Eenzijdige beslissing mbt betaling

Elmo
Topic Starter

Eenzijdige beslissing mbt betaling

#1 , 19 feb 2013 12:34

Beste,

Ik schets even het probleem; hopelijk kan iemand duidelijkheid scheppen omtrent mijn vraag.

Onze huisbaas wou de huurwaarborg niet terugbetalen.
Na een mislukte verzoeningsprocedure is hij veroordeeld tot betaling door de vrederechter.
Huisbaas stuurt ons een maand na het vonnis een mailtje dat de betaling zal geschieden in schijven.

Mag hij eenzijdig beslissen om de betaling volgens een afbetalingsplan te doen?
Ik geloof niet dat dit wettig is, maar hoor graag jullie mening hierover.

Alvast bedankt.
Elmo

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 19 feb 2013 13:22

In hoeveel schijven? Maandelijks?

Elmo
Topic Starter

#3 , 19 feb 2013 13:34

Vier maandelijkse schijven; maar doet het aantal ter zake?
Mag hij dit in de eerste plaats eenzijdig beslissen?
Ik dacht altijd dat een afbetalingsplan kon worden afgesproken tussen beide partijen tijdens een verzoeningsprocedure?

Reclame

freelance

#4 , 19 feb 2013 13:44

Burgerlijk Wetboek :
Art. 1244. <W 10-10-1967, art. 102> De schuldenaar kan de schuldeiser niet verplichten betaling te ontvangen van een gedeelte van een schuld, al is die schuld ook deelbaar.
Maar de rechter kan, niettegenstaande ieder andersluidend beding, met inachtneming van de toestand der partijen, gebruik makend van deze bevoegdheid met grote omzichtigheid en daarbij rekening houdend met de termijnen die de schuldenaar reeds heeft genoten, gematigd uitstel verlenen voor de betaling en de vervolgingen doen schorsen, ook wanneer de schuld blijkt uit een andere authentieke akte dan een vonnis.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Elmo
Topic Starter

#5 , 19 feb 2013 13:48

Als ik het goed begrijp, heeft hij dus niet het recht om de betaling eenzijdig op te splitsen?
Dank voor de informatie!

Vandebos

#6 , 19 feb 2013 13:52

Hij heeft het recht niet, maar bij lage bedragen en een huurwaarborg wordt als laag beschouwd, zal u uw geld met vier maandelijkse betalingen sneller hebben dan vermoedelijk via een deurwaarder met bewarend of uitvoerend beslag.

Niets weerhoudt u om een tegenvoorstel te formuleren cfr volledig bedrag af te betalen in drie schijven of deurwaarder...

Elmo
Topic Starter

#7 , 19 feb 2013 14:06

U heeft waarschijnlijk gelijk (al weet ik niet hoe lang het duurt alvorens je je geld hebt als je het via een deurwaarder wil verkrijgen).
Maar de persoon in kwestie is geen betrouwbare 'partner', zo is uit het verleden gebleken... daarom willen we liever het bedrag in 1x ontvangen, dan in termijnen.
Meneer is overigens ook gehouden tot het betalen van wettelijke intresten, en zo wordt de berekening ervan behoorlijk ingewikkeld.

En verder is het voor ons ook een principekwestie.
We willen niet zomaar toegeven aan eenzijdig opgelegde voorwaarden.

Dank aan allen voor de (snelle) respons.

Vandebos

#8 , 19 feb 2013 14:33

In dat geval passeert u bij een gerechtsdeurwaarder, laat deze de volledige kost uitrekenen en smane met het vonnis betekenen aan de verhuurder. Deze kan tevens de verhuurder te verstaan geven dat u bereidt bent een betaling in drie termijnen onder strikte naleving van de door u opgegeven data te accepteren of dat anders het gehele bedrag ineens wordt geïnd indien nodig door uitvoerend beslag.

Beste man zal dan wel door hebben dat zijn tijd van botweg eisen stellen de houdbaarheidsdatum is gepasseerd....

Hou er wel rekening mee dat u de betekening van het vonnis en uw voorstel tot betaling zal dienen voor te schieten.

Terug naar “Huren”