de helft terug eisen van voorschot?

pjopjo
Topic Starter

de helft terug eisen van voorschot?

#1 , 21 mar 2013 19:22

de situatie zit als volgt:

mijn ex en ik waren van plan samen een huis te kopen.
we hebben samen de compromis getekent, het voorschot is volledig van mijn persoonlijke rekening betaald.
ze heeft mij nooit een cent betaald van haar deel van het voorschot.
wij zijn nu uit elkaar en ik ga het huis alleen kopen, maar nu was mijn vraag:
kan ik de helft van het voorschot bij haar opeisen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mar 2013 22:59

ex gehuwd l of niet met huwelijkscontract of een bepaalde vorm van samenwonen?

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 22 mar 2013 23:36

de situatie zit als volgt:

mijn ex en ik waren van plan samen een huis te kopen.
we hebben samen de compromis getekent, het voorschot is volledig van mijn persoonlijke rekening betaald.
ze heeft mij nooit een cent betaald van haar deel van het voorschot.
wij zijn nu uit elkaar en ik ga het huis alleen kopen, maar nu was mijn vraag:
kan ik de helft van het voorschot bij haar opeisen?
Als u het huis alleen gaat kopen moet u het ook alleen betalen.
U kunt bijgevolg geen deel van de som bij ex opeisen, dat zou trouwens geen zin hebben omdat u het toch bij de aankoop aan haar zou moeten terugbetalen.

Indien jullie gehuwd waren dn speelt ook het huwelijkskontrakt mogelijks een rol. Dus best bijkomende info geven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Xastheron

#4 , 25 mar 2013 11:22

Als ik de originele post van de TS bekijk, lijkt het alsof TS en zijn partner gebroken hebben voordat de authentieke akte bij de notaris getekend is. Bijgevolg wordt er gebruik gemaakt van de clausule die stelt dat bij wegvallen van...... het volledige bedrag verhaald kan worden op 1 van de 2 ondertekenaars.

M.i. wordt er dus enkel een wijziging aangebracht tussen compromis en akte, nl. dat er maar 1 koper is ipv 2.

Gevolg is dat TS zonder probleem het huis nu alleen kan kopen, maar er is geen enkele basis waarop TS kan steunen om een schadeclaim op te starten tegen zijn ex-partner.

Terug naar “Kopen”