eot geldigheid notariële acte financiële afspraken

gorki
Topic Starter

eot geldigheid notariële acte financiële afspraken

#1 , 10 nov 2007 23:58

Bij mijn scheiding liepen er bij de bank nog 2 leningen die verder moesten afbetaald worden.
In de notariële acte werd hier duidelijk gesteld wie welk deel moest betalen, maar mijn ex kwam die afspraak niet na.
Gevolg : we waren beiden schuldenaars bij de bank en ik werd dus voor zijn deel mee in gebreke gesteld en betaalde uiteindelijk zo goed als alles.
Ik heb hiervan nog steeds de uitreksels (met de stortingen die door mij gebeurde).
Meer dan mijn spaarpotje ging hier naartoe en aangezien ik alleen kwam te staan met mijn dochter lukt het eigenlijk niet om dat opnieuw op te bouwen en in enige vorm van financiële zekerheid te voorzien
Maar omdat ik momenteel de relatie (die al zeer moeizaam verloopt) niet extra wil belasten omwille van mijn dochter, heb ik tot nogtoe geen officiële stappen ondernomen.
Kan ik dat geld ooit nog terug eisen via bv een deurwaarder en tot hoelang na het uitgeven van de akte van eot kan ik dat doen.
Kan ik bv wachten tot wanneer mijn dochter een leeftijd heeft bereikt waarop ze de situatie kan begrijpen (toch nog een jaar of 4).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 12 nov 2007 10:52

“Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :3° Ten voordele van hem die, met andere of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen“(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

U bent dus van RECHTSWEGE in de plaats gesteld van de uitlener voor het deel dat uw man betalen moest en door u betaald werd.

“Art.2262bis.1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar...”(B.W.).

Die tien jaar beginnen te lopen vanaf de dag van opeisbaarheid van de schuld en vermits de indeplaatsstelling van rechtswege geschiedt is dit vanaf de dag van elke betaling die u in de plaats van uw man verrichtte en voor elk bedrag afzonderlijk.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”