Huis kopen

Gandon
Topic Starter

Huis kopen

#1 , 13 feb 2013 21:51

Hallo
ik ben 21 jaar oud en ben van plan om een huis te kopen, maar weet er niets over en heb geen tijd om bij een bank langs te gaan. Mijn vraag is; is het mogelijk om een huis of appartement kopen en 1 maand later te verhuren?? Wat zijn de voordelen en de nadelen?
Alvast bedankt mvg Martin :)

Vandebos

#2 , 13 feb 2013 22:09

Als je geen zin hebt om zelfs maar bij een bank langs te gaan en te kijken wat je mogelijkheden zijn om te lenen... moet je zeker niet beginnen aan verhuur van een pand waarop je je lening dient af te betalen.

Om te beginnen betaal je een hogere rentevoet als het gaat om een pand dat je niet zelf wenst te bewonen. Reken op 0.5% tot 0.9% extra.
Ten tweede dien je te kijken of je de financiële reserve hebt om 6 maand wanbetalende huurder te overleven zonder in problemen te komen.
Ten derde is het verhuren van een pand waarop je nog een lening betaalt vanuit economisch standpunt enkel interessant indien het pand in kwestie zich in een regio bevindt waar stijging van de verkoopsprijs per jaar gemiddeld hoger ligt dan de rente die je op je lening betaalt.
Ten vierde is kopen met een lening voor verhuur niet interessant tenzij je maximaal 40% van de kostprijs van het pand dient te lenen.
Ten vijfde...
Ten zesde...
Ten 23ste...

Kort, tenzij je bereid bent de benen van je gat te lopen om er bij de banken de meest voordelige lening uit te persen en je op een gedegen wijze zoekt naar het meest interessante pand op de markt begin je er beter niet aan. (Ter vergelijking ik ben jaarlijks aanwezig op gemiddeld 50 openbare verkopen en bezoek eenzelfde aantal woningen die uit de hand te koop zijn. Gemiddeld eens om de 2,5 jaar koop ik een pand.)

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 13 feb 2013 22:52

"... tenzij je bereid bent de benen van je gat te lopen om er bij de banken de meest voordelige lening uit te persen en je op een gedegen wijze zoekt naar het meest interessante pand op de markt begin je er beter niet aan"

En dan begint het eerst:

- grondige en permanente studie en opvolging van regeltjes en voorschriften allerhande
- tijd kunnen besteden aan de rechtszaken waar je vroeg of laat mee te maken zal krijgen
- lastig worden gevallen op het meest ongeschikte ogenblik door de huurder omdat er één of ander probleem is
- elke maand met kloppend hart controleren of de huur wel is betaald (zeker als je een lening hebt lopen...)
- ondergaan van panische angst telkens het pand vrijkomt mbt mogelijke schade (huurwaarborg is immers slechts symbolisch bedrag)
- kunnen omgaan met het stigma van a-sociale verhuurder die zomaar het geld wil krijgen waar hij recht op heeft
- er op voorbereid zijn dat de fiscaliteit van het onroerend goed vermoedelijk "aangepast" zal worden bij een volgende begrotingsronde
- enz.

Ik kan het best omschrijven als een vorm van boetedoening. Vroeger zou je er aflaten mee verdiend hebben.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Praat café”