Verkoopster leeft compromis niet aan

Ella
Topic Starter

Verkoopster leeft compromis niet aan

#1 , 11 nov 2007 15:03

Hallo,

4 maand geleden hebben we een compromis ondertekend ivm een stukje grond dat grenst aan onze tuin (ter verduidelijking, het gaat niet om bouwgrond). We hadden dat stukje echt wel willen kopen. 2 weken voor dat de 4maanden verstreken heeft de notaris ons laten weten dat de verkoopster niet wenst door te gaan met de verkoop (met aangetekend schrijven). Ondertussen is er naar het schijnt een andere compromis in omloop, met andere kopers, en deze compromis zou zelfs al geregistreerd zou zijn (ook via een andere notaris). In het compromis staat duidelijk dat indien 1 van de partijen de compromis niet nakomt, er het voorschot dient uitbetaald te worden. Ondertussen heb ik een advocaat onder de arm genomen die zegt dat ik mijn compromis moet laten registreren. Heeft dit nog zin? Ik heb schrik dat ondertussen de verkoop met die andere mensen al rond gaat zijn. Welke stappen kan ik nog volgen? en maak ik kans om toch nog die grond onder dwangmatige verkoop te kunnen verkrijgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 nov 2007 09:33

“Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.”(Burgerlijk Wetboek).

‘hebben we een compromis ondertekend’ houdt in dat de koop gesloten is indien voldaan was aan voornoemd art.1583.

De notariële authentieke akte dient om de koop tegenwerpbaar te maken aan DERDEN.

“Art.19.Moeten binnen de bij artikel 32 gestelde termijnen geregistreerd worden:...2° de akten waarbij de eigendom...van in België gelegen onroerende goederen overgedragen...wordt...Art.32.De termijnen, binnen welke de aanbieding ter registratie moet plaats hebben van verplichtend aan de formaliteit der registratie onderworpen akten, zijn:...4° voor akten waarbij de eigendom...van in België gelegen onroerende goederen overgedragen...wordt, vier maand...Art.35.De verplichting tot aanbieding ter registratie van akten of verklaringen en tot betaling van de desbetreffende rechten en gebeurlijk de geldboeten, waarvan de vorderbaarheid uit bewuste akten of verklaringen blijkt, berust ondeelbaar:...6° op de contracterende partijen, ten aanzien van de onderhandse...akten waarvan sprake in artikel 19, 2°...”(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

Bezorg uw advocaat, de koper en de notaris kopie van de geregistreerde akte.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Kopen”