verantwoordelijk voor spatten?

meesje
Topic Starter

verantwoordelijk voor spatten?

#1 , 15 feb 2013 16:20

Als bij regenweer je auto water doet opspatten en daardoor een fietser of voetganger onopzettelijk bespat wordt ben je dan als autobestuurder verantwoordelijk en/of strafbaar?
Waar een weg is is een wil.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 feb 2013 18:51

Uiteraard want u brengt schade toe.
Er moet echter een oorzakelijk verband bestaan tussen feit en schade.

meesje
Topic Starter

#3 , 15 feb 2013 19:14

Kan ik dan klacht neerleggen? Terwijl ik aan de bushalte op de bus stond te wachten werd ik door alle( minstens vijftig) voorbijrijdende auto's van kop tot teen natgespat. Van een aantal van die auto's heb ik de nummerplaat kunnen noteren. Het was ook onmogelijk om me meer beschermd op te stellen in de buurt van die halte.

Mijn kleinkind dat zich tijdens de week met de fiets op het fietspad langs die weg naar school begeeft ondergaat bij regenweer hetzelfde lot.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 15 feb 2013 19:52

Lap zeg, zomaar ineens 50 autobestuurders die vluchtmisdrijf plegen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki

#5 , 15 feb 2013 19:57

Als die plassen het gevolg zijn van een gebrek aan de weginfrastructuur, kan u altijd proberen de wegbeheerder aansprakelijk te stellen. Wel dan de politie ter plaatse laten komen om dit vast te stellen.

meesje
Topic Starter

#6 , 15 feb 2013 20:18

Als die plassen het gevolg zijn van een gebrek aan de weginfrastructuur, kan u altijd proberen de wegbeheerder aansprakelijk te stellen. Wel dan de politie ter plaatse laten komen om dit vast te stellen.
Neen die weginfrastructuur is niet echt slecht, maar het is daar een gewestweg waar de auto's 70 km mogen rijden. Voetpad en fietspad liggen zeer dicht bij rijbaan auto's.
Mijn vraag is in de eerste plaats of autobestuurders die iemand ongewild (dus geen baldadigheid of kwaad opzet) nat spatten strafbaar zijn (boete).
Anders heeft het m.i. geen zin om naar de politie te gaan.
Kan ik dan burgerlijk iets ondernemen, bv. familiale polis? Hoe kom ik dan aan de gegevens van de bestuurders?

Is er rechtspraak op dit vlak?
(ik vrees dat kansen om dergelijke zaak te winnen nihil zijn?)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 feb 2013 22:56

Strafbaar heb ik mijn twijfels .... nu ja werpen van ...?
Burgerlijk zeker

Turaki

#8 , 15 feb 2013 23:09

Neen die weginfrastructuur is niet echt slecht, maar het is daar een gewestweg waar de auto's 70 km mogen rijden. Voetpad en fietspad liggen zeer dicht bij rijbaan auto's.
Wordt u volledig nat gespat door het "gewone" opspattend water van het verkeer? Dan is dit iets dat u kan verwachten, en weinig aan kan doen (buiten een betere regenjas kopen).

Terzijde, een goede weginfrastructuur wil niet noodzakelijk zeggen dat er geen fouten zijn. Straatkolken die verstopt zitten, aanleg zodanig dat er zich plassen vormen naast het fiets- en voetpad...

meesje
Topic Starter

#9 , 15 feb 2013 23:20

Strafbaar heb ik mijn twijfels .... nu ja werpen van ...?
Burgerlijk zeker
Volstaat het voor een burgerlijke procedure dat ik één of meer nummerplaten aan mijn verzekering (familiale polis) doorgeef? Kunnen die dan identiteit auto-eigenaar opzoeken? Of is een PV van de politie daarvoor vereist?

freelance

#10 , 15 feb 2013 23:24

1/ De schade zal moeten bewezen worden .
2/ Er zal moeten aangetoond worden dat de veroorzaker van de vermeende schade een onrechtmatige , of strafbare daad gepleegd heeft.
3/ De vermeende schadelijder zou zich in dergelijk geval moeten voorzien van de nodige bescherming , aangezien de plaatsgesteldheid en ( weers) omstandigheden van die aard zijn dat de schade onvermijdelijk is , en te voorzien .

"Hypothetische schade daarentegen is niet vergoedbaar. Met een hypothetische schade wordt bedoeld die schade die veroorzaakt wordt door eventualiteiten of toevalligheden (TPR 1994, p. 1000)"

Schade toegebracht door voertuigen die in de regen water doen opspatten is een eventualiteit .Bijgevolg is de schade hypothetisch en niet vergoedbaar .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Andere”