Grond kopen --> samen of niet? (ongelijke inbreng)

L90
Topic Starter

Grond kopen --> samen of niet? (ongelijke inbreng)

#1 , 23 mar 2013 13:22

Dag allen,

Ik zit enorm verveeld met volgende situatie:
We willen graag een stuk grond kopen om daar samen een huis op te zetten. We zijn ook van plan om later te trouwen.

Mijn vriend werkt al enkele jaren, ik ben net aan het werk. Hij heeft dus al zoveel kunnen sparen dat hij de grond alleen zou kunnen kopen.
Ik zelf kan momenteel niets inbrengen.

Nu is mijn vraag:
Koopt hij de grond alleen en zetten we er dan later samen een gemeenschappelijk huis op?
Of zouden we de grond kopen in onverdeeldheid? Hij 100%, ik 0% met een notering van de schuld die ik hem moet indien we uit elkaar gaan? In dit geval zou ik hem de helft van de waarde van de grond verschuldigd zijn...

Mij lijkt het het beste om zoveel mogelijk alles 50/50 te doen van eigendom, hij zou liefst zijn eigendom zoveel mogelijk nog voor hem houden, al wil hij wel dat als we trouwen we beiden eigenaar worden voor 50%.

Kennen jullie gelijkaardige situaties? Wat raden jullie ons aan?
We hebben beiden al geinformeerd bij notaris (omwille van omstandigheden gingen we elk naar onze eigen notaris), en die gaven ons verschillende antwoorden.
Zijn notaris zei dat hij de grond alleen moest kopen en mij recht van opstal moest geven tijdens het huwelijkscontract, mijn notaris vertelde me om de woning te kopen in onverdeeldheid, met schuldnotering van mij aan hem. OFwel: eerst de grond kopen (op zijn naam), dan trouwen en de grond in de huwelijksgemeenschap laten beschrijven, daarna pas beginnen bouwen.

Ik geraak er niet meer aan uit, misschien hebben jullie advies?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
boemerang

#2 , 23 mar 2013 17:58

Je krijgt verschillende informatie omdat er verschillende mogelijkheden zijn.
1) Als jij van de helft van de grond, een recht van opstal krijgt (of jouw partner verzaakt aan 1/2 van het recht van natrekking, is een beetje hetzelfde), dan wordt je eigenaar van de helft van alles wat daar op gebouwd wordt.
Kan zowel voor als tijdens een huwelijk, jouw partner blijft wel eigenaar van de grond.
2) Woning kopen in onverdeeldheid? Denk dat het de bedoeling is om samen te bouwen niet, dus misschien niet de meest logische keuze.
3) Hij kan de grond kopen en die inbrengen in de huwgemeenschap en er kan bedongen worden dat bij echtscheiding hij recht heeft op de koopprijs van de grond.

Hangt natuurlijk ook af van wanneer je gaat bouwen en trouwen.
Als de grond van hem alleen is en jullie willen bouwen en er wordt niet onmiddelijk een zakelijk recht in jouw voordeel gevestigd of de grond wordt niet in de huwgemeenschap ingebracht, zou ik in elk geval alles goed documenteren van wat jij betaald hebt bij de bouw.
Loopt het mis met jullie relatie, dan moet je procederen voor de rechtbank (voor schadevergoeding) want ingevolge het recht van natrekking dat een grondeigenaar heeft, wordt alles wat op zijn grond gebouwd wordt, zijn eigendom.

Oh, enne jullie kunnen bij het opstellen van akten beide notarissen blijven gebruiken.
De kosten blijven hetzelfde.

Reclame

Terug naar “Kopen”