Vraag omtrent opzeggen huurcontract

tdecang
Topic Starter

Vraag omtrent opzeggen huurcontract

#1 , 26 feb 2013 20:10

Beste Juridische kenners

Ik huur momenteel een appartement sinds 1 maart 2010. Ik heb mij opzeg schriftelijk laten weten in december 2012. Dus ik moet 3 maand opzeg doen, dwz tot en met maart 2013.

Ik heb nu volgende statement gelezen online:
Als einddatum van de huur geldt niet de datum van opzegging, maar de datum dat het contract afloopt. Als jouw huurcontract inging op 1 april 2010 en je jouw contract opzegt op 8 maart 2012, dan loopt het contract af op 30 juni 2012 (drie maanden opzeg). In dit geval is het derde huurjaar ingegaan en ben je dus geen schadevergoeding van twee, maar slechts van een maand verschuldigd.
Dus de opzegdatum is niet binnen de eerste 3 jaar van het huren, maar net op 3 jaar, dien ik dan nog steeds een vergoeding te betalen (uitgaande van volgende regel:

3 maanden bij beëindiging tijdens het eerste jaar;
2 maanden bij beëindiging tijdens het tweede jaar;
1 maand bij beëindiging tijdens het derde jaar. )

Ik betaal huur tot en met maart 2013, wat perfect uitkomt op 3 jaar huren....

Alvast bedankt voor de info!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 26 feb 2013 20:13

Contract van korte duur ( exact bepaald voor hoeveel jaar )
of van lange duur ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Turaki

#3 , 26 feb 2013 20:18

Contract zal op datum van vertrek overgegaan zijn in 9 jaar, daar op dat moment het 3e jaar reeds verstreken is.

Geen schadevergoeding meer verschuldigd dus.

Reclame

tdecang
Topic Starter

#4 , 26 feb 2013 20:49

het betreft een 3-6-9 contract

wel dat dacht ik ook Turaki, maar volgens de huisbaas ben ik wel nog een vergoeding verschuldigd.... zijn er nog mensen die er zo over denken?

Vandebos

#5 , 26 feb 2013 22:48

U huurt tot 31/03/2013? Dan bent u geen maand schadevergoeding verschuldigd.

U kan de huurder schriftelijk en aangetekend wijzen op Art. 3§5 en Art. 12 Woninghuurwet die op het ogenblik van het beëindigen van de opzeg op u van toepassing is.
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>

Art. 12. Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.
Kijk tevens eens na of het huurcontract überhaupt wel geregistreerd werd. In de sectie nuttige documenten (zie onderschrift) vindt u terug hoe u dit eenvoudig kan doen.

tdecang
Topic Starter

#6 , 01 mar 2013 18:15

Beste leden

ik heb ondertussen mijn syndicus gecontacteerd en deze geeft mij inderdaad gelijk, zeer bedankt!

Dit bespaart mij een mooie som geld!

mvg

freelance

#7 , 01 mar 2013 20:19

Dit bespaart mij een mooie som geld!
Tijd om onze rekening in te dienen , zou ik zo denken .... :twisted:
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”