collectieve sluiting (geen jaarlijkse vakantie) geen loon

amino22
Topic Starter

collectieve sluiting (geen jaarlijkse vakantie) geen loon

#1 , 27 feb 2013 18:01

Het zit als volgt.. Sinds dit jaar werk ik als bediende en niet meer als zelfstandige weliswaar in hetzelfde bedrijf ( kinderopvang)

Twee weken geleden was er niet voldoende werk (veel kinderen ziek) en moest ik niet gaan.
Men baas zei geen probleem, het is collectieve sluiting, je loon wordt door acv uitbetaald ( werd verteld door sobumid)
ben zo'n twee weken thuis geweest. Nu terug aan de slag.
heb wel 11 compensatiedagen, maar die stonden al vast daar we in het paasverlof 1 week gesloten zijn en 1 week tussen kerst en nieuwjaar.
voor het groot verlof, 4 weken zou ik blijkbaar wel uitkering krijgen
baas belt terug naar sobumid, blijkbaar telt die collectieve sluiting is niet wegens jaarlijks verlof en zou hier toch geen recht op hebben daar ik al 4 weken krijg in groot verlof. De opvang is dan die tijd gesloten dus, en er zijn geen kinderen, daarnaast werk ik ook als bediende en is het blijkbaar enkel als arbeider dat men hier recht op heeft. Met gevolg dat ik nu voor die twee weken geen loon heb en ook geen uitkering blijkbaar.
die uren inhalen is praktisch onmogelijk, daar ik al 40u werk en men baas me die niet " wettelijk " wil uitbetalen daar die dan moet op betalen, ..;

Klopt het inderdaad dat ik geen recht heb op een uitkering?

het papier die moest worden ingevuld is als volgt:

Verzoek aan werkgever:

ik ...

vraag hierbij om van het werk afwezig te zijn zonder behoud van mijn loon:

als reden staat er bij genoteerd, collectieve sluiting: kinderopvang gesloten wegen ziekte alle kinderen.
ingevuld door werkgever.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 27 feb 2013 19:15

natuurlijk het papier niet invullen, als je dat invult, heb je geen recht op loon noch op werkloosheid.

Als je werkgever méér dan 4 weken (+compensatiedagen) sluit, mag hij dat gerust doen, maar moet hij je als je onder contract staat uitbetalen. Enkel indien je recht hebt op werkloosheidsuitkeringen wegens collectieve sluiting (wat ook kan voor bedienden btw), moet hij je loon niet uitbetalen.

Indien de RVA dus tijdelijke werkloosheid weigert, kan je van je werkgever loon eisen.

amino22
Topic Starter

#3 , 27 feb 2013 20:51

Oke. wou het gewoon eens zeker zijn. bedankt alvast voor het antwoord. papier is inderdaad al ingevuld en loonbrief van februari al sinds begin de week opgemaakt. kan blijkbaar niets meer aan worden veranderd. Die van Sobumid zei gewoon ja sorry ik was gemist, ik dacht dat je hier wel recht op had en het klopt niet. Daartegen kan ik niets doen zeker?
is tenslotte ook mijn woord tegen het hare.

Dus wanneer we in het groot verlof 4 weken gesloten worden, moet er dan aangevraagd worden tot "dop" door men werkgever bij het acv?
Zal ik dan die tijd al kunnen "stempelen" zal er dan een 6 maand in loondienst gewerkt hebben. Kan je ook meer dan 4 weken doppen door jaarlijkse vakantie of moet dit dan anders aangevraagd worden, bv. niet gaan werken omdat er geen werk is. en hoeveel weken/ maanden op voorhand moet dit aangevraagd worden?
we werken maar met 2, en men baas weet hier zelf ook nog niets van. is de eerste keer dat ze zo werkt. Dus wil dan wel zeker zijn dat het klopt. dat ik dan niet nogmaals zonder loon zal zitten. En hoe zit dit dan met de dopbrief want er zijn twee weken in juli en 2 weken in augustus. Moet ik dan tussenin nog eens gaan om die dopbrief naar het werk?
En wanneer ik dan dop (38u aangegeven terwijl effectief 40u gewerkt) moet ik dan die 2u per week zogezegd men compensatie, nog allemaal inhalen om dan recht te hebben op die compensatiedagen.
Dus in januari was ik 2dagen ziek, waar ik niets voor ontvangen heb overigens, en men werkgeefster zegt nu dat ik dat uur "overuren" nog moet inhalen omdat ik dan minder recht zou hebben op die compensatiedagen.

Moet ik dan al mijn compensatiedagen al opgenomen hebben? daar ik er nog 6 zou overhouden voor in de kerstvakantie, want dan zijn we ook gesloten.

ben ik dan de maand waarin ik men compensatieverlof opneem dus bv. 5dagen in april. die 5 dagen niet betaald?
in men contract staat het volgende: de werkneemster werkt effectief 40u per week, gemiddeld 38u op jaarbasis mits toekenning inhaalrustdagen.

en de laatste vraag: wat is het minimumloon als bediende kinderopvang met paritair comité 3310099?

Het is een hele boterham maar het acv is altijd gesloten wanneer ik gedaan ben met werken, en via de telefoon gaat dat niet zo vlotjes vind ik. en ken niet echt andere mensen die me zouden kunnen helpen. Zelf weet ik er niet voldoende van en durf eerlijk te bekennen dat men baas me echt int 'zak zou durven zetten.

Reclame

JPV

#4 , 28 feb 2013 11:27

je kan maximaal 4 weken tijdelijke werkloosheid wegens collectieve sluiting krijgen, lijkt me. Anders zal de werkgever zich moeten verantwoorden (al ben nik hier niet 100% zeker van).

Eerst moet je natuurlijk je compensatiedagen nemen, daarna zal je pas collectief verlof kunnen krijgen.

Ivm betaling: hangt er vanaf: als je nu al voor de 40 uur betaald wordt, zal je later dan niet betaald worden. Als je nu maa rop baiss van 38 uur betaald wordt, zal je dan later wél betaald worden.

Minimumloon hangt af van je opleiding, functie en ervaring

amino22
Topic Starter

#5 , 28 feb 2013 20:10

Oke mercie alvast.
maar het zit dus zo, als ik dit compensatieverlof opneem dat ik die niet uit betaald ben hé. ali is ook wel logisch.

Moet dit normaal ergens opstaan ivm met aantal jaren ervaring op loonfiche en zo.
er staat onder andere al een fout op en namelijk dat ik ongehuwd ben wat niet zo is, maakt dit een groot verschil.
En doet het er toe dat ik reeds 5 jaar werk in hetzelfde bedrijf als zelfstandige en nu als bediende, ivm met bar. anciënniteit?

en hoe zit dit dan met dop ivm met het feit dat er geen werk zou zijn?
en dan nog een laatste vraag:
hoe ziet het ivm met ziekte? ik ben twee dagen ziek geweest, is dit niet zo dat je na x aantal dagen wel betaald moet zijn? door werkgever of mutualiteit ofzo? of is dit pas na langere tijd?

JPV

#6 , 28 feb 2013 21:01

je bent wel degelijk betaald geweest voor je compensatieverlof, dat is ook de reden waarom je neit kan uitbetaald worden dooro de werkloosheid.

Kan je voor de rest je vragen eens duidelijk uitschrijven?

Terug naar “Andere”