loonfiches niet verplicht

Loria
Topic Starter

loonfiches niet verplicht

#1 , 14 mar 2013 00:34

ik las in een artikel uit dag allemaal dat het vragen van loonfiches aan kandidaat huurders eigenlijk niet mag. De verhuurder moet gewoon weten of de huurder financieel in staat is maandelijks de huur af te lossen. Hoe komt het dat het dan bv. overal gevraagd wordt?
Hoe kan iemand die bv op mutualiteit of invaliditeit dan aantonen dat die wel de huur kan betalen zonder dat hij aan de huisbaas zegt of toont van: ik ben invalide.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 14 mar 2013 06:39

Verhuurder mag dit vragen, maar kandidaat huurder is niet verplicht deze te tonen. Verhuurder zal bij zijn keuze van huurder natuurlijk wel rekening houden met deze weigering.

Vandebos

#3 , 14 mar 2013 12:18

Het eisen mag niet, het vragen mag wel. Bij de keuze van de geschikte kandidaat heeft deze met het meest volledige dossier (volgens de verhuurder) natuurlijk een beentje voor. Iedere verhuurder die een beetje gerichte zekerheid wenst vraagt dergelijke documenten.

Persoonlijk bestaat een volledige dossier bij mij oa. uit:

- loonfiches drie laatste maanden van iedere huurder die het contract ondertekent.
- kopie identiteitskaart.
- indien reeds gehuurd, contactgegevens vorige verhuurder.

Niemand is verplicht me deze te geven, doch niemand kan me opleggen aan wie te verhuren.

Reclame

Loria
Topic Starter

#4 , 15 mar 2013 01:01

wanneer je dus een gelijkwaardig gedrag van het ziekenfonds krijgt, mag je het veelal vergeten dus op de privémarkt?

krisje1973

#5 , 15 mar 2013 10:56

Heb dat ook al gemerkt bij het zoeken naar een huurwoning.

Ik heb ook een invaliditeit maar ... een uitgebreide spaarboek.
De huur kan ik steeds betalen.

Ik vind het erg dat mensen zich baseren op loonfiches.

HSLimburg
Contacteer: Website

#6 , 15 mar 2013 14:48

Het klopt dat men absoluut niet kan verplichten om loonfiches voor te leggen.

De verhuurder staat het vrij om onderscheid te maken tussen verschillende kandidaathuurders,
echter mag dit niet op basis van elementen in de anti-discriminatiewetgeving.
Tiziano Romeo
Adviesgever Huurderssyndicaat

onze website is gemakkelijk te vinden via google.
Je vindt ons ook op facebook

Loria
Topic Starter

#7 , 15 mar 2013 23:11

maar tussen zeggen en doen, is een verschil. Hij zal eerder aan een loontrekkende verhuren dan aan een invalide over het algemeen, niet? Ook al blijft die invalide hetzelfde bedrag trekken en kan die loontrekkende morgen met dwingende redenen op straat staan?

Vandebos

#8 , 15 mar 2013 23:52

Discriminatie op basis van financiële middelen in verhuur heeft ondanks een aantal rechtszaken oa. door het CGKR nog steeds niet geleid tot een vonnis. Iedere rechter dient bij zijn beslissing immers tevens niet alleen rekening te houden met het recht van de eigenaar zijn investering maximaal te beschermen en dit door te trekken naar de keuze van huurder doch tevens de kandidaat huurder die het aan middelen ontbreekt te beschermen tegen zichzelf.

Als de eigenaar na een door hem te bepalen periode de naar zijn mening best renderende huurder uitkiest is dit geen discriminatie naar rijkdom doch een op een verantwoorde wijze beschermen van zijn verworven middelen.

Eerlijk naar de minder fortuinlijke kandidaten toe? Als je volslagen objectief de zaak bekijkt uiteindelijk wel. Leuk om te horen of ondergaan, dat is wat anders.

Waarom maakt men nooit een dergelijke hetze over het niet verkrijgen van werk als er een kandidaat is met betere referenties, vaardigheden, ervaring of diploma's? In se gaat het over dezelfde materie die op grondwettelijk niveau zelfs beter is beschermd... De werkgever kan ook niet eisen dat men diploma's x, y en z voorlegt voor job a doch daar maakt men geen bezwaar tegen. De reden waarom werkgever de vereisten stelt worden doorgaans ook niet in vraag gesteld... Ik had verdorie ook graag astronaut geworden maar wordt geweigerd vanwege onnozele vodjes papier... Moet ik nu ook een klacht wegens discriminatie indienen?

Kort: een loonbrief is een indicatie die "kan" helpen een keuze te maken. Nergens stelt men dat dit een waterdicht hulpmiddel is, maar bij gebrek aan betere, meer gegarandeerde, werkmiddelen zal een loonbriefje een sterke indicator blijven zowel wat betreft de informatie erop als de gewilligheid deze te verstrekken.

freelance

#9 , 16 mar 2013 00:10

Wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie

De wet houd rekening met volgende beschermde criteria ( limitatief ) :

4° beschermde criteria : leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, [1 syndicale overtuiging]1 taal, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, een handicap, een fysieke of genetische eigenschap, sociale afkomst;

Het opvragen van loonfiches door verhuurders wordt niet vernoemd als beschermde criteria , en valt bijgevolg niet onder de juridische term " discriminatie " .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Vandebos

#10 , 16 mar 2013 10:44

Valt volgens CGKR onder vermogen. Het is hen echter wel nog nooit gelukt een rechter ervan te overtuigen dat deels bepalen van de keuze van huurder op basis van inkomsten onder discriminatie op basis van vermogen valt.

Terug naar “Huren”