Hallo,
Eerst wat toelichting - situatieschets
Ik ben mama van 2 kinderen (lagere school).
Ik heb jarenlang samengewoond met de papa van de kinderen (niet getrouwd noch wettelijke samenwonend).
In de loop van 2012 zijn wij uit mekaar gegaan. Gezien wij geen verbintenis hadden is er ook geen akte, ook niet over de opvang van de kinderen. Wij zijn onderling iets overeen gekomen en dit werkt.
De kinderen zijn bij mij gedomicilieerd, ik krijg het kindergeld en zou ook het volledig belastingsvoordeel krijgen. Ik heb hiervoor een aparte rekening.
Met deze inkomsten betaal ik "alle" verblijfsoverstijgende kosten voor de kinderen: school, opvang, hobby's, medische kosten, verzekering, schoolgerief, kleding, .....
De papa van de kinderen kan met een bonnetje altijd geld terug vragen als hij bijvoorbeeld met de kinderen naar de dokter is geweest.
De papa moet géén allimentatie betalen.
Ondertussen woon ik elders samen met mijn nieuwe vriend.
Nu mijn vraag:
Nu vraagt de papa om een studiebeurs aan te vragen voor de kinderen.
Hij zegt: jij hebt daar misschien geen recht op maar ik wel.
Ik begrijp het niet goed?
- Moet ik dit dan op zijn naam aanvragen / of liever moet hij dit aanvragen? Kan dit dan als ze niet bij hem ingeschreven staan?
- Geldt bij de aanvraag de situatie zoals ze was op 1 januari 2012?
- Moeten we dit allebei aanvragen, individueel, en kijken wie wel of niet recht heeft en daar het meest voordelige uithalen?
Ik probeerde de aanvraag online in te vullen maar dit is zo verwarrend.
Misschien krijg ik hier al meer duidelijkheid en anders ga ik naar de gemeente om me te laten ondersteunen.
Toch alvast bedankt voor het meezoeken naar de antwoorden.