niet doorgaan van prijsofferte met aannemer

bert111bel
Topic Starter

niet doorgaan van prijsofferte met aannemer

#1 , 28 mar 2013 18:30

Hey ,

Ik heb voor een aanbouw van een veranda een prijsofferte aangevraagd aan een aannemer , de veranda moest in de plaats komen van een allu terresoverkapping .
De prijsofferte heb ik ook voor akkoord ondertekend .
Na enige opzoekingen heb ik gevonden dat voor een terras een meldingplicht geld als het terras niet meer dan 40 m² groot is .
Dus voor geen problemen te hebben besloten dat ik toch maar een melding van het terras zou doen en ben ik met de tekening van het terras onder de arm vertrokken .
Op het gemeente huis is er gezien dat met alles dat ik al heb geen meldingsplicht is maar ik een bouwvergunning nodig heb , maar daarmee is de kous niet af , de chef van de gemeente verzekerde mij dat de bouwvergunning zeker zou geweigerd worden omdat , 1- ik al teveel bij gebouwen heb ( garage 6.5 x3.1 m + tuinhuisje 3 x3 m en het terras dat 6 x 3.8 zou moeten worden ) ik hoger moet bouwen dan op mijn plannen , dat de voledige lengte van mijn huis met aanbouw te lang is dan toegestaan en dat ik een architect nodig heb als ik wil bouwen hoe ik het wil ......

Dus , daar ik dat alles niet kan en wil doen heb ik de aannemer bij mij laten komen en hem gezegd dat ik afzie van de bouw , hij spreekt mij nu van een schadevergoeding van 7 % voor contrakt breuk kan dat zo maar ? moet ik heb aangetekend laten weten dat ik van zijn diensten afzie of is mondeling genoeg ?

dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 28 mar 2013 18:57

Wat staat er in de AV van de aannemer hierover? Heeft u deze ondertekend?

bert111bel
Topic Starter

#3 , 28 mar 2013 20:31

de prijsofferte heb ik ondertekend............
Er staat niets in van " beeindigen van contrakt" enkel over fakturen te betalen binnen 8 dagen , iets over klachten en protesten , nalatigheidsinteresten van 12 % per jaar....... meer niet

Reclame

ganapathi tantre

#4 , 28 mar 2013 21:03

Hier is het spreekwoord het zijn vijgen na pasen toch wel van toepassing.
U had uw opzoekingswerk voor uw handtekening zetten moeten doen.

Het minste wat u kan doen is nog eens overleg plegen met deze aannemer en hopen dat hij akkoord gaat met de betaling van zijn gemaakte kosten welke deze ook mogen zijn. Als er geen voorwaarden zijn gekend zullen mi deze van toepassing zijn die in de wet werden voorzien inzake winstderving en dergelijke.
Maar er zomaar onderuit komen kan u mi helemaal niet tenslotte is uw probleem inzake meldingsplicht en bouwvergunningen helemaal niet het probleem van de aannemer Dus hopelijk houd deze niet voet bij stuk wat normaal gezien wel zijn perogatief is

freelance

#5 , 29 mar 2013 00:35

Burgerlijk Wetboek :
AFDELING IV. - SCHADEVERGOEDING WEGENS NIET-NAKOMING VAN DE VERBINTENIS.

Art. 1146. Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen, behalve indien hetgeen de schuldenaar zich verbonden heeft te geven of te doen, niet kon gegeven of gedaan worden dan binnen een bepaalde tijd, die hij heeft laten voorbijgaan.

Art. 1147. De schuldenaar wordt, indien daartoe grond bestaat, veroordeeld tot het betalen van schadevergoeding, hetzij wegens niet uitvoering van de verbintenis, hetzij wegens vertraging in de uitvoering, wanneer hij niet bewijst dat het niet nakomen het gevolg is van een vreemde oorzaak die hem niet kan worden toegerekend, en hoewel er zijnerzijds geen kwade trouw is.

Art. 1148. Geen schadevergoeding is verschuldigd, wanneer de schuldenaar door overmacht of toeval verhinderd is geworden datgene te geven of te doen waartoe hij verbonden was, of datgene gedaan heeft wat hem verboden was.

Art. 1149. De aan de schuldeiser verschuldigde schadevergoeding bestaat, in het algemeen, in het verlies dat hij heeft geleden en in de winst die hij heeft moeten derven, behoudens de hierna gestelde uitzonderingen en beperkingen.

Art. 1150. De schuldenaar is slechts gehouden tot vergoeding van de schade die was voorzien of die men heeft kunnen voorzien ten tijde van het aangaan van het contract, wanneer het niet uitvoeren van de verbintenis niet door zijn opzet is veroorzaakt.

Art. 1151. Zelfs ingeval het niet uitvoeren van de overeenkomst is veroorzaakt door opzet van de schuldenaar, moet de schadevergoeding, wat betreft het verlies dat de schuldeiser heeft geleden en de winst die hij heeft moeten derven, alleen omvatten hetgeen een onmiddellijk en rechtstreeks gevolg is van het niet uitvoeren van de overeenkomst.

Ook al zou dit niet in de algemene voorwaarden staan , kan aannemer deze artikelen toch inroepen . Dit zijn algemene rechtsbeginselen .
Het feit dat u aanvankelijk niet op de hoogte was van de Stedenbouwkundige voorschriften , is uw verantwoordelijkheid .
U kunt dit minnelijk regelen met de aannemer , zo niet wordt het betalen of rechtbank .
Maar indien de aannemer geen "ontbindingsclausule " met schadevergoeding in de voorwaarden heeft staan , zal hij wel zijn schade moeten aantonen . ( Art. 1150 ) .
Als hij zelf al spreekt van een 7% , zal dat wel ergens op gebaseerd zijn .
Om een ander spreekwoord te gebruiken ( het is tenslotte nog geen pasen ) " Men bezint eer men begint " .

Bij opzegging dient u dit schriftelijk ( aangetekend ) te doen . Mondeling is totaal geen bewijs .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Turaki

#6 , 29 mar 2013 08:16

Indien geen forfait in de AV (of de AV niet goedgekeurd), dient de aannemer zijn schade aan te tonen. Vraag hem om een detail berekening van zijn schade.

bert111bel
Topic Starter

#7 , 29 mar 2013 17:45

Bij opzegging dient u dit schriftelijk ( aangetekend ) te doen . Mondeling is totaal geen bewijs .

Dat heb ik vandaag gedaan , we zien wel hoe het loopt ......

BrainTrain

#8 , 17 mei 2013 14:30

of je kan ook je bouwvergunning aanvragen. Indien de gemeente ze toch goedkeurt is je probleem opgelost.

Je mag tot 80m2 niet overdekte verharding aanleggen (terras,vijver,...). Het gedeelte dat noodzakelijk is om naar je garage te rijden (dus opritten) telt niet mee.
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarnaast mag je ook tot 40m2 bijgewouwen hebben (garage, tuinhuis,...)
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Aanneming”