fiscale aftrek meerdere eigendommen na huwelijk

Smol
Topic Starter

fiscale aftrek meerdere eigendommen na huwelijk

#1 , 26 feb 2013 13:32

Onze situatie is de volgende:

- ikzelf: bezit sinds 4 jaar een appartement waar ik momenteel officieel nog gedomicilieerd ben. De lening hiervan loop nog ongeveer 20 jaar. Dit appartement zal binnen enkele maanden verhuurd worden.

- mijn vriendin (waarbij ik feitelijk woon): bezit een huis mits een lening van het Vlaams Woningfonds. Binnen enkele maanden zullen we beide officieel in dit huis wonen, waardoor de rente van het Vlaams Woningfonds niet meer interessant is.

Binnen ongeveer een jaar zullen we trouwen, waarbij de beide eigendommen gemeenschappelijk bezit zullen worden.

De herfinanciering van de lening Vlaams Woningfonds zouden we nog in 2013 willen laten doorgaan (dus voordat we getrouwd zijn en de eigendommen gemeenschappelijk worden). Concreet zal ik dus enkele maanden mee lenen voor een eigendom dat ik niet officieel bezit.

Op dit ogenblik zijn volgende aftrekken zowieso mogelijk:
- mijn vriendin: aftrek voor eigen en enige woning van haar woning
- ikzelf: aftrek voor eigen en enige woning van mijn appartement

Ik stel me hierrond echter volgende vragen:
- Blijven deze aftrekken ook volledig mogelijk nadat we getrouwd zijn en beide eigendommen gemeenschappelijk hebben?
- Wanneer de eigendommen samen gevoegd worden via een huwelijk, zijn volgende aftrekken dan ook mogelijk:
* mijn vriendin: intrestaftrek en vermindering voor langetermijnsparen voor de lening op het appartement
* ikzelf: intrestaftrek en vermindering voor langetermijnsparen voor de lening op het huis

Alvast bedankt voor jullie raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 feb 2013 16:06

Binnen ongeveer een jaar zullen we trouwen, waarbij de beide eigendommen gemeenschappelijk bezit zullen worden.

Opgelet , door te huwen worden niet zomaar de huizen gemeenschappelijke eigendom. Dat moet men als dusdanig laten beschrijven. Anders worden slechts de beide KI's gemeenschappelijk.
Daardoor blijft de aftrek beperkt voor ieder tot zijn persoonlijke eigendom.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Smol
Topic Starter

#3 , 26 feb 2013 16:08

Dit betekent toch niet dat er dan ook registratierechten op de helft van de eigendommen betaald moeten worden hoop ik?

Reclame

wanton

#4 , 26 feb 2013 16:27

U kan gewoon via huwelijkscontract de eigendommen in de gemeenschap brengen , dat kost slechts een akteregistrering van enkele tientallen euro. Maar of u dat gaat doen , moet u toch eerst eens goed overwegen.
In dat geval vervalt dus ook de notie : 'eerste en enige woning' voor beiden. Fiscale aftrek is beperkt tot het lange termijnsparen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Smol
Topic Starter

#5 , 26 feb 2013 20:40

Waarom zou de notie "eerste en enige woning" vervallen? Op het ogenblik dat ik mijn appartement kocht was dit mijn "eerste en enige woning", en het nadien bijkrijgen van een extra woning verandert hieraan toch niets?

(cfr website fgov: "Ik ga in 2011 een hypothecaire lening aan die de aankoop van mijn enige en eigen woning financiert. Vormt het feit dat ik in een later belastbaar tijdperk eigenaar word van een tweede woning een belemmering voor de toekenning van de aftrek voor enige en eigen woning?
Neen. Eens de voorwaarden voor de aftrek voor enige en eigen woning zijn voldaan, heeft het feit dat de woning waarvoor u een hypothecaire lening heeft gesloten niet meer uw enige woning is, geen invloed meer op de aftrek voor enige en eigen woning. Indien u in een later belastbaar tijdperk eigenaar wordt van een tweede woning kan dat wel een invloed hebben op het maximale bedrag dat u in uw aangifte mag vermelden.)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”