige maand dus ik betaal de maand maart TWEE keer want volgens hun is dat voorschot al verrekend in de jaarafrekening EN het voorschot op de factuur die ik in april ga krijgen is ook voor de maand maart?

Ik vergeleek de jaarafrekening van vorig jaar 2011-2012 en in het gedetailleerde overzicht van reeds betaalde voorschotten werd de maand maart wel inbegrepen en liep de verbruiksperiode van 5 maart 2011 tot 9 MAART 2012 en werd er dus wel de correcte 12 maanden/voorschotten verrekend.
Voor 2011-2012 geeft dat gedetailleerd:
25 april 2011 voorschot betaald voor maart 2011
Elke maand van dat jaar wordt het voorschot gerekend voor de vorige maand tot
21 maart 2012 = een totaal van 12 maanden, van maart tot maart waarvoor dus ook 12 voorschotten werden verrekend, deze afrekening was correct.

Voor 2012-2013 geeft dat gedetailleerd:
25 april 2012 voorschot betaald voor maart 2012
Elke maand van dat jaar wordt het voorschot verrekend voor de vorige maand tot
27 FEBRUARI 2013 = een totaal van 11 maanden, van maart tot januari (want het voorschot van februari 2013 is voor de maand januari 2013)

TENZIJ er gerekend wordt vanaf maart 2012 ipv april 2012(omdat het voorschot april voor de maand maart is!) tot februari 2013, dan kom je wel aan 12 maanden met februari erbij maar zij rekenen dan wel maar tot januari 2013 vermits het voorschot van februari 2013 voor januari is; dus 11 voorschotbedragen ipv 12

Daarbovenop tellen ze het voorschot voor de maand maart bij de verrekening van de jaarafrekening EN tellen de maand maart nog eens als voorschot dat je betaalt in april 2013.

Kan er nog iemand volgen?
Klopt het hoe ik het zie? Ik betaal elke maand een voorschotfactuur, ook de maand waarin ik de jaarafrekening ontvang, ik betaal dus wel degelijk TWAALF voorschotfacturen per jaar.
Zij tellen dus willekeurig de ene keer de maand WAARIN het voorschot wordt betaald en de andere keer de maand WAARVOOR het voorschot wordt betaald, dit is oplichting.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mar 2013 16:24

Kan er nog iemand volgen?
.
Neen.
Als je nu eens duidelijk iedere maand zou oplijsten, mret vermelding van datum tussentijdse faktuur, ,bedrag en datum betaling (volgens uw eigen bankuittreksel)
Dan zou u zelf al een veel klaarder beeld hebben. In uw uitleg kan geen kat haar jongen terugvinden. :lol:

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 mar 2013 17:26

Ik zie geen enkel probleem, enkel spraakverwarring.
Het is normaal dat er slechts 11 voorafbetalingen zijn. De twaalfde maand komt er een afrekening. Daarom voor die maand geen voorschot.
U dient enkel na te gaan of de 11 voorschotten die op de afrekening staan correct zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Ice
Topic Starter

#4 , 28 mar 2013 12:59

Ik zie geen enkel probleem, enkel spraakverwarring.
Het is normaal dat er slechts 11 voorafbetalingen zijn. De twaalfde maand komt er een afrekening. Daarom voor die maand geen voorschot.
U dient enkel na te gaan of de 11 voorschotten die op de afrekening staan correct zijn.
Dus u zegt eigenlijk dat er 1 maand geen voorschot wordt betaald omdat die in de jaarafrekening zou zitten?
Waarom betaal ik dan ELKE maand een voorschotbedrag, ook in de maand dat ik de jaarafrekening ontvang?
Dat klopt niet.
De vorige jaarafrekening stonden er WEL 12 voorschotten die betaald werden, ook voor de maand waarin ik de jaarafrekening ontving. (maand maart en die stond ook bij de betaalde voorschotten en dit jaar niet)
Dus als ik uw redenering volg dan heb ik vorig jaar in totaal 13 voorschotten betaald:12 voorschotten betaald gedurende het jaar plus het voorschot dat in de jaarafrekening wordt bijgeteld?
In elk geval klopt of de jaarafrekening van dit jaar of de jaarafrekening van vorig jaar niet.

@mava105:
Die verwarring wordt volgens mij bewust gecreeerd zodat fouten verdoezeld worden.
Door de ene keer de maand te tellen waarin het voorschot betaald wordt en de andere keer de maand te tellen waarvoor het voorschot bedoeld is kan er voor dezelfde maand 2x een voorschot aangerekend worden.

Het voorschot voor de maand maart wordt bijgeteld bij de jaarafrekening EN je krijgt voor de maand maart pas in april de voorschotfactuur om te betalen, je betaalt dus de maand maart 2 keer.
De betaling die je doet IN de maand maart is bedoeld als voorschot voor de maand februari....
In principe zou je dus de voorschotfactuur van april niet moeten krijgen want het voorschot voor de maand maart heb je al betaald want die zit al in de jaarafrekening? En toch krijg je in april OOK een voorschotfactuur... :roll:

Xastheron

#5 , 28 mar 2013 13:15

Je betaalt een voorschot maandelijks als voorschot op de jaarafrekening. Je betaalt geen voorschot voordat de maand aanvangt of iets dergelijks...
Maar goed, dat terzijde: u vermoedt dat u te veel betaalt en u wil dit bedrag terugvorderen?
Maak dan eerst de volgende oefening:
1) U zoekt uw uitreksels van de rekening waar het voorschot telkens vanaf gehaald wordt
2) U zoekt uw vorige twee jaarafrekeningen (of meer indien u wenst)
3) U telt samen wat het totaal bedrag is dat u als voorschot betaald hebt
4) U controleert op de jaarafrekening of dit bedrag effectief in rekening gebracht is geweest

Daarna kan u zich de vraag stellen waarom u niet eerst de data geanalyseerd hebt voordat u het internet er een zaak van maakt dat u benaadeeld geweest bent. Laat maar horen wat de cijfergegevens te zeggen hebben en dan kunnen we verder helpen.

Ice
Topic Starter

#6 , 29 mar 2013 04:04

Dat je voorschotten op voorhand betaalt is evident en algemeen geweten.
De data werd al 2 dagen 'geanalyseerd' voor er hulp gezocht werd op het internet, dankuwel. Tenslotte meen ik toch dat daar een forum voor dient?

Ik heb intussen nog wat verder 'geanalyseerd'...
Er werden wel degelijk 12 voorschotten betaald en maar 11 in rekening gebracht.(geverifieerd met bankafschriften)
Ik leg uit:
De klantendienst beweert dat het voorschot van februari 2013 dat betaald werd op 13 maart 2013 in de jaarafrekening werd verrekend. 
Echter, dat betaalde voorschot wordt niet vermeld in het overzicht van de reeds betaalde voorschotten.
Waarom niet?
Zij rekenen telkens de maand waarin het voorschot werd betaald, niet de maand waarop het voorschot betrekking heeft behalve....voor de laatste voorschotfactuur (van februari die betaald werd in maart)

De maand maart hoort dus meegerekend te worden want in die maand werd immers het voorschot voor februari betaald en er wordt telkens de maand gerekend dat de betaling wordt gedaan, niet de maand waarop het voorschot betrekking heeft.
Bijgevolg hoort maart 2013 ook op de jaarafrekening te staan.
En dat is niet het geval.

Het laatste voorschot dat op het overzicht van reeds betaalde voorschotten staat heeft betrekking op de maand januari 2013, dat werd betaald in februari 2013.
De maand maart 2013 waarin het voorschot voor februari 2013 betaald werd staat dus niet bij de voorschotten en werd dus ook niet verrekend in de jaarafrekening.
Bijgevolg klopt de jaarafrekening niet.

Xastheron

#7 , 29 mar 2013 08:48

In dat geval zendt u de leverancier een aangetekende zending. Hierin stelt u dat:
- u een fout meent ondekt te hebben in de jaarafrekening,
- dat de klantendienst klaarblijkelijk de problematiek -ondanks hun beste inspanningen (als de persoon aan de lijn beleefd bleef etc etc kan je deze best ook eens complimenteren, tenslotte is de medewerkster van de klantendienst enkel een admin bediende)- niet begrijpt,
- u bijgevolg hieronder de becijferde fout aan het licht brengt
- u in bijlage de stavingsbewijzen voegt (copie jaarafrekening, copie afschriften waarop u alles schrapt dat niet van toepassing is)
- u verzoekt dat deze fout zo spoedig mogelijk rechtgezet wordt en, indien u geen tegenbericht ontvangt binnen de twee weken, dit als de enige ingebrekstelling geldt en u na het verstrijken van deze termijn gerechtelijke interesten eist en deze zaak uit handen geeft aan uw advocaat (of via het vredegerecht zelf uw rechten laat gelden)
- u benadrukt dat dit aangetekend schrijven onder voorbehoud is van al uw rechten en zonder enige in uw nadeel spelende erkentenis.

Bij de verwijzing naar de bijlage vermeldt u ook het aantal paginas. Bij de bijlage nummert u elke bladzijde en noteert u bovenaan duidelijk het woord "bijlage".

Stuur ook een kopie per gewone post, verwijs in bijde brieven naar elkaar, en sluit af met een zin in de stijl "met de hoop op een spoedige oplossing"

Ice
Topic Starter

#8 , 30 mar 2013 17:58

Xastheron, bedankt voor uw advies.
Ik meen toch ook dat een mail rechtsgeldig was of niet? Of is het beter om toch via papieren versie tewerk te gaan?
Nogmaals bedankt.

gebruiker

#9 , 30 mar 2013 22:11

Ik heb zelf reeds kunnen ervaren dat er 3 systemen bestaan volgens de verschillende electriciteitsleveranciers.

Je hebt het 'electrabel' systeem waar je een jaarafrekening krijgt met verrekening van de voorgaande voorschotten (doch waar je toch voor het komend jaar een extra bedrag te betalen kreeg in je afrekening, wat niet gelijk was aan een voorschot) en je hebt leveranciers die je enkel een afrekening sturen (waarbij je 11 voorschotten betaalde en je afrekening het saldo betekent), daarnaast zijn er leveranciers die in hun afrekeningfactuur wel degelijk een vol voorschot opnemen dat geldt voor het volgend verbruiksjaar.

Blijkbaar hebben die verschillende systemen te maken met hoe vlug (de eerste twee systemen) ze afrekenen en hoe vertraagd sommige afrekenen (het laatste systeem).

In dat laatste systeem betaal je zelfs 12 voorschotten en krijg je daarna je afrekening (je betaalt dus in feite in totaal 13 maal binnen één gebruiksjaar).

Misschien helpt dit je verder?

Je moet gewoon de data en bedragen van de voorschotten die op je afrekenigsfactuur staan vergelijken met je effectieve betalingen (om vast te kunnen stellen of wel degelijk al je voorschotten verrekend werden).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Xastheron

#10 , 02 apr 2013 09:36

Ik meen toch ook dat een mail rechtsgeldig was of niet? Of is het beter om toch via papieren versie tewerk te gaan?
Algemeen:
Mail = (begin van) bewijs: kan verworpen worden door rechter indien hij twijfels heeft over authenticiteit (of andere motivering?)
Aangetekende Zending = bewijs (niet verwerpbaar).

Terug naar “Andere”