Krijgen we hier reeds de 'logica' vanwege belastingscontroleurs?En waarom dienen deze voertuigen juist in uw garage te staan ?
Mij lijkt alvast deze kost niet essentieel genoeg ... er zijn genoeg wagens ed die buiten staan ...
Om nog maar te zwijgen over uw "hobbyvoertuigen" ... waarom zijn deze kosten (bovenop uw wagen) noodzakelijk om uw inkomen te verwerven ...
Ik zou nog twee dagen per jaar te voet gaan en mijn slaapkamer ( hier overnachten dan immers uw voeten) inbrengen alsook alle onderhouskosten aan uw lichaam (dokter , apotheek , kapper ,...)
Maar geeft U die "dagsroom" dan toch gewoon eens in in uw aangifte en informeer ons volgend jaar over de afloop ...
k.b.
JA, zonder twijfel (mits totale kilometers per jaar = beroepsmatige kilometers per jaar).dus in uw voorbeeld : 3 afschrijvingen tegelijkertijd?
De garage zal niet echt een probleem zijn denk ik. Een quad en een vespa zijn niet gemaakt om dag in dag uit buiten te staan. De lichte vracht die ik heb is een oude defender, bij dit type wagen regent het geregeld binnen. Het gebruik van een garage is dus zeker te verantwoorden.En waarom dienen deze voertuigen juist in uw garage te staan ?
Mij lijkt alvast deze kost niet essentieel genoeg ... er zijn genoeg wagens ed die buiten staan ...
Om nog maar te zwijgen over uw "hobbyvoertuigen" ... waarom zijn deze kosten (bovenop uw wagen) noodzakelijk om uw inkomen te verwerven ...
Ik zou nog twee dagen per jaar te voet gaan en mijn slaapkamer ( hier overnachten dan immers uw voeten) inbrengen alsook alle onderhouskosten aan uw lichaam (dokter , apotheek , kapper ,...)
Maar geeft U die "dagsroom" dan toch gewoon eens in in uw aangifte en informeer ons volgend jaar over de afloop ...
k.b.
Interessant! dank voor uw bijdrage.
Wat doe je met het verbod op opportuniteitscontrole vanwege de fiscus?
Op de volgende link vind je reeds 10 x cassatie over deze materie van verbod op opportuniteitscontrole:
http://books.google.be/books?id=XO7zPWc ... it&f=false" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn defender is een 'echte' lichte vracht met 2 zitplaatsen en meer dan 50% laadruimte.Autokosten in het kader van woon-werkverkeer zijn aftrekbaar ten belope van 0.15 € per km voor verplaatsingen met eigen wagen , wagen voor dubbel gebruik of minibus. Voor 'oneigenlijke lichte vrachtwagens' geldt dat ook , met dien verstande dat daar de afstand beperkt wordt.
Natuurlijk moet niet elke dag met hetzelfde voertuig gereden worden , maar er zijn slechts zo'n 210 werkdagen en er is de afstand die gekend is.
Voor een particulier houdt het daarmee op : geen afschrijvingen , geen benzine , geen garage , geen carwash. Alle kosten worden verondersteld begrepen te zijn in die 15 eurocent.
Voor een fiets mag men idd 0.21 € per km aanrekenen. Maar ik zie hem nooit aan het bedrag van zijn forfait geraken.
Enkel voor een motorfiets kan men voor woon-werkverkeer een volledig gedetailleerde aftrek doen : afschrijving , reële benzine-verbruik, speciale kledij , verzekering.
Als het regent, sneeuwt of vriest is het gebruik van een gesloten voertuig (de lichte vrachtwagen hier) nodig.In principe inderdaad mogelijk. Maar ik vrees dat in de praktijk geen enkele controleur dit gaat aanvaarden.
Waarom heb je nog een quad, vespa nodig om naar het werk te gaan als je ook al je wagen+fiets hebt? Deze kosten kunnen inderdaad voor je beroep zijn, maar je moet ook aantonen dat ze nodig zijn voor je beroep uit te kunnen oefenen. Is de Quad en Vespa echt nodig als je al een fiets+wagen hebt?
Voor zijn beroepsbehoefte dient hij/zij zich te kunnen verplaatsen, met al of niet wind en/of regen, waarbij 3 types van voertuigen gebruikt worden. Waar is de onredelijkheid van de kant van de belastingplichtige?Anders zou je het in het "extreme" kunnen trekken, je verzamelt wagens, rijdt met alle 200 die je hebt 1 maal per jaar naar het werk, en trekt alle kosten/afschrijvingen af...
Het aangehaalde artikel 53 (Als beroepskosten worden niet aangemerkt:10° alle kosten in zover deze op onredelijke wijze de beroepsbehoeften overtreffen) zal hier ook aangegrepen kunnen worden door de fiscus.