aanpassen buitendeur huurwoning: voor huurder of verhuurder?

Vandebos

Re: aanpassen buitendeur huurwoning: voor huurder of verhuur

#46 , 04 feb 2013 15:23

In de sectie nuttige documenten, vindt u een voorbeeld van een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger.W.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
PaPyRene
Topic Starter

#47 , 04 feb 2013 18:22

Bedankt beste moderator.
Als we in het stadium 'Verzoekschrift' zijn aanbeland zal ik zeker van uw tip gebruik (moeten?) maken.
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

Vandebos

#48 , 04 feb 2013 18:45

Voel je vrij om dan een seintje te geven. Een collega-eigenaar die zich niet van zijn verantwoordelijkheden wenst te kwijten lust ik iedere dag wel als ontbijt...

Reclame

PaPyRene
Topic Starter

#49 , 10 feb 2013 01:05

OPVOLGING (5) : aanpassen buitendeur huurwoning: voor huurder of verhuurder?

In dit bericht tracht ik de geïnteresseerde lezer op de hoogte te houden van het verloop van deze zaak.
(ik plaats telkens een nieuw bericht met de recentste info)

20130208
'Oproeping minnelijke schikking art. 732 van het Ger. W.' ontvangen per gewone brief op vrijdag 08-02-2013.
Verschijning tot minnelijke schikking vastgesteld in raadkamer is op dinsdag 19-02-2013 om 09:30

Zowel mijn echtgenote als ik hebben een oproepingsbrief ontvangen.
Ik regel die zaken alleen.
Is het wettelijk noodzakelijk dat mijn echtgenote aanwezig is, of is dat anders een 'procedurefout' ?
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

freelance

#50 , 10 feb 2013 01:48

Dan staat het huurcontract waarschijnlijk op beider naam ( verhuurster zal zeker het forum lezen , om te checken wat correct is ... :mrgreen: )
U mag uiteraard uw echtgenote vertegenwoordigen . Zal géén procedurefout zijn .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

PaPyRene
Topic Starter

#51 , 14 feb 2013 12:28

Ik deelde de rechtbank niet mee dat ons huurcontract op ons beider naam staat.
De reden dat zowel mijn echtgenote als ik een oproepingsbrief ontvangen voor de "verschijning tot minnelijke schikking vastgesteld in raadkamer op dinsdag 19-02-2013 om 09:30" is, volgens mij, omdat ik op de aanvraag tot minnelijke schikking zowel haar als mijn naam heb ingevuld; zie mijn OPVOLGING (4).

Omdat het voorlopig onduidelijk is of het wettelijk noodzakelijk is dat mijn echtgenote aanwezig dient te zijn op de zitting tot minnelijke schikking bij de vrederechter, wegens de oproepingsbrief die ook zij kreeg, en opdat de procedures correct zouden verlopen, ga ik met mijn oproepingsbrief en een volmacht voor haar.

Daarom heb ik een standaard volmacht gedownload van een gerechtsdeurwaarder kantoor.
Ik wijzig die naar mijn situatie, voor de zitting van 19-02-2013 voor mijn echtgenote, en plaats die dan hier.

De definitieve volmacht versie neem ik mee naar de zitting.

PaPyRene
Topic Starter

#52 , 17 feb 2013 14:56

Volmacht volgens:
http://www.infogerechtsdeurwaarder.be/f ... macht.html" onclick="window.open(this.href);return false;

===== BEGIN VOLMACHT =====

VOLMACHT TER VERTEGENWOORDIGING VOOR DE RECHTBANK

Hierbij verklaar ik, ondergetekende

* (naam, voornaam, eventueel geboortedatum en geboorteplaats, en adres van de
volmachtgever, zijnde de gedaagde partij)

VOLMACHT te geven aan :

* (naam, voornaam, eventueel geboortedatum en geboorteplaats en adres van de
volmachtdrager welke de gedaagde partij zal vertegenwoordigen voor de rechtbank)

Om mij te vertegenwoordigen voor :

*(omschrijving van de rechtbank, vermeld eventueel ook de kamer vb. :
Vredegerecht van het kanton *
Eerste Kamer van de Rechtbank van Koophandel te *
Tweede kamer van de Arbeidsrechtbank of Arbeidshof te *)

En dit op de zitting van * (datum zitting)

inzake :

* (naam tegenpartij)
versus mijzelf

Datum, *

Handtekening

===== EINDE VOLMACHT =====

Onder 'versus mijzelf' voegde ik nog toe :

betreft :
het vernemen van een definitieve datum, dat verhuurder de voormalige tussendeur naar de
achterbouw, (nu naar het buitenterras) vervangt door een buitendeur,

PaPyRene
Topic Starter

#53 , 19 feb 2013 13:41

OPVOLGING (6) : aanpassen buitendeur huurwoning: voor huurder of verhuurder?

In dit bericht tracht ik de geïnteresseerde lezer op de hoogte te houden van het verloop van deze zaak.

20130219
Verschijning tot minnelijke schikking in raadkamer op dinsdag 19-02-2013 om 09:30

Verzoeker, ik (huurder), meldde mij om 09:25 aan bij de griffie van mijn kanton op het vredegerecht, zonder advocaat.
Zaken met advocaten krijgen voorrang, volgens de anciënniteit van de advocaat.
Het kan dat men als eerste, zonder advocaat, het vredegerecht binnen stapt, en er als laatste buiten gaat.
En, er was veel volk.

Rond 09:40 hoorde ik mijn naam roepen in de gang.
Het was de advocaat van verweerder (verhuurder), om zijn client te verontschuldigen, nl dat die de zaak uit het oog verloren was en pas op 14-02-2013 een deur bestelde. Hij toonde mij een factuur met betaling van een voorschot.

De plaatsing zou ten vroegste kunnen einde maart 2013.
De advocaat van tegenpartij stelde voor om als einddatum 15-04-2013 in het vonnis van de vrederechter te laten opnemen.
Ik ben er niet verder op in gegaan.

Rond 09:50 riep de griffier de eerste zaak binnen : wij !
Puur geluk. De advocaat van tegenpartij was nl. de oudste op dat moment.

Aanwezig: ik alleen (huurder) en advocaat alleen (van verhuurder)
Een volmacht voor mijn echtgenote was niet nodig.
Volgens de vrederechter is in deze zaak een volmacht voor elkaar, van echtgenoten die niet gescheiden zijn, niet nodig.

De vrederechter verstond mijn uitleg in het 'Voorwerp' van de aanvraag tot minnelijke schikking direct.
Hij stelde als definitieve einddatum 30-04-2013 voor, om wat speling mogelijk te maken.
Verder voegde hij er een vermindering van de huishuur van 50 EUR per maand aan toe, vanaf 01-05-2013, indien de deur dan niet was hersteld of vervangen.

Ik antwoordde dat ik van plan ben om te dagvaarden indien op 01-05-2013 de zaak niet was afgerond.
De vrederechter legde uit dat in dat geval alle kosten ten laste van verhuurder zijn, tenzij ernstige onvoorziene omstandigheden.

Ik tekende het vonnis en om 10:15 uur stonden we al weer buiten.
De advocaat van tegenpartij drukte ik op het hart dat het de bedoeling is om de zaken rond te krijgen, indien nodig met dagvaarding, niet om elkaar de 'duvel' aan te doen. Hij ging dat aan zijn cliënt meedelen.

Dus, indien verhuurder het vonnis volgt, dan zou in de loop van april 2013 de klemmende deur hersteld of vervangen zijn.
Laatst gewijzigd door PaPyRene op 20 feb 2013 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#54 , 19 feb 2013 23:16

Als de kleur van de deur dan nog goed is. :D

PaPyRene
Topic Starter

#55 , 20 feb 2013 10:09

Inderdaad Franciscus !
De vrederechter begon ook al over een terras deur, een achterdeur, een tuin deur, ...
Ik repliceerde dat eender welk deur voldoet; als ze maar gemakkelijk opent en sluit, niet uitzet, waterdicht is en isoleert.

PaPyRene
Topic Starter

#56 , 01 mar 2013 11:16

OPVOLGING (7) : aanpassen buitendeur huurwoning: voor huurder of verhuurder?

20130228
telefoon contact van zoon verhuurder met huurder over afspraak levering en plaatsing buitendeur huurwoning

Donderdag 28-02-2013 belde de zoon van verhuurder mij (huurder) om te melden dat de buitendeur zaterdag 02-03-2013 in ons huurhuis wordt geleverd, dat hij (timmerman) die komt plaatsen op dinsdag 05-03-2013 en op een later datum afwerken.

Hij merkte op het kinderachtig te vinden om daarvoor de vrederechter in te schakelen, waarop ik repliceerde dat de vrederechter het enige drukkingsmiddel was dat mij als huurder restte om de deur hersteld te krijgen, na alle vragen en brieven daarover van mij aan verhuurder.
De zoon van verhuurder zei dat de deur pas besteld is in 2013 en dat de vermelding in een brief van verhuurder, dat die reeds besteld was in december 2012, een misverstand is.

Afwachten nu of dit 'spelletjes' zijn of dat verhuurder zich echt aan beloften gaat houden.
Laatst gewijzigd door PaPyRene op 01 mar 2013 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

freelance

#57 , 01 mar 2013 14:07

Er wacht nog een PB op u ( zie balk bovenaan - 1 nieuwe berichten ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

PaPyRene
Topic Starter

#58 , 03 mar 2013 21:04

OPVOLGING (8) : aanpassen buitendeur huurwoning: voor huurder of verhuurder?

20130302
zoon van verhuurder heeft op zaterdag 02-03-2013 bij huurder nieuwe buitendeur geleverd met de belofte om die op dinsdag 05-03-2013 te plaatsen in huurwoning

BjornS

#59 , 05 mar 2013 22:24

Normaal is dit een zaak die de verhuurder moet betalen, hij heeft immers jou veranda afgebroken zonder toestemming.

Ik zou ook via het vredegerecht gaan, ik ben daar 1 keer geweest ivm dieren, heb toen verloren maar geen enkele kosten moeten betalen.
Een vrederechter zoekt een oplossing (verzoening) tussen beide partijen, komen jullie niet overeen dan zal de vrederechter een definitieve uitspraak doen die beide partijen moeten volgen.
Denk wel dat als je via het vredegerecht gaat dat de verhuurder nu alles wat je aan hem vraagt (eventuele herstellingswerken, enz..) zou kunnen dwarsbomen.
Zelf vaklui zoeken om daarna het bedrag proberen terug te vorderen van de verhuurder zou ik niet doen, als de verhuurder kan bewijzen dat hij ander vaklui voor minder geld had kunnen krijgen ga je zoiezo al niet alles meer terug krijgen.
Als hij dan nog vaklui "kent in zijn vriedenkring" en het op een akkoordje gooit dan ben je al rap een paar 100 €'s meer kwijt als je het zelf laat doen.

Met Vriendelijke Groeten,

PaPyRene
Topic Starter

#60 , 06 mar 2013 12:54

Bedankt BjornS; uw info werd reeds uitvoerig besproken in de vorige posts.

Terug naar “Huren”