#1 , 28 mar 2013 11:52
Dag Iedereen,
Eerst en vooral al ontzettend bedankt om mij verder te helpen.
Ik heb in een grootstad een mooi appartement van 4 jaar oud gezien. Ik zou hier ook graag een bod op uitbrengen en nadien het compromis tekenen.
Helaas zijn er wat voorwaarden die het wat moeilijker maken allemaal.
Het apprtement is laag in prijs voor zijn categorie, dit namelijk omdat 1 van de voorwaarden is dat je de komende 11 jaar het niet mag verhuren.
Bijkomend is nu dat sinds enkele weken het appartement enkel verkocht mag worden onder volgende voorwaarden, je mag als eigenaar het dus enkel verkopen als je je in de volgende situatie bevind, of als je toch positief advies zou krijgen van de bevoegde stadsdiensten (maar dit weet je nooit zeker).
- bij verandering van gezinssituatie
- bij gezondheidsredenen
- bij verandering van werk. (verre kilometers)
Dus indien ik het zou kopen moet ik hiermee rekening houden, dit weet ik maar al te goed. (Deze appartementen zijn speciaal met die voorwaarden gebouwd zodat jongen mensen die konden kopen)
Nu is het zo, dat ik mogelijk een bod wil uitbrengen en na aanvaarding het compromis wil tekenen, maar de verkoper (via een immokantoor) weet nog niet zeker of zij het wel mag verkopen. Kortom of haar redenen aanvaardbaar zijn om het te verkopen.
Dit houdt dus ook in dat het kan zijn dat ik een appartement koop, maar dat zij gewoonweg niet de toelating krijgt van de staddiensten om het te verkopen.
Om haar in te dekken , neemt ze natuurlijk dit mee op in de opschortende voorwaarden.
Om mijzelf in te dekken had ik aan het volgende gedacht om mee op te nemen in de opschortende voorwaarden :
- 1) Enkele na positieve toekenning van een krediet door een bank is dit compromis geldig. Indien de koper 2 schriftelijke weigeringen door een bank kan voorleggen is het compromis niet langer geldig en is de verkoopsovereenkomst tussen koper en verkoper ontbonden
- 2) Indien binnen een termijn van 4 maanden na ondertekening van het compromis geen positieve schriftelijke verkoopstoelating is toegekend door de bevoegde overheidsdienstendan is het compromis ongeldig en is de verkoopsovereenkomst tussen koper en verkoper ontbonden
- 3) De 10 % voorschot , zal pas gestort dienen te worden na de positieve schriftelijke verkoopstoelating is toegekend door de bevoegde overheidsdiensten.
Snappen jullie een beetje waar ik naartoe wil ?
Dus de 10 % enkel als ik zeker weet dat ze mag verkopen en ook wil ik niet dat het kan aanslepen en ik zolang aan het compromis vasthang, daarom die 4 maanden. Ik zou het appartement ook graag willen en wil niet dat iemand mij voor is met dit in het compromis te zetten.
Is het allemaal wat correct verwoord of dachten jullie nog aan iets anders ?
Bedankt!!