Mijn moeder is stervende

patjebrussel
Topic Starter

Mijn moeder is stervende

#1 , 20 mar 2013 18:18

Vorige zondag binnen voor wat pijn. Bleek borstkanker, uitgezaaid naar de hersenen. Maandag plots naar paliatieve, vol met morfine, ze ligt daar nu te happen naar adem, geen eten, geen baxter, NIKS !

Die onmenselijke euthanasie moet maar eens stoppen en daar moet een ernstige regeling over komen !!! Dat kan niet zoiets.

Het moet even van mijn hart, sorry, en ik hoop echt dat ze snel kan gaan nu.

Vandebos

#2 , 20 mar 2013 18:31

Innige deelneming met je moeder.

Terzijde maar het moet me eveneens van hart:

Ik ben zelf recent met een dergelijke situatie geconfronteerd geworden (ver familielid). Zelf een dergelijke situatie wensend te voorkomen (en mijn familie te besparen) ben ik op de Leifkaart gestoten.

http://www.leifkaart.be" onclick="window.open(this.href);return false;

U kan dus in uw medisch dossier bij uw huisarts een aantal verklaringen laten opnemen:

Wanneer overgaan tot euthanasie als u niet meer zelf kan beslissen.
Orgaandonatie of niet.
Wel of geen reanimatie bij terminale ziektepathologie.
Wat bij diepe, niet ontwaakbare coma.

Al deze gegevens worden elektronisch op dat gratis kaartje opgeslagen en zijn wettelijk geldig.

Het is geen troost, maar ik wou van de gelegenheid gebruik maken om dit lovenswaardig initiatief hier even voor te stellen.
Mijn gemeende excuses indien dit je stoort, het is absoluut niet de bedoeling je nu nog meer leed te bezorgen. Geef me maar een seintje als je wenst dat ik dit bericht verwijder.

patjebrussel
Topic Starter

#3 , 20 mar 2013 18:37

Bedankt Vandebos,

Ik ga dit zeker laten doen voor mezelf. Als je dat niet zelf gezien hebt, dan is het soms moeilijk te oordelen en het te vatten, maar nu !!!! Dit kan echt niet zoiets, ik begrijp nu die mensen die hier een regeling over willen, ook voor kinderen. Ik steun het volledig !

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mar 2013 18:56

Veel sterkte.
Is er in het ziekenhuis geen familiebegeleiding?
Is uw of haar huisarts betrokken bij de opname.
Bij de opname van vader enkele jaren geleden.... plots zeer snel achteruit en dement is huisarts samen met moeder en ziekenwagen naar ziekenhuis gereden.
Heeft daar zijn instructies ook gegeven.
Vader kreeg wel een baxter ... achteraan op baxter stonden met stift enkele rode kruisjes en de letter M.

Doe in elk geval navraag en laat u een goede uitleg geven, vraag er op dat ogenblik desnoods een arts bij die u vertrouwt.
Bij ons is alles steeds gezegd wel niet aan moeder maar wel aan de kinderen.

patjebrussel
Topic Starter

#5 , 20 mar 2013 19:09

De verpleegsters zijn erg vriendelijk en behulpzaam ja, dat wel. Gisteren kwam de dokter van het ziekenhuis langs. Een uitleg van hier tot ginder. Ik stelde blijkbaar een verkeerde vraag : 'wat is nu de termijn' (tja, ik heb nu eenmaal geen ervaring met stervende moeders vol met morfine, snakkend naar adem) : Wij spreken hier niet over termijnen Meneer, en ik kreeg weer een uitleg dat ze geen pijn heeft. Hoe kunnen we dat weten ?
Men heeft ze daar volgespoten met morfine nadat de scan negatief was. Dat is een pure onmenselijke euthanasie, ik wist niet dat zoiets bestond. Vandaag was ik daar toen ze even 'respiratoir' of zoiets gingen verzorgen. Ik ben naar het einde van de gang gelopen, ik kon het niet aanhoren.
Het is triestig kom, en dat in een katholiek ziekenhuis.

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 21 mar 2013 08:58

Patjebrussel,

als ik je een beetje kan geruststellen: er bestaat uitgebreid onderzoek dat men effectief de pijn volledig kan lamleggen. Zelf al zou ze uiterlijke tekenen van pijn vertonen, is het blijkbaar zo dat er echt geen pijn is, maar reflexbewegingen.

Vraag eventueel of er een arts bereid is om "actief" passieve euthanasie uit te voeren. Indien nodig, kan je een overplaatsing naar een ander (niet-katholiek) ziekenhuis regelen om deze passieve euthanasie uit te voeren.

eylis

#7 , 21 mar 2013 09:44

patjebrussel, vraag zoveel mogelijk uitleg aan de verpleegsters. Dan begrijp je een en ander beter; Het is natuurlijk een grote schok ineens. Mijn vader is de laatste week ook in een palliatieve (katholieke) afdeling verzorgd geweest. Ook agressieve kanker (longen en hersenen).
Dat hij geeen baxter heeft, zou me verwonderen. Want men blijft toch steeds vocht toedienen, samen met de morfine. Vraag dus waarom er geen baxter aangelegd is.
Ik heb zelf kunnen vaststellen dat mijn vader niet leed; Het was natuurlijk een toestand tussen slapen en waken, maar op iets heldere momenten zei hij me toch dat hij geen pijn leed en zich redelijk comfortabel voelde.
En wat euthanasie betreft in katholieke ziekenhuizen. Als er progressief morfine wordt toegediend (in palliatieve omstandigheden) is de pijngrens/ dosisgrens voor ieder mens verschillend. Dus eigenlijk wordt er vaak wel (passieve) euthanasie gepleegd, zonder dat dat met zoveel woorden wordt gezegd of dat men expliciet kan bepalen dat de dosis het overlijden als gevolg heeft.

patjebrussel
Topic Starter

#8 , 23 mar 2013 07:24

Moeder is vorige nacht overleden.

Caridina

#9 , 23 mar 2013 08:00

Sterkte in deze moeilijke tijden

reintje

#10 , 23 mar 2013 09:04

Sterkte

Jef 007

#11 , 23 mar 2013 09:37

ook mijn innige deelneming

patjebrussel
Topic Starter

#12 , 23 mar 2013 18:46

Bedankt iedereen. Je eigen moeder daar zo zien liggen PHEW !!!
Dat de dagen nu maar snel voorbij gaan.
Voor mensen die momenteel zoiets aan het meemaken zijn ook veel sterkte !

Vandebos

#13 , 23 mar 2013 21:50

Sterkte.

lohabra

#14 , 24 mar 2013 00:36

Heel veel sterkte toegewenst voor deze moeilijke momenten. Een troost is het niet, maar je moeder heeft nu tenminste geen pijn meer.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

patjebrussel
Topic Starter

#15 , 29 mar 2013 10:28

Bedankt iedereen.
En voor mij mag dit topic verwijderd worden hoor moderatoren, 't moet hier geen rouwforum worden. En het kan misschien voor andere bezoekers herinneringen opwekken ofzo. Of herschrijven voor dat van die Leifkaart, lijkt me interessant.
Ik heb het eens kunnen afschrijven, en de begrafenis was gisteren, een dag die je zou willen vergeten maar onmogelijk zal zijn. Einde hoofdstuk dus.

Terug naar “Praat café”