onbewoonbaar verklaarde woning

mary
Topic Starter

onbewoonbaar verklaarde woning

#1 , 20 feb 2013 22:50

sinds vorig jaar 3 mei 2012 is huurhuis onbewoonbaar verklaart ik ben sindsdien overal ingeschreven voor sociale woning er komt niks uit de bus
ikzelf kijk elke dag op internet voor woonst maar die zijn onbetaalbaar
eind augustus 2012 kwam de eigenaar hier een papier afgeven dat ik het pand moet verlaten tegen 1\4\2013 ik heb dit niet getekend bij wonen vlaanderen heeft hij gezegt dat hij mij een opzeg heeft gelaten maar hij heeft dit niet aangetekend gedaan
nu vandaag komt hij onverwacht om mij te melden dat hij naar de rechtbank zal stappen ik betaal nog altijd huur
ik moest hier normaal al weg zijn dat weet ik ook wonen vlaanderen is van alles op de hoogte
wat kan hij mij ten lasten leggen
iemand raad :?
als je geld hebt kan je geholpen worden
maar mensen met weinig trek u krijt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 20 feb 2013 23:32

Eigenaar kan ontbinding van huurcontract vragen op de rechtbank , maar zal wel moeten aantonen dat hij u een AANGETEKENDE opzeg heeft gegeven .
Daarbovenop kunt u schadevergoeding eisen ( o.a. terugbetaling van huurgelden ) , afhankelijk van wat er allemaal gebeurt is .
U kunt daarvoor best beroep doen op een advocaat .
Laat u voorlopig niet onder druk zetten door eigenaar , en kijk rustig uit naar nieuwe woning .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

pukje

#3 , 21 feb 2013 06:25

verhuiskosten en hogere huur is ook onderdeel van de schade
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Reclame

j.demoor

#4 , 22 feb 2013 09:57

“Art.15..§ 1. Onverminderd de toepassing van artikel 135 van de Nieuwe Gemeentewet, kan de burgemeester, op eigen initiatief of op verzoek, een woning die niet beantwoordt aan de in artikel 5 bedoelde normen bij besluit ongeschikt of onbewoonbaar verklaren, op voorwaarde dat de gewestelijk ambtenaar de ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring heeft geadviseerd en na de eigenaar en de bewoner te hebben gehoord...§ 3.De Vlaamse regering kan in beroep het besluit nemen om het gebouw ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren en de nodige maatregelen bevelen. Ze kan onder meer de burgemeester gelasten het gebouw te doen ontruimen en de toegang ertoe te verbieden.”(15 JULI 1997. - Decreet houdende de Vlaamse Wooncode).

’130...Hieruit volgt dat als een woning,blijkens een beslissing van de burgemeester...tot ongeschikt-,onbewoonbaar- of overbewoondverklaring,niet aan deze normen voldoet,ze niet geldig het voorwerp van een (huur)overeenkomst kan uitmaken...Deze nietigheid heeft in beginsel terugwerkende kracht...Concreet betekent dit dat de verhuurder aan de huurder alle huurgelden moet terugbetalen...maar het huurgenot niet vatbaar is voor teruggave in natura,wordt meestal een teruggave bij equivalent bevolen in de vorm van een bezettingsvergoeding...‘(A.VAN OEVELEN(ed.),Woninghuur,Brugge,die Keure,2009,88).

‘sinds vorig jaar 3 mei 2012 is huurhuis onbewoonbaar verklaart’

Uw huurhuis kan dus niet geldig het voorwerp van een (huur)overeenkomst uitmaken en u bent hierover gehoord
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sloeberken

#5 , 22 feb 2013 10:27

Vanaf de woningonbewoonbaar is verklaard door de burgemeester moet er geen huurgeld meer betaald worden.
Als ik u mag aanraden ga met u dossier naar het ocmw.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 22 feb 2013 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

nedbelg81

#6 , 22 feb 2013 10:51

wat is de reden dat uw woning onbewoonbaar is verklaar als ik vragen mag??

Terug naar “Huren”