werkelijke beroepskosten (te mooi om waar te zijn?)

gebruiker

Re: werkelijke beroepskosten (te mooi om waar te zijn?)

#61 , 22 feb 2013 11:20

Voorwaarde voor forfaitaire aftrek van 0.15 €/km: (tekst in wetgeving)

Het type auto

Het gebruikte voertuig moet een personenwagen, een auto voor dubbel gebruik of een minibus zijn. Bestelwagens, lichte vrachtauto's, vrachtauto's, tractoren, aanhangwagens, opleggers, autobussen, autocars enz. vallen niet onder deze aftrekregeling.

Minimalistische interpretatie : lichte vrachtauto's , tractoren , opleggers en autobussen , daarvoor mag men de volledige toepassing van kosten inbrengen voor woon-werkverkeer van een particulier , volgens aantal km to totaal

Maximalistische interpretatie : deze voertuigen worden niet aanvaard als transport voor woon-werkverkeer van een particulier

Ik vrees dat de administratie van de belastingen de tweede interpretatie steeds zal toepassen. Ook de rechter.
Wat de overheid door middel van zijn ambtenaren zou schenden ( o.a. ! ) dat is het rechtsbeginsel Interpretatio optima (uitgebreid werd dit Ex antecendentibus et consequentibus fit optima interpretatio) : de interpretatie is diegene die de wil van de wetgever weerspiegelt - deze interpretatie kan zowel beperkend als ruim genomen worden.

Als de wetgever niet wil dat een belastingplichtige een interpretatie gebruikt dan kan toch eenvoudig de Wet aangepast worden (en wel degelijk de Wet, omzendbrieven, circulaires en commentaar zijn geen Wet en kunnen nooit weerhouden worden door een rechter!). We hebben hier in België toch nog zoiets als een Grondwet?

Discriminatie in de toepassing van rechten en vrijheden is verboden. (art. 11)
Inzake belastingen kunnen geen voorrechten worden ingevoerd. (art. 172) dit kan ook niet in de richting van de Staat
§ 1. Geen belasting ten behoeve van de Staat kan worden ingevoerd dan door een wet. (art. 170) taxatie die geen rekening houdt met de mogelijkheden voorzien in de Wet zou gelijk staan met het toepassen van een belasting die niet ingevoerd werd door een wet!

Voor zover de Wet zelf geen beperking voorziet, kan de belastingplichtige de minst belaste weg kiezen.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#62 , 22 feb 2013 13:06

Het zal druk worden op onze wegen "s morgens en 's avonds. Al die mensen (loontrekkenden) die naar hun werk rijden met autobussen , tractoresn , opleggers!!!

Sorry gebruiker , wees realistisch.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

gebruiker

#63 , 22 feb 2013 16:08

Het zal druk worden op onze wegen "s morgens en 's avonds. Al die mensen (loontrekkenden) die naar hun werk rijden met autobussen , tractoresn , opleggers!!!

Sorry gebruiker , wees realistisch.
Het gaat niet over realistisch zijn. Er was een vraag en ik gaf antwoord samen met de elementen die van toepassing zijn. Realisme zou gelijk moeten staan in een democratie met het toegepast moeten zien van wetgeving en zonder discriminatie.

Daar komen nog een paar artikelen bij:

vrijheid van meningsuiting (art. 10 EVRM)
De vrijheid van eredienst, de vrije openbare uitoefening ervan, alsmede de vrijheid om op elk gebied zijn mening te uiten, zijn gewaarborgd, behoudens bestraffing van de misdrijven die ter gelegenheid van het gebruikmaken van die vrijheden worden gepleegd. (art. 19 Belgische Grondwet)

Want daar bestaan er ook blijkbaar een paar misvattingen over, en breder dan vermoed schijnbaar.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Reclame

Vandebos

#64 , 22 feb 2013 16:59

Kan iedereen zich beperken tot ter zake doende opmerkingen? Anders dien ik de webmaster binnenkort te factureren per verwijderde opmerking. (met of zonder BTW stelsel..):Vandebos.

Stella52
Topic Starter

#65 , 22 feb 2013 17:16

Voorwaarde voor forfaitaire aftrek van 0.15 €/km: (tekst in wetgeving)

Het type auto

Het gebruikte voertuig moet een personenwagen, een auto voor dubbel gebruik of een minibus zijn. Bestelwagens, lichte vrachtauto's, vrachtauto's, tractoren, aanhangwagens, opleggers, autobussen, autocars enz. vallen niet onder deze aftrekregeling.

Minimalistische interpretatie : lichte vrachtauto's , tractoren , opleggers en autobussen , daarvoor mag men de volledige toepassing van kosten inbrengen voor woon-werkverkeer van een particulier , volgens aantal km to totaal

Maximalistische interpretatie : deze voertuigen worden niet aanvaard als transport voor woon-werkverkeer van een particulier

Ik vrees dat de administratie van de belastingen de tweede interpretatie steeds zal toepassen. Ook de rechter.
en wat zou dit dan concreet beteken? Dat ik niet met mijn voertuig naar het werk mag rijden? En dat ik dus maar een andere wagen moet kopen. hahaha!

wanton

#66 , 22 feb 2013 17:45

Jij mag van mij en de fiscus met een lichte vrachtwagen naar je werk rijden , maar reken er op dat je max. 0.15 € per km als onkosten zal mogen inbrengen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Stella52
Topic Starter

#67 , 22 feb 2013 18:06

Maar in de wettekst die je citeert staat dat de 0,15 cent/km niet van toepassing is op lichte vrachtauto's. En toch is jouw conclusie dat in mijn geval 0,15 cent/km wel van toepassing zal zijn. Hier kan ik even niet volgen hoor...

De minimalistische interpretatie lijkt mij evident.

guy263202

#68 , 22 feb 2013 19:19

Stop met de zinloze discussies aub

Art. 49 zal worden ingeroepen omdat u niet heeft aangetoond dat u een lichte
vracht nodig heeft om uw inkomsten te behouden of te verwerven. Gezien de
afgelegde kilometers niet betwist worden zal de fiscus u 0.15euro/km voorstellen
gezien dit niet moet bewezen worden. U dient hiermee niet akkoord te gaan, maar
u zal dan moeten bewijzen dat u voldoet aan art. 49 WIB92. Vermoedelijk zal de
fiscus zelf reeds voor bewijs zorgen: hij zal eerst uw werkgever aanschrijven en die
zal antwoorden dat u bediende bent: u kan dan geen kant meer op behalve de
0.15euro/km te aanvaarden. Het gevolg is dat ook al uw andere aftrekposten vervallen.

Jef 007

#69 , 22 feb 2013 20:01

EN een boete van 10% (foutive aangifte zonder het inzien belastingen te ontduiken)

Stella52
Topic Starter

#70 , 22 feb 2013 22:47

Valt dit dan niet onder de opportuniteitscontrole? Ik heb toch een voertuig nodig om me naar het werk te begeven, ik heb toch zelf het recht om zelf te kiezen wat voor voertuig dit is. Ik doe in de weekends aan autocross, mijn voertuig moet dus een zware remork kunnen trekken en veel materiaal meesleuren, daarom heb ik voor privé redenen ook een lichte vracht nodig. Een lichte vracht is nu eenmaal een voertuig waarmee ik het recht heb om mijn werkelijke kosten te bewijzen, de kosten die ik aangeef zijn beroepsgerelateerd.

Maar soit, we kunnen eindeloos blijven discussiëren.

Ik heb een rechtsbijstandverzekering die de kosten van fiscale geschillen ivm beroepskosten dekt tot een bedrag van 20000€. We zullen wel zien hoe ver we daarmee geraken.

roharro
Juridisch actief: Ja

#71 , 22 feb 2013 23:22

Ik heb een rechtsbijstandverzekering die de kosten van fiscale geschillen ivm beroepskosten dekt tot een bedrag van 20000€. We zullen wel zien hoe ver we daarmee geraken.

Niet ver vrees ik na het lezen van hetgeen me een nogal dwaze discussie lijkt te zijn:

1. Uw verzekering gaat u niet vergoeden voor een roekeloos geding.
2. Zelfs indien ze dat toch doet zullen alle navorderingen, intresten en boetes toch nog voor uw rekening blijven!

[kuis, kuis:Vandebos]
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#72 , 23 feb 2013 01:20

Tijd om een slotje op deze discussie te plaatsen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”