Eindafrekening (factuur) zonder details

mus_vogel
Topic Starter
Berichten: 5

Eindafrekening (factuur) zonder details

#1 , 21 feb 2013 11:47

Beste forumleden,


Ik kreeg vorige week van mijn syndicus een document in de bus met als hoofding 'afrekening' met daarin een afrekening voor de voorbije 14 maanden (laatste 2 maanden 2011 + jaar 2012). Kosten zijn elektriciteit (gemeenschappelijk & privatief), water (idem), onderhoud gebouwen & internet. De betaaltermijn bedraagt 14 dagen.

Het is gewoon opsomming van deze kosten zonder detail. bv. "Telenet: 400€". Aan de achterkant staat wel per maand het bedrag vermeld. Hetzelfde met elektriciteitskosten, één bedrag met aan de achterkant een korte uitleg. Ik ga er niet van uit dat syndicus of verhuurder ter kwader trouw zijn, maar het gaat om een aanzienlijk bedrag en het zijn gewoon getallen op een wit papiertje. Ik had het graag toch zelf eens nagerekend.



1) a. Heb ik recht op een gedetailleerde afrekening ie. met kopieën/scans van de originele facturen?
b. Zo ja, op welke rechtsgrond?

2) a. Stuit het ontbreken van gedetailleerde facturen de betaaltermijn?
b. Stuit het ontbreken van een datum op de afrekening (factuur?) de betaaltermijn?
(graag ook rechtsgrond indien zo)

3) Ben ik hoedanook verplicht nu al te betalen, al dan niet onder voorbehoud, of kan ik afwachten tot mijn vraag voor de originelen of kopieën ervan ingewilligd is? (ik heb deze nog niet gesteld)


Alvast bedankt voor jullie hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mus_vogel
Topic Starter
Berichten: 5

#2 , 23 feb 2013 11:03

Is er dan écht niemand die mij kan helpen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 23 feb 2013 11:27

Je hebt het recht om een copy van de gedetaileerde factuur te vragen, doe dit met een AS en zolang je dat niet hebt moet je nog niet betalen.
Dit staat allemmaalin dehuurwetgeving. zie link

http://www.belgium.be/nl/publicaties/pu ... uurwet.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 23 feb 2013 12:56

Zet ook duidelijk in uw AS dat u zal betalen, zodra u de bewijsstukken (kopies van facturen + berekening) heeft ontvangen. Zijn er kosten waar u niet mee akkoord gaat (of die onvoldoende verduidelijkt zijn), betaalt u de rest, en meldt u via een nieuw AS waarom u dit deel (nog) niet betaald heeft.

mava105
Berichten: 22884
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 23 feb 2013 16:27

Weet niet of syndicus kopies zal sturen. Mogelijks gaat het over tienatllen dokumlenten, en als hij dat voor iere bewoner moet doen, kost dat veel.
Gewoonlijk kan je deze dokumenten wel gaan raadplegen op het kantoor.
Hij moet u wel een lijst geven met de fakturen, datum, firma en totaalbedrag.

Terug naar “Huren”