Aannemer vraagt om extra voorschot

ganapathi tantre

Re: Aannemer vraagt om extra voorschot

#16 , 12 mar 2013 00:50

volgens mijn berekening moet u de man in kwestie dus nog tenminste 3750 € en geen 300 zoals u 2 x schrijft tenminste als ik alles exclusief btw reken.
Dat lijkt mij toch een flink bedrag eigenlijk bijna de helft onbetaald tov een paar balken en platen U hebt ook geen voorschotten verloren er werd materiaal en arbeid geleverd een uit uw eerste bericht begreep ik voldoende ik heb zelfs het idee meer dan de helft aan arbeid en materiaal
als u niet aanstuurd op een pragmatische oplossing lijkt het mij dat er idd niet veel keuzes zijn.
De bepaling welke voor u de beste oplossing is ligt uiteraard bij u
Maar eigenlijk is er momenteel geen punt van vertrouwen. U kan zelfs op die basis geen kontrakt verbreken want ik denk dat u onvoldoende kan aantonen dat de aannemer momenteel onbetrouwbaar is. Dat kan u pas aanbrengen na een aantal AS en een ingebrekestelling. En dan zijn we alweer een paar maanden verder. Ook technisch gezien hebt u nog geen klachten geformuleerd dus ook daar is geen argument.
Maar zoals Turaki reeds stelde en ik volg hem daarin: volgens de voorwaarden die u zegt te hebben is de aannemer verplicht om alles af te werken en dan pas de salso betaald te krijgen. Vraag is of u daar mee gedient bent ? Want anderzijds is hij vrij rechtuit tegenover u geweest. Hij vraagt niet eens alleen om een betaling hij zou ook akkoord gaan met aankoop van de materialen door u denk ik
dus ........... vraag op wat u nog moet uitbesteden aan materiaal en denk helder na. Wroeging is een slechte raadsman

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#17 , 12 mar 2013 09:36

volgens mijn berekening moet u de man in kwestie dus nog tenminste 3750 € en geen 300 zoals u 2 x schrijft tenminste als ik alles exclusief btw reken.
Toch eens beter leren lezen. TS schrijft verschillende keren dat hij een voorschot gegeven heeft en dat als hij de geleverde materialen en werken hiervan aftrekt, hij nog een overschot heeft van 300€. Nergens beweert de TS dat hij geen verdere betalingen zou moeten doen INDIEN er nog verdere werken worden uitgevoerd/afgewerkt.

k.b.

#18 , 12 mar 2013 09:53

U kan hem alvast aangetekend in gebreke stellen ...

Ik begrijp die man natuurlijk wel ... bij U zit de situatie vast ... hij heeft geen geld om materialen te kopen ... en jij vind vandaag dat je geen gehoor moet geven aan zijn "verzuchting" (wat ik trouwens begrijp)
De oplossingen zijn dan eigenlijk simpel

Of
1. Je wacht tot hij een andere klant heeft gevonden waar hij een voorschot kan cashen ...
2. Je wacht tot hij failliet gaat en neemt dan contact op met de curator
3. Je wacht niet en start zelf een procedure tot ontbinding van jullie overeenkomst

k.b.

Reclame

j.demoor

#19 , 12 mar 2013 11:37

“870.Een voorschot is een som geld...dat één der partijen aan de andere overhandigt bij het sluiten van het contract. Het kan betekenen: a) dat partijen zich het recht voorbehouden,het contract eenzijdig op te zeggen,-mits verlies van het voorschot...b dat het contract gesloten is.-een bewijsfunctie derhalve...c dat de koper contant een deel van de prijs betaalt...-Art.1590 BW behandelt het voorschot enkel als een middel tot opzegging...”(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,p.498).
Onderzoek in uw overeenkomst vooraf wat voorschot in uw geval betekent.

"Art.1184. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd ,heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren,wanneer de uitvoering mogelijk is,ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen,met schadevergoeding"(Burgerlijk Wetboek).
‘De regel dat de ontbinding in rechte moet gevorderd worden staat er niet aan in de weg dat een contractpartij in een wederkerige overeenkomst op eigen gezag en op eigen risico beslist haar verbintenissen niet uit te voeren en kennis geeft aan de wederpartij dat zij de overeenkomst als beëindigd beschouwt. De beoordeling van de rechtmatigheid van deze eenzijdige beslissing wordt aan de rechter onderworpen bij een latere vordering tot gerechtelijke ontbinding‘[Cass. 2 mei 2002(B.S. t. A.),R.W. 2002-03,501-502,noot VAN OEVELEN,A.,De buitengerechtelijke ontbindingsverklaring van wederkerige overeenkomsten wegens wanprestatie door het Hof van Cassatie aanvaard,R.W.2002-03,503-506].
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ganapathi tantre

#20 , 12 mar 2013 12:10

Toch eens beter leren lezen. TS schrijft verschillende keren dat hij een voorschot gegeven heeft en dat als hij de geleverde materialen en werken hiervan aftrekt, hij nog een overschot heeft van 300€. Nergens beweert de TS dat hij geen verdere betalingen zou moeten doen INDIEN er nog verdere werken worden uitgevoerd/afgewerkt.

Dus volgens u heeft de TS op 11 maart nooit geschreven: dus nog te goed 300 € ?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#21 , 12 mar 2013 12:48

Dus volgens u heeft de TS op 11 maart nooit geschreven: dus nog te goed 300 € ?
Toch wel, alleen interpreteer ik dat op dezelfde manier als de TS het bedoelt: TS heeft nog 300€ te goed van zijn voorschot.

Vandebos

#22 , 12 mar 2013 14:50

TS krijgt een offerte ten bedrage van € 7800. Hierop betaalt hij € 2250 als voorschot. Volgens de berekening van TS werden tot op heden aan werkuren en materiaal voor ongeveer € 2000 besteed. Hetgeen wil zeggen dat de aannemer van de werken momenteel minder heeft uitgegeven dan het initiële voorschot. Het voorschot is maw. nog niet opgesoupeerd.

Kunnen we nu verder met de kern van de zaak of moet ik de borstel bovenhalen?

white trash
Topic Starter

#23 , 12 mar 2013 15:31

TS krijgt een offerte ten bedrage van € 7800. Hierop betaalt hij € 2250 als voorschot. Volgens de berekening van TS werden tot op heden aan werkuren en materiaal voor ongeveer € 2000 besteed. Hetgeen wil zeggen dat de aannemer van de werken momenteel minder heeft uitgegeven dan het initiële voorschot. Het voorschot is maw. nog niet opgesoupeerd.

Kunnen we nu verder met de kern van de zaak of moet ik de borstel bovenhalen?
Volledig juist. En dit voorschot zou voor mij 'een aanvaardbaar verlies' zijn.
Hoe sommigen tot andere conclusies komen .....

ganapathi tantre

#24 , 12 mar 2013 16:11

Dan ben ik eigenlijk zeer blij dat jullie met z'n drie tot de zelfde conclusie komen en stuurde ik jullie eigenlijk naar waar ik wil.

TS kan dus zelf al bepalen wat de waarde is van de uitgevoerde werken hoewel hij voor de uitvoering een prof zoekt. Lijkt mij een rare combinatie niet ?
Principieel heeft de TS volledig gelijk dat hij kan eisen van de aannemer om alles af te werken al vorens er betaald wordt.
Pragmatisch: aannemer gaat failliet en curator laat staat van de werken opmaken en stuurt een afrekening. of die werf nu af is of niet.
Naar het uiteindelijk resultaat is het dus gissen maar die curator zal zich niet zomaar laten doen.
ik zit nog altijd met het gevoel van een andere agenda

white trash
Topic Starter

#25 , 12 mar 2013 20:03

Als de aannemer in zijn offerte zet wat de mets werken en een poutrel zetten zal kosten en de beton gieten en het dak zetten enz.. puntje voor puntje met kost prijs bij.
Dan kan ik aan de hand hiervan toch een schatting maken. Leek of niet. En heb ook altijd +- gebruikt bij mijn schatting trouwens.
En als er een curator komt zal die alleen besluiten dat het uitgevoerde werk volgens de offerte nog niet gelijk is aan het betaalde voorschot. Dus veel afrekening zal deze niet kunnen sturen.
Ik ben totaal geen geld schuldig aan hem momenteel.
Maar heb geen zin om energie te steken in mijn 'bewijs' van geen verborgen agenda te hebben. Zocht hier eigenlijk gewoon naar een antwoord op mijn vraag hoe ik dit best kan regelen.
Heb ondertussen wel al een aantal antwoorden gehad. Dank hiervoor.

Vandebos

#26 , 12 mar 2013 20:36

Dan ben ik eigenlijk zeer blij dat jullie met z'n drie tot de zelfde conclusie komen en stuurde ik jullie eigenlijk naar waar ik wil.

TS kan dus zelf al bepalen wat de waarde is van de uitgevoerde werken hoewel hij voor de uitvoering een prof zoekt. Lijkt mij een rare combinatie niet ?
Principieel heeft de TS volledig gelijk dat hij kan eisen van de aannemer om alles af te werken al vorens er betaald wordt.
Pragmatisch: aannemer gaat failliet en curator laat staat van de werken opmaken en stuurt een afrekening. of die werf nu af is of niet.
Naar het uiteindelijk resultaat is het dus gissen maar die curator zal zich niet zomaar laten doen.
ik zit nog altijd met het gevoel van een andere agenda

zoek toch nog maar eens "sofisme" op.

Soit, TS heeft de antwoorden die hij nodig heeft. Slotje op deze thread voor we helemaal de metafilosofische toer opgaan.

Terug naar “Aanneming”