Vocht in de woning

sw.567
Topic Starter

Vocht in de woning

#1 , 11 mar 2013 10:22

Goedendag

Ik heb ook last van vocht in de woning en dit op ongeveer 30 cm van de grond in de beide slaapkamers en de hal en precies daartussen ligt de badkamer.
Het begon met een klein plekje in de hal en later bleek de beide slaapkamers ook helemaal vol te zitten.
Mijn vriendin heeft astma en had de laatste 2 maanden al steeds meer last van haar luchtwegen want in onze slaapkamer zit er aan het hoofdeinde onder het bed een schimmelplek ter breedte van het bed.
Nu kan ik daar niet blijven wonen maar moet ik nu nog wel de 3 maanden opzeg termijn aanhouden.
Dat ik de borg kwijt ben is jammer maar wil niet extra maanden gaan betalen als ik daar niet meer zit.

En als ik dit bij de vrederechter zou voorleggen zou ik dan een kans hebben of moet ik mezelf ten alle tijde aan het kontrakt houden??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 11 mar 2013 12:31

Huisbaas reeds schriftelijk verwittigd daarvan ? ( aangetekend ) .
Gemeente /dienst huisvesting vragen om te komen kijken .
Is huurcontract geregistreerd ?
Welk contract hebt u , en hoelang reeds in de woning .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

sw.567
Topic Starter

#3 , 11 mar 2013 13:45

Heb inderdaad de huisbaas schriftelijk en aangetekend op de hoogte gesteld dat ik de huur opzeg vanwege gezondheidsredenen.
Woon er nu 15 maanden en huurcontract is geregistreerd.
Het huurcontract is er een van 9 jaar.

Ik wil volgens Art 2 van de huurwet het contract ontbinden.
Art. 2. Staat van het gehuurde goed.
Het gehuurde goed moet beantwoorden aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid.
Of deze voorwaarde is vervuld wordt beoordeeld aan de hand van de staat van het goed op het ogenblik dat de huurder in het genot ervan treedt.
(De Koning stelt de voorwaarden vast waaraan ten minste voldaan moet zijn opdat het gehuurde goed beantwoordt aan de vereisten bepaald in het eerste lid.
Indien de door de vorige leden voorgeschreven voorwaarden nier zijn vervuld, heeft de huurder de keuze of wel de uitvoering te eisen van de werken die noodzakelijk zijn om het gehuurde goed in overeenstemming te brengen met de vereisten van het eerste lid, ofwel de ontbinding van de huurovereenkomst te vragen met schadevergoeding.
In afwachting van de uitvoering van de werken, kan de rechter een vermindering van de huurprijs toestaan.) <W 1997-04-13/43, art. 5, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W %%1997-04-13/43%%, art. 15>

Ik kan ook zien dat toen ik erin trok de muur was bijgewerkt maar dacht toen dat door de vorige bewoners kwam, weet nu inmiddels dat het door het vocht komt.

Reclame

freelance

#4 , 11 mar 2013 20:40

U kunt niet op eigen houtje de wetgeving gebruiken om een overeenkomst op te zeggen .
Opzegmogelijkheden contract 9 jaar :
Opzegperiode 3 maand
verbrekingsvergoeding in 2e jaar : 2 maand huishuur .

Of het pand voldoet aan Art. 2 , of niet ; kan alleen de Vlaamse wooninspectie uitmaken , die haar advies doorstuurt naar de burgemeester , die op zijn beurt een beslissing kan nemen of het pand dient hersteld te worden , zo niet onbewoonbaar verklaard .
Dan is het nog steeds de vrederechter die het huurcontract kan doen ontbinden . Niet de verhuurder , noch de huurder ( tenzij u bovenstaande vergoeding betaald ) .
En dan zal e.e.a. ook nog afhangen van de plaatsbeschrijving ( waarbij verhuurder u schade kan aanrekenen ).

sw.567
Topic Starter

#5 , 12 mar 2013 08:18

Ok maar dan is het dus zaak om via de vlaamse wooninspectie een keuring aan te vragen en dan zien we wel wat uiteindelijk de vrederechter zegt.
Vind het jammer dat ik daar weg moet want ik woonde daar met plezier maar vind de gezondheid toch belangrijker.
In ieder geval bedankt voor de informatie.

Hier nog een paar foto's van hoe het eruit ziet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pukje

#6 , 12 mar 2013 10:26

Alleen vocht en schimmel levert niet voldoende strafpunten bij een
woning inspectie op om de burgemeester tot actie over te laten gaan.

Art2 huurwet is alleen van toepassing als de gebreken al aanwezig waren
bij aanvang huur.

Als de schimmel/vocht bewijsbaar bij aanvang huur aanwezig waren kan je de
verhuurder verzoeken art2 toe te passen door ontbinding huurcontract met schadevergoeding
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

sw.567
Topic Starter

#7 , 12 mar 2013 11:47

op deze foto is duidelijk te zien dat er al een keer last was van vocht want er is ter hoogte van de schimmelplek al heel wat structuur verf af en overheen geschilderd.
Toen ik erin kwam wonen vroeg ik wat dat was en er werd toen gezegd dat de kinderen van de vorige bewoner dat hadden gedaan maar nu weet ik wel beter.

Afbeelding

freelance

#8 , 12 mar 2013 12:23

Nu kan ik daar niet blijven wonen maar moet ik nu nog wel de 3 maanden opzeg termijn aanhouden.
Dat ik de borg kwijt ben is jammer maar wil niet extra maanden gaan betalen als ik daar niet meer zit.

En als ik dit bij de vrederechter zou voorleggen zou ik dan een kans hebben of moet ik mezelf ten alle tijde aan het kontrakt houden??
Zelfs aan de hand van uw foto's is het onmogelijk uit te maken wat de wooninspectie hiermee zal doen . Strafpunten voor opstijgend vocht , dat wel , maar of dit voldoende zal zijn om de woning onbewoonbaar te laten verklaren is zeer twijfelachtig .

De meest realistische optie is degene die u zelf al aangehaald hebt .( quote ) .

sw.567
Topic Starter

#9 , 12 mar 2013 14:14

De woning hoeft van mij niet onbewoonbaar verklaart te worden maar aangezien ik daar weg moet vanwege de gezondheid wil ik gewooon de 3 maanden opzegtermijn verkorten naar 1 maand opzegtermijn dat lijkt me best redelijk.

mava105
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 mar 2013 16:02

Woon jij op een gelijkvloers? Anders kan het geen optrekkend vocht zijn.
Mogelijks wel afkomstig van de badkamer.

sw.567
Topic Starter

#11 , 12 mar 2013 16:09

Ik woon in een appartement op het tweede verdiep

mava105

#12 , 12 mar 2013 16:32

Raken de muren die vochtsporen vertonen aan de badkamer of keuken?
Is er een bad of douche?

freelance

#13 , 12 mar 2013 19:14

één maand opzegtermijn , en waarborg terug krijgen is uw redenering ?
En op basis van wat ?
Zal wel niet zijn op basis van de foto's , of Art. 2 .

sw.567
Topic Starter

#14 , 13 mar 2013 07:29

De muren zijn allemaal aangrezend aan de badkamer.

Het is 1 maand opzegtermijn de waarborg hoef ik niet terug en inderdaad op basis van schimmel en dat dit er al zat voor ik er kwam wonen en men er gewoon overheen geverfd heeft in plaats van goed repareren.

mava105

#15 , 13 mar 2013 11:33

Mogelijks komt het vocht dan via een spleet waar water doorkomt. Indien deze spleet was afgedicht met syliconen, is het aan de HUURDER deze tijdig te vervangen.
Kijk dat dus goed na, want verhuurder zou zich op zijn beurt tegen u kunnen keren wegens gebrek of slecht huurdersonderhoud. :(

Terug naar “Huren”