aanrijding op parking werkgever

lievens11
Topic Starter

aanrijding op parking werkgever

#1 , 13 feb 2013 15:19

Stel,
Na een werkdag wil je met de fiets naar huis rijden. Voor je de kans hebt de parking te verlaten, heb je (op de parking dus) een aanrijding met een collega.
Is dit dan een werkongeval?
Ik heb geen schade, maar m'n collega z'n wagen heeft een deuk in het portier.
Vervelende situatie natuurlijk. We zijn het erover eens dat de schade hersteld moet worden, maar wie moet in de buidel tasten?

Vraag 2.
Ik plaats m'n wagen op de afgesloten parking van m'n werkgever.
Na het werk kom ik buiten en stel ik vast dat m'n wagen beschadigd is.
Wie is hiervoor verantwoordelijk?

Alvast dank voor de reacties.

Vriendelijke groet,
L.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 feb 2013 15:26

Diegene die volgens de wegcode in fout is. Die regel wordt vb door de verzekering aangehouden
Opletten wegen op fabrieksterreinen kunnen onder openbare plaats vallen.

In beide gevallen is de dader aansprakelijk.

Echter: fout ==>schade ==> en het oorzakelijk verband.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 14 feb 2013 07:44

vraag 1: als je bedoelt met werkongeval dat het een arbeidsongeval zou zijn, dan is dit niet het geval. Een arbeidsongeval vereist een letsel.

Reclame

Hawkee

#4 , 14 feb 2013 08:05

Materiële schade

De arbeidsongevallenverzekering vergoedt echter geen materiële schade aan je wagen. Die schade zal je in eerste instantie moeten trachten te verhalen op de partij die hiervoor burgerrechtelijk aansprakelijk is. De autoverzekering van de aansprakelijke partij zal dan de herstelkosten aan je wagen vergoeden.

Het is ook mogelijk dat er geen derde betrokken is bij het ongeval en je eigen autoverzekering de schade niet of niet volledig vergoedt. Mogelijks wordt de schade niet volledig vergoed ook al komt de autoverzekering van een aansprakelijke partij tussen. In dat geval kan je volgens schaarse rechtspraak bij je werkgever aankloppen om deze materiële schade te vergoeden maar dan enkel wanneer je zelf geen schuld hebt aan de veroorzaakte schade. Indien je werkgever een verzekering heeft afgesloten om de materiële schade van zijn werknemers te dekken, is hij bovendien verplicht het vrijgesteld bedrag (de franchise) te vergoeden.

Zelf in de fout?

Indien je het ongeval echter zelf hebt veroorzaakt, ben je ook zelf verantwoordelijk voor de schade. Je zou dan je werkgever enkel kunnen verplichten om (gedeeltelijk) tussen te komen in de kosten als blijkt dat hij medeverantwoordelijk is voor het ongeval. Je moet dan een fout van de werkgever aantonen die bijgedragen heeft tot het ongeval, bijvoorbeeld wanneer de werknemer onder een zware werkdruk gebukt gaat.

bron:http://www.jobat.be/nl/artikels/een-aut ... de-schade/

Terug naar “Andere”