Verbrande hoofdhuid door kapper

ontevreden
Topic Starter

Verbrande hoofdhuid door kapper

#1 , 13 feb 2013 11:41

Hallo,

Gisteren ging ik naar de kapper en vroeg om mijn haar te kleuren, wat ik al meermaals heb laten doen maar voor de eerste maal bij die zaak.

Tijdens het kleuren voelde ik dat mijn hoofd in brand stond, de tranen stonden in mijn ogen, wat ik ook direct melde aan de kapper. Hij antwoordde mij dat dit heel normaal was en dat dit na een vijf a tiental minuten zou wegtrekken maar dat brandend gevoel bleef. Hij bleef beweren dat dit normaal was, terwijl ik dit nog nooit had meegemaakt bij eerdere kleuringen. Het was echt afzien, af en toe kwam hij mijn hoofd eens masseren en zeggen dat hij mij nog niet uit mijn lijden kon verlossen, maar dat hij echt goed wist wat ik doormaakte omdat dit bij hem ook al was voorgevallen.

Eenmaal thuisgekomen bleef dat brandend gevoel en werd er vastgesteld dat er blaren om mijn hoofdhuid waren, ik direct erna naar de dokter om het ook officieel te laten vastleggen. Ik moet nu flami spray in mijn haar spuiten, een vloeistof gebruiken tegen ontstekingen, mag mijn haar een aantal dagen enkel wassen met water en kan mijn haren niet kammen. De kapper blijft beweren dat dit normaal is en dit ik enkel nivea in mijn haar moet smeren. Mijn haar is niet blond maar geel nu en ik kan er momenteel niks aan doen.

Wat kan ik doen en bij wie kan ik een klacht indienen?

Mvg,
B.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 13 feb 2013 13:01

Wellicht ben je allergisch of overgoevoelig aan één van de ingrediënten van de haarverf die gebruikt werd.

Nogal wat mensen (inclusief mijzelf) zijn allergisch aan PPD, afkorting van p-phenylenediamine, wat voorkomt in de meeste permanente haarverven. Andere mensen reageren dan weer slecht op de ammoniak die er dikwijls in zit.
Haarverf is heel vies spul.
Ik heb zelf nogal wat allergieën, heb mijn haar nog nooit laten kleuren, maar uit een plaktest bij de dermatoloog enkele jaren geleden is onder 8 contactallergieën ook PPD gekomen. Je reactie lijkt op hoe men mij een allergische reactie op dat product beschreef.

Ga naar een dermatoloog en laat je testen op contactallergieën. Als het om een allergie gaat kan de kapper er niet veel aan doen. Het is dan belangrijk te weten aan wat je precies allergisch bent en die ingrediënten te vermijden voor de rest van je leven.
Ingrediënten van haarverf zijn merk- maar ook kleurgebonden, d.w.z. dat van eenzelfde merk de ingrediënten zullen verschillen naargelang de kleur.

http://www.huidziekten.nl/folders/neder ... lergie.pdf

ontevreden
Topic Starter

#3 , 13 feb 2013 14:28

Het is zeker geen allergische reactie, is ook bevestigd geweest door de huisarts.

De kapper heeft waarschijnlijk een bleekmiddel gebruikt en rechtstreeks op mijn haar en hoofd gedaan.
Haar bleekmiddelen (die in poedervorm zijn en gecombineerd moeten worden met waterstofperoxideontwikkelaars) zijn enkel bestemd voor gebruik weg van de hoofdhuid. Ze zijn enkel geschikt om te gebruiken in folie of onder een kap.

Gisteren legde hij de telefoon neer, vandaag is hij niet te bereiken wegens te druk in zijn zaak.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 feb 2013 14:48

Rechtsbijstandsverzekering in kennis stellen met de vraag wat ze kunnen doen.
Daarna de kapper in gebrek stellen.

Mariette

#5 , 13 feb 2013 19:39

Zeker in gebreke stellen.
Wat als er haaruitval komt op die verbrande delen en er geen haar teruggroeit?

In ieder geval zoveel mogelijk bewijzen (én foto's) bijhouden.

j.demoor

#6 , 15 feb 2013 08:57

“Art.418.Schuldig...aan onopzettelijk toebrengen van letsel is hij die het kwaad veroorzaakt door gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg, maar zonder het oogmerk om de persoon van een ander aan te randen.”(8 juni 1867 Strafwetboek).

U kan dus klacht neerleggen bij de politie.

“Art.1382.Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.Art.1383.Ieder is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke hij door zijn daad, maar ook voor die welke hij door zijn nalatigheid of door zijn onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt.”(Burgerlijk Wetboek).
‘De uitvoeringsagent die optreedt om een contractuele verbintenis van een partij uit te voeren kan door een medecontractant van die partij op extracontractuele grondslag enkel aansprakelijk worden gesteld indien de hem ten laste gelegde fout een tekortkoming uitmaakt,niet voor de contractueel aangegane verbintenis,maar aan de algemene zorgvuldigheidsnorm en indien deze fout andere dan aan de slechte uitvoering te wijten schade heeft veroorzaakt,Cass. ARC980540N,1 juni 2001(Murfitt t. Zeemar),A.J.T. 2001-02,358,noot BOONE,I.,MOSSELMANS,S.,R.W. 2001-02,379,noot BROECKX,K..

‘Eenmaal thuisgekomen bleef dat brandend gevoel en werd er vastgesteld dat er blaren om mijn hoofdhuid waren, ik direct erna naar de dokter om het ook officieel te laten vastleggen.’

De fout lijkt een tekortkoming uit te maken aan de algemene zorgvuldigheidsnorm en is meer dan de slechte uitvoering van de overeenkomst. U kan uw kapper dan aansprakelijk stellen wegens onrechtmatige daad mits fout,schade en oorzakelijk verband te bewijzen. Deel de schade onverwijld mee aan uw verzekeraar privaat leven(’familiale‘=KB 12 januari 1984) indien u deze bezit.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”