Huurcontract van 1 jaar verlengen

sannkey

Re: Huurcontract van 1 jaar verlengen

#16 , 26 feb 2013 08:23

Dus als ik het goed begrijp als het eerste jaar (bepaalde duur) voorbij is en er werd niet per AS verlengt door huurder of verhuurder wordt het automatisch een 3-6-9 contract.

Maar wil dit dan zeggen dat het niet meer geregistreerd is omdat je geen nieuwe getekende verlenging hebt laten registeren???
Vervalt de registratie dan van het eerste kortlopende contract? of geld dit gewoon verder voor het 3-6-9 contract?

En als het eerste kortlopend contract wel verlengt wordt, wat moet je dan doen na afloop van de verlenging als je toch wenst verder te huren, verhuren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#17 , 26 feb 2013 08:29

Neen de originele registratie blijft geldig van het huurcontract bij geldig, ook als dit contract van bepaalde duur overgaat in een negenjarig. De verlenging van 1 jaar als bijlage bij het contract laten registreren legt enkel onweerlegbaar vast dat het contract van bepaalde duur nog NIET is overgegaan in een negenjarig contract.

artemis

#18 , 26 feb 2013 10:57

Heel eenvoudig, als je de bevestiging van verlenging en het huurcontract van bepaalde duur niet laat registreren heeft deze geen vaste dagtekening en kan de huurder die plots tijdens het tweede jaar wenst te vertrekken gaan beweren dat het huurcontract op het einde van het eerste jaar een negenjarig contract is geworden dat niet werd geregistreerd. Indien enkel het contract werd geregistreerd kan hij hetzelfde beweren en onder de gunstige maatregelen van een negenjarig contract proberen op te zeggen.

Als beide zijn geregistreerd zijn er geen spelletjes mogelijk. Door schade en schande ondervonden...
Maar de verhuurder heeft toch altijd het bewijs dat het contract met een jaar verlengd werd?
En als de huurder tijdens het tweede jaar zou proberen op te zeggen onder de voorwaarden van een 3-6-9, dan heeft hij wel een schadevergoeding van 2 maanden huur aan zijn been 8_)

Reclame

Vandebos

#19 , 26 feb 2013 15:15

Hetgeen nog steeds beter is dan drie minimum drie maand.

Het bewijs dat de verhuurder heeft wordt ontegensprekelijk wanneer gratis als bijlage geregistreerd..., één mailtje vermijdt alle mogelijk dispuut.

Chili

#20 , 16 dec 2013 17:43

Mag ik even over dit onderwerp iets vragen? Is men nu wel of niet verplicht om een nieuw contract op te stellen bij de verlenging van een contract van 1 jaar? Dit is me niet geheel duidelijk... Bedankt!

sloeberken

#21 , 16 dec 2013 19:19

Nee je moet geen nieuw contract opmaken, is een verlenging van het huidige contract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#22 , 16 dec 2013 20:06

Als jijzelf, noch de verhuurder opzeggen, blijft het bestaande contract gewoon doorlopen, evenals de PB.
Data op het document moeten niet worden veranderd, en er zijn verder geen nieuwe documenten nodig. Gewoon het feit dat jij er blijft wonen en de huur tijdig betaald is een bewijs van de verlenging van het contract..

Chili

#23 , 16 dec 2013 20:51

Bedankt voor de reacties! Ik vind het namelijk een beetje vreemd dat het immokantoor aandringt op het opmaken van een "nieuwe huurovereenkomst", en dit al vier maanden voor afloop van het contract. Wat kan hier achter zitten? Ik zou een jaar bij willen huren...

Chili

#24 , 16 dec 2013 21:01

Dus concreet: ik stuur aangetekend aan de huisbaas een verzoek tot verlenging van 1 jaar onder dezelfde voorwaarden? Dus als wij dan van hem schriftelijk de bevestiging krijgen, is alles in orde???

bosprocureur

#25 , 16 dec 2013 22:02

Dus concreet: ik stuur aangetekend aan de huisbaas een verzoek tot verlenging van 1 jaar onder dezelfde voorwaarden? Dus als wij dan van hem schriftelijk de bevestiging krijgen, is alles in orde???
Ja, als het uw wens is om voor één jaar te verlengen, moet dit dus schriftelijk gebeuren, en meot de eigenaar akkoord gegaan zijn. Is er niets gebeurd (noch van de huurder, noch van de verhuurder) drie maand voor de vervaldag, dan wordt het lopend contract gewoon omgezet in een negenjarig contract, dat zijn tweede jaar ingaat. Zonder meer.

Chili

#26 , 16 dec 2013 22:05

Hartelijk bedankt voor uw reactie!

Waarom zou het immokantoor dan zo sterk aandringen op een nieuw contract?

Chili

#27 , 16 dec 2013 22:06

En nu lees ik dit in het burgerlijk wetboek:

Art. 1738. Indien de huurder, na beëindiging van een voor een bepaalde duur bij geschrift

gesloten overeenkomst, het goed zonder verzet van de verhuurder verder blijft bewonen, is er

wederinhuring tegen dezelfde voorwaarden, ook wat de duur betreft.

Wat moet ik daar uit begrijpen?

Vandebos

#28 , 16 dec 2013 22:32

Indien je meer dan een uitbreiding wenst op deze thread is het best er zelf één te beginnen. Dat toont respect voor de originele topic starter en en vermijdt verwarring.

Chili

#29 , 16 dec 2013 22:41

Het gaat over precies hetzelfde onderwerp als de TS, dus ik zie niet in waarom dit verwarring zou kunnen veroorzaken.

Vandebos

#30 , 16 dec 2013 22:46

Respect voor de originele poster....

Beleid van dit forum... (Regels eens lezen)

Het kan dan wel gaan over dezelfde materie doch in essentie gaat het over UW probleem en niet dit van de originele starter van deze thread. (In een gesprek van derden die u niet kent en waarvan u overhoort dat het handelt over een materie waar u ook een probleem mee heeft dringt u zich met uw probleem toch ook niet plots op?)

Kort gesteld, een beheerder van dit forum vraagt u beleefd en vriendelijk om een eigen thread conform de regels van het forum in kwestie op te starten. Wat is daar het probleem mee?

Terug naar “Huren”